Roční leasingové smlpivy sice automobilkám pomohly k vyšším prodejním číslům, ale způsobily na trhu obrovský tlak na zůstatkové hodnoty. Ty začaly padat a řada modelů se po roce prodávala i za 50 procent původní ceníkové ceny. Jaká je situace dnes?

 

Roční leasingy umožnila v zásadě hlavně slabá koruna a velké slevy ze strany automobilek. Když se ale ukázal problém s prodejem takto mírně ojetých vozů, většina hráčů na leasingovém trhu obrátila. Západoevropské země v čele s Německem zahájily tažení proti dieselům, takže ojetá firemní auta, spalující většinou naftu, nebylo ani kam vyvážet, naopak se spousta dieselových ojetin začala hrnout do Česka. „Vracíme se ke klasickým lhůtám, což je 36, případně 48 měsíců,“ zní stanovisko společnosti Leaseplan.
„Situace na trhu se změnila zásadně,“ potvrdil Flotile Václav Levý, ředitel fleet managementu v Raiffeisen - Leasing. „Leasingové společnosti přestaly poskytovat roční operativní leasingy a minimální délka operativního leasingu dostupná na českém trhu se prodloužila na 24 měsíců. Optimální délka operativního full service leasingu se za standardních podmínek pohybuje mezi 36 a 60 měsíci, a to v závislosti na počtu ujetých kilometrů.“

Leasing na ústupu?
Přesycení trhu zánovními vozidly potvrzují i autobazary. Těchto aut se snaží zbavit nejen dealeři jednotlivých značek, ale i leasingové společnosti.
„Ceny těchto vozů však zatím výrazně nižší nejsou. Očekáváme, že v první polovině roku 2018 výrazné zlevnění ani nepřijde,“ popisuje Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. „Co se týče trendu, tak očekáváme, že se v delším časovém horizontu sníží počet aut, které si firmy a občané budou brát na operativní leasing, protože tento produkt se oproti minulým obdobím zdražuje. Nemělo by to ale znamenat nedostatek ročních vozidel na trhu, stále se totiž generují například předváděčky od dealerů, na které mají podporu od importérů, a jsou součástí propagace značek. Navíc firmy rozhodně nepůjdou cestou nákupu vlastních vozových parků se všemi starostmi, které to s sebou nese, a budou dále využívat leasingu a jiných forem pronájmu.“

Problémy? Nejsou…
Automobilky postihl propad zůstatkových hodnot různě. Přímo se jich sice netýká, protože ojetých aut se musejí zbavit leasingové společnosti, ale ty pak váhají od takové značky nabízet další auta za lákavé leasingové splátky a automobilka má proto problém proniknout do některých fleetů. Případné problémy ale logicky nechce nikdo přiznat.
„Naše společnost prodává pouze nové vozy a prodej ojetých vozidel si zajišťují jednotlivé leasingové společnosti samy prostřednictvím svých prodejních kanálů, které my nijak neovlivňujeme ani nemonitorujeme,“ sdělil Flotile Petr Holeček, Corporate Sales Manager Volkswagen osobní vozy. „Volkswagen žádným způsobem neovlivňuje ani jinak nezasahuje do obchodních modelů leasingových společností a nijak ani neovlivňujeme poptávku zákazníků v tomto ohledu. Záleží tak pouze na preferenci klienta a na akceptaci délky financování ze strany leasingové společnosti. Aktuálně pozorujeme trend postupného utlumování krátkodobých leasingů (12 měsíců) ze strany leasingových společností a jejich preference se nyní více zaměřují spíše na dlouhodobější pronájmy, nejčastěji na období okolo 36 měsíců.“
„Návrat většího množství vozů ve stejné specifikaci po krátkém operativním leasingu má samozřejmě vliv na zůstatkové hodnoty,“ připouští Josef Šopík, Sales Manager Opel CZ & SK. „V nejdotčenějších segmentech má ale Opel nové modely – myslím tím novou Astru a Insignii - takže vliv na nové obchody je zanedbatelný. Poslední leasingy na jeden rok jsme vydali na začátku loňského roku, dnes je sami nepodporujeme a nabízíme programy na dva až tři roky.“
„Situace se vážně změnila. Naši partneři v oblasti financování opravdu opustili krátkodobé leasingy. Je to jak z důvodu přehodnocení jejich obchodního modelu, tak vztahu k riziku. Koncern FCA ale nepatří ke značkám, jejichž ofenziva by v oblasti jednoročních leasingů měla následný dopad na remarketing financovaných předmětů. Naopak cítíme, že poptávka po ojetých vozech Alfa Romeo je vyšší, než nabídka domácího trhu,“ tvrdí dokonce Martin Macko, Fleet & Business Sales Manager Fiat Chrysler Automobiles.

Krátkodobé řešení existuje
Návrat k ročním leasingům nelze v dohledné době čekat. Potvrzuje to i generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jaroslav Krutilek: „U firemních zákazníků je dlouhodobě největší zájem o tříletý až čtyřletý operativní leasing. Takový cyklus obměny vozové flotily totiž vychází nejlépe z pohledu celkových nákladů na její provoz. Krátkodobější i dlouhodobější kontrakty jsou proto u firemní klientely spíše výjimkou. Nemyslíme si, že by v tomto směru došlo v blízké době k nějakému zásadnějšímu posunu.“
Leasingovky ale stále hledají cesty, jak uspokojit zájemce o kratší provozování vozidla v řádu měsíců. Krátkodobé řešení existuje. „Roční leasingy nepatří mezi námi standardně nabízené služby, případnou potřebu takto krátkodobé mobility řešíme s klienty formou zápůjčky zánovního vozidla z naší vlastní autopůjčovny,“ potvrdil Flotile Kryštof Korda z Business Lease.
LeasePlan zase nabízí produkt FlexiPlan, kde se průměrná doba zápůjčky pohybuje kolem šesti měsíců. Zákazníci jej využívají například během sezonních nebo jednorázových zakázek, v mezidobí při čekání na nový automobil anebo pro pracovníky najaté na časově omezené projekty.
„Klienti oceňují, že vůz mají prakticky okamžitě k dispozici. Za velký bonus považují fakt, že auto mohou kdykoli vrátit, aniž by jim hrozila nějaká penalizace,“ říká obchodní ředitel LeasePlanu Jiří Štoček. Měsíční splátka totiž počítá s neomezeným počtem najetých kilometrů. Po skončení pronájmu tedy nejsou účtovány žádné nadlimitní nájezdy. Podle Jiřího Štočka je zájem o produkt tak veliký, že LeasePlan musí flotilu FlexiPlanu značně rozšiřovat. Bude v tom pokračovat i v příštím roce, protože vytíženost vozidel je vysoká.

Martin Šidlák
Foto: Pixabay