Automobilky zaznamenávají rostoucí zájem o plug-in hybridní a čistě elektrické modely. Firemní zákazníky láká především vidina nižších celkových nákladů na vlastnictví automobilu a případná daňová zvýhodnění.

Tyto faktory jsou pro firmy důležitější, než ekologická stránka věci. Prim samozřejmě hrají celkové náklady na vlastnictví vozu (TCO) nižší spotřeba paliva a různá daňová zvýhodnění - ty jsou na prvním místě pro většinu firem.

„Efektivní sledování nákladů a snaha snížit dopad dopravy na životní prostředí je dnes jedno a totéž. Flotily musí provozovat co nejúspornější vozidla, jestliže chtějí ušetřit na nákladech za jejich provoz, a zachovat udržitelný rozvoj, " prohlásil nedávno Mike Waters, manažer společnosti Arval.

Odborníci předpovídají, že v následujících několika letech bude růst zájem o vozy s kombinovaným pohonem. Žádný alternativní pohon totiž není schopen, a v blízké budoucnosti ještě ani nebude, nahradit klasický spalovací motor. Spalovací motory podle automobilek ještě neřekly své poslední slovo.

U nás se v souvislosti se snižováním emisí automobilů dostávají ke slovu alternativní paliva, jako jen například zkapalnělý ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo Ethanol E85 (směs Naturalu 95 a ethanolu (85% podíl). Například spalováním CNG vzniká o 25% méně emisí CO2 v porovnání s benzínem nebo naftou. Další výhodou je nižší cena těchto paliv, a navíc vozy jimi poháněné jsou osvobozeny od placení silniční daně. Firmy provozující ekologická auta ale u nás nejsou nijak zvýhodňovány.

Pro české podniky je zatím důležité především to, jakou emisní třídu plní jejich firemní (nákladní) auta s hmotností nad 3.5 tuny. S ekologičtějšími vozy mohou ušetřit nemalé peníze na mýtném za používání dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Pokud si vezmeme modelové firemní auto se dvěma nápravami, 1 kilometr, který ujede vůz plnící normu Euro 2, přijde firmu na mýtném na 3,34 Kč. V případě automobilu dosahující normy Euro 3 nebo 4 je to 2,6 Kč/km, a vozidlo spadající do kategorie Euro 5 nebo lepší už platí za kilometr zpoplatněných silnic pouze 1,67 Kč.