Společnost  DKV Euro Service očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech.

„Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service.

Prudký pád cen ropy na přelomu loňského a letošního roku ovlivnil pozitivně ziskovost dopravců a vedl také k přeceňování zásob. Po následném mírném vzestupu se cena ropy Brent v současné době fixuje k úrovni 60–65 $ za barel a další odhady růstu jsou jen velmi opatrné. Cenu pohonných hmot u čerpacích stanic ale mohou v dalších měsících ovlivnit vývoj kursu dolaru vůči koruně a případné eskalace geopolitických konfliktů.

S cenami benzínu a nafty souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).

„V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku. Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat,“ uvádí Ondřej Pavlík.

Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V Německu došlo 1. ledna 2015 ke snížení sazeb u vyšších emisních tříd, zásadní změna čeká přepravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5 t.