Letos v květnu oznámilo ministerstvo financí výsledky výběrového řízení na Dynamický nákupní systém, prostřednictvím kterého má stát během čtyř let nakoupit centrálně vozy za 868 milionů korun. Po více než čtyřech měsících jím proběhla zakázka na jediné auto, a to ještě úplně jinak, než ministerstvo původně uvažovalo.


Před více než dvěma lety prosadil ministr financí Andrej Babiš ve vládě myšlenku centrálního nákupu. Plánoval nakupovat pro stát hromadně třeba kancelářské vybavení, počítače, energie a další věci, vše pod heslem úspor. Na systém pro nákup služebních aut došlo v letošním roce. Výsledky výběrového řízení pro tzv. Dynamický nákupní systém (DNS) byly zveřejněny v polovině května. Během čtyř let se v něm má utratit 866 milionů korun.
Vítězem se stala Škoda Auto, její dealer Přerost a Švorc a dealer Fordu Auto Kora Top. Tato trojice ale nevyhrála dodávku aut za stamiliony, ale získala pouze jakousi výhodu v dalších výběrových řízeních. Stát má v dalších letech vypisovat výběrová řízení podle potřeb svých jednotlivých organizací prostřednictvím Centrálního zadavatele. Trojici „vítězů“ automaticky přijde každá poptávka v systému DNS a nebudou v něm muset už dokazovat svoji kvalifikaci. Ucházet se ale o zakázku budou muset i nadále, mohou však i ostatní zájemci.

Po čtvrt roce
Flotila se zajímala o to, jak stát systém využívá. A byli jsme trochu překvapeni. „V dynamickém nákupním systému zatím nebyla zadána žádná veřejná zakázka. V současné době probíhá minitendr na pořízení vozidla jakožto věcné výhry v účtenkové loterii,“ řekl Flotile začátkem září Jakub Vintrlík z oddělení vnějších vztahů a komunikace ministerstva financí.
Tato zakázka je dnes už uzavřena, ministerstvo chtělo vůz populární kategorie SUV, za cenu do 400 tisíc Kč ho ale nikdo nenabídl. V účtenkové loterii se tak bude hrát jen o Ford Focus kombi s benzinovým motorem 1.6 od dealera Auto Kora Top za cenu 360 000 Kč včetně DPH.

Ví o tom někdo?
Zjišťovali jsme zároveň, jestli ostatní státní organizace, ministerstva apod. o systému vůbec vědí. „Ministerstvo financí zatím žádným způsobem jednotlivé resorty neinformovalo o konkrétních podmínkách pro možné připojení se k DNS,“ řekl Kryštof Čeřovský z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). „Z tohoto důvodu MPO zatím nepřijalo jednoznačné stanovisko k připojení se k DNS.“ O centrálním nákupu (CNS) ale na MPO samozřejmě vědí. „Nákup automobilů na běžný pohon je v rámci CNS připravován formou veřejné zakázky na uzavření rámcové dohody na 2 roky. K této veřejné zakázce se připojilo i Ministerstvo průmyslu a obchodu,“ dodal Kryštof Čeřovský.
Jiná ministerstva o systému sice vědí, ale není pro ně vhodný. „O tzv. dynamickém nákupním systému na pořizování aut ministerstvo ví, sleduje jej a bylo účastníkem jednání o něm. Tento systém však dosud nevyužilo,“ napsala Flotile Irena Valentová z tiskového odboru ministerstva zahraničních věcí (MZV). „Hlavním důvodem je, že většinu nákupů motorových vozidel uskutečňuje MZV pro potřeby zastupitelských úřadů ČR – tedy v zahraničí. Vedle toho je druhým rozhodujícím faktorem i to, že MZV má dlouhodobě uzavřeny smlouvy o bezplatné obměně vozidel.“

ČTĚTE TAKÉ: Stát chce podpořit elektromobily, zatím ne dotacemi


Senát ano či ne?
Existují i „státní zákazníci“, kteří se o systém aktivně zajímají, například ministerstvo práce a sociálních věcí. Že je ale informovanost celkově dost nízká, o tom svědčí jeden nesoulad, který neuvádíme z radosti, že se nám někoho podařilo nachytat, ale hlavně pro ilustraci, že rezervy v komunikaci tady zjevně jsou. „Senát Parlamentu České republiky byl zřízen na základě zákona č. 59/1996Sb., není součástí exekutivy, nemá tudíž statut ministerstva ani státem zřízené organizace, a proto se na něj uvedený nákupní systém nevztahuje,“ řekla Flotile Eva Davidová, tisková tajemnice Senátu.
„Ministerstvu financí není známo, že by se Kancelář Senátu a Kancelář Poslanecké sněmovny nemohly zapojit do zadávání v dynamickém nákupním systému,“ řekl nám naopak Jakub Vintrlík z tiskového odboru MF…

Až příští rok
Co tedy se systémem pro nákup aut za 868 milionů bude dál? „Ministerstvo financí informovalo ostatní ministerstva o zavedení DNS po pracovní linii na příslušné komoditní skupině, k samotnému zadávání veřejných zakázek ale ostatní státní organizace prozatím nevyzvalo, protože ještě probíhá příprava dokumentace,“ doplnil Jakub Vintrlík. „V současné době je naším primárním cílem otestovat fungování DNS a nastavení zadávacích podmínek (např. smlouvy) na veřejných zakázkách pro resort MF. Teprve poté máme v úmyslu nabídnout možnost zadání i jiným subjektům veřejné správy. Reálně lze předpokládat zadávání veřejných zakázek subjekty mimo resort MF až v roce 2018. Dynamický nákupní systém je však stále koncipován jako záložní varianta k zadání rámcové smlouvy v projektu centrálního nákupu státu.“

Související články:

- Moravskoslezský kraj poptával alternativní vozy, část zakázky ale zrušil

- Ministesterstvo obrany kupuje šest superbů

- Obří zakázku pro stát získá Škoda

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího