Průzkum agentury TyreSafe poukázal na alarmující fakt – až tři čtvrtiny firemních řidičů nejsou připraveny na zhoršené podmínky na cestách. Zanedbávají zejména kontrolu pneumatik na svých vozech.

Pouze 27% oslovených řidičů kontroluje hloubku dezénu pneumatik alespoň jednou měsíčně. To je podle odborníků na bezpečnost silničního provozu maximální doporučená doba mezi kontrolami. Jeden z pěti respondentů potom připustil, že pneumatiky na svém voze nekontroloval nikdy.
Pneumatiky s nedostatečnou hloubkou vzorku přitom nemusí stačit odvádět vodu z plochy, kterou je plášť v kontaktu s vozovkou, což jednak zhoršuje ovladatelnost vozu, prodlužuje se brzdná dráha, zhoršuje trakce a v krajním případě může dojít i k aquaplaningu.

Hloubka dezénu by měla být minimálně 1,6 mm, v případě zimních plášťů se potom za minimální hranici považuje 4 mm. Tyto základní skutečnosti ale více než čtvrtina dotázaných řidičů neví.

80% motoristů si je přitom vědomých nebezpečnosti aquaplaningu, tedy ztráty kontaktu kola s povrchem vozovky, při níž se automobil stává neovladatelným. Více než polovina řidičů by na něj reagovala sešlápnutím brzdového pedálu, což je zcela špatně. Znemožní tím totiž rychlé obnovení přilnavosti pneumatik při přejetí na povrch, na němž se už nenachází tak silná vrstva vody.

Odborníci proto nabádají fleetové manažery i firemní řidiče, aby pneumatikám u služebních vozů věnovali zejména nyní před zimou zvýšenou pozornost.
Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách jsou totiž jedněmi z nejdůležitějších bodů, které by měl každý řidič u svěřeného firemního vozu kontrolovat. Jsou předpokladem bezpečné jízdy, protože pouze na správně nahuštěných pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu je možné včas a bezpečně zastavit, nebo manévrovat s vozem v kritických situacích.

Kontrolu stavu plášťů navíc zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak huštění lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu. Navíc je vše otázkou jen několika málo minut, takže výmluvy některých zaměstnanců, že na tento úkon nemají čas, nejsou na místě. V některých situacích jim totiž pneumatiky v dobré kondici mohou zachránit i život.

Pokud při silniční kontrole policista zjistí, že pneumatiky vozu jsou ojeté pod zákonem stanovenou mez a automobil je tím pádem nebezpečný pro další provoz, čeká na řidiče sankce v podobě 5 trestných bodů, pokuta ve výši 5-10 tis. ve správním řízení, nebo odebrání řidičského oprávnění až na 1 rok.