Oblast pojištění motorových vozidel – ať už zákonného povinného ručení, anebo soukromých havarijních pojistek – je stále se vyvíjející odvětví, které žádného majitele a provozovatele vozu nemůže nezajímat. Jaké změny přinesl uplynulý rok v kontextu s výhledem do toho letošního, na to jsme se zeptali Marcely Kubešové, specialistky v oblasti neživotního pojištění z České asociace pojišťoven

Od konce roku 2007 je fleetovým manažerem společnosti Kia Motors Czech Jan Veselý. Pro příští rok odhaduje, že fleetový trh v České republice bude stagnovat nebo jen velmi mírně růst, značka Kia se na něm ale chce prosadit ještě více než dosud.

O flotilových manažerech velkých firem, kteří spravují desítky či stovky automobilů, jsme již na našich stránkách napsali mnoho. Vedle nich ovšem existuje bezpočet firem, jejichž flotilové vozy se počítají jen v jednotkách – a právě v takových musí funkci flotilového správce zastat člověk, který má vedle toho řadu dalších úkolů. Chceme proto nahlédnout i do zákulisí menších společností a podívat se na to, jak péče o tyto menší vozové parky probíhá.

Zástupce jedné z největších leasingových společností, Jan Kloud, vedoucí oddělení marketingu společnosti ŠkoFIN, se zamýšlí nad specifiky českých flotilových zákazníků, hodnotí letošní rok a nabízí i vyhlídku do roku 2011.

Ve flotile oblíbeného českého portálu Seznam.cz téměř výhradně figurují škodovky. Svou zásluhu na tom mají ve značné míře motory TSI, vysvětluje Jiří Linder, správce firemního autoparku.

V polovině prázdnin získalo vedení společnosti Hyundai Motor Czech s.r.o. posilu. Vladimír Vošický nastoupil na nově vytvořenou pozici Ředitele pro obchod a servisní služby, v jehož kompetenci je řízení veškerých obchodních aktivit společnosti včetně servisní podpory a prodeje náhradních dílů. Povídali jsme si s ním o flotilovém trhu nebo o jeho strategických plánech.

Automobilka KIA se naposledy blýskla nový modelem Sorento. V létě má podobně překvapit nová Sportage. Značka expanduje i v oblasti služeb, kde nabídla zajímavý program KIA Fleet nebo plnohodnotnou sedmiletou záruku na všechny své modely. Na zajímavá témata jsme si povídali s ředitelem společnosti KIA Motors Czech, Vítem Pěkným.
Jak byste nyní, s několikaměsíčním odstupem hodnotil projekt KIA Fleet?
Vytvoření speciálních fleetových center byl krok správným směrem. Ukazuje to mimo jiné také zvýšená návštěvnost webových stránek dvaceti dealerů, kteří jsou partnery projektu KIA Fleet.
Podle jakých kritérií se partneři do projektů KIA Fleet vybírali?
Důležitými kritérii byla zkušenost s flotilovými prodeji, přístup k zákazníkům a v neposlední řadě jsme brali v potaz rovnoměrnost celorepublikového pokrytí.
Jaké služby navíc dokáží fleetová centra nabídnout?
Správci vozových parků mají s ohledem na různorodost podnikání řadu specifických požadavků. Naše fleetová centra dokáží nabídnout především výhodný splátkový prodej KIA Finance nebo operativní leasing, komplexní pojišťovací služby, tříletou asistenční službu Nonstop včetně pick-up servisu, nabídku náhradního vozu v průběhu servisních prohlídek. Samozřejmou součástí každé zakázky je mytí a luxování vozu.
Od začátku ledna poskytujete na všechny své modely sedmiletou záruku. Lze za příplatek tuto záruku dále rozšiřovat?
Záruka je platná po dobu sedmi let nebo 150.000 km. Záleží, co nastane dřív. Do tří let ale záruka není podmíněna počtem ujetých kilometrů. I když se tedy s vozidlem jezdí často a počet ujetých kilometrů přesáhne 50.000 km za rok, je tříletá záruční doba pro firmy klíčová a na trhu výjimečná. Záruka je také důležitým argumentem v případě operativního leasingu. Výhodou je, že sedmiletou záruku poskytuje výrobní závod, a tak ji lze uplatňovat kdekoli na území Evropské unie. Tuto základní záruku samozřejmě lze za příplatek rozšířit buď na více let, nebo na větší počet ujetých kilometrů.
KIA Sportage patří mezi poslední, velice atraktivní novinky. Svou výstavní premiéru si odbude na brněnském autosalonu?
Ano, pokud se nic zásadního nezmění, mělo by to tak být. Autosalon, který má být letos součástí výstavy Autotec, je naplánován na počátek června. Nová Sportage se má začít vyrábět až koncem června. I přesto věříme, že se nám podaří Sportage veřejnosti představit.
A kdy se KIA Sportage objeví na českém trhu?
Nejdříve budou upřednostněny největší evropské trhy. U nás by se měl prodej zahájit ve druhé polovině srpna. Jako první přijdou verze s dvoulitrovým zážehovým a vznětovým čtyřválcem. V půlce září se pak začne vyrábět verze se zážehovým motorem 1.6 a o měsíc později i verze se vznětovým motorem 1.7.
Jak bylo na ženevském autosalonu patrné, KIA má připraven hybridní pohon hned pro několik modelů. Kdy bude spuštěna výroba?
KIA chtěla na ženevském autosalonu ukázat, že hybridním pohonem lze vybavit modely cee´d, Venga a Sorento. Existuje také vodíkový pohon pro model Rio a Sportage. Automobilka ale neuvedla přesný termín zahájení sériové výroby.
Jaký je váš osobní postoj k hybridním automobilům?
Jsem v tomto směru pesimista. Hybridní pohon jistě šetří palivo a v určitém svém životním cyklu je ohleduplnější k životnímu prostředí. Myslím, že se ale občas neposuzuje ekologický dopad jako celek, tedy včetně budování nových technologií nebo nezanedbatelného zatížení životního prostřední a dalších nutných investic při výrobě a do recyklace ojetého automobilu. Myslím, že vznětové motory dosáhly svého technologického vrcholu. Další snižování emisí a spotřeby by bylo velice nákladné. U zážehových motorů je ale ještě velký potenciál. Ten jde cestou maloobjemových přeplňovaných motorů s přímým vstřikem benzínu. Zde si myslím, že je stále co zlepšovat při relativní jednoduchosti a spolehlivosti zážehových motorů. Až s odstupem času dozrají technologie pro masivnější nástup elektromobilů. Ty jsou díky současným možnostem limitovány především krátkým dojezdem a relativně vyšší cenou.

Automobilka KIA se naposledy blýskla nový modelem Sorento. V létě má podobně překvapit nová Sportage. Značka expanduje i v oblasti služeb, kde nabídla zajímavý program KIA Fleet nebo plnohodnotnou sedmiletou záruku na všechny své modely. Na zajímavá témata jsme si povídali s ředitelem společnosti KIA Motors Czech, Vítem Pěkným.

O tom, proč si jeho společnost vybrala do svého parku vozy Škoda, zda dávají přednost zážehovým nebo vznětovým motorům nebo o tom, jak český operátor flotilu financuje, jsme si povídali s Pavlem Mikolandou, vedoucím týmu služeb správy autoparku T-Mobile.
Jak velký je váš vozový park, jak je strukturovaný, a které automobily využíváte?
Náš vozový park má celkem 650 vozů, převážně jde o vozy značek VW GROUP. Management vyžívá vozidla značek BMW, VW, Audi, Mercedes, Škoda Octavia. Běžné pracovní vozy jsou značek Škoda Fabia, Octavia, Kia Sorento.
Co rozhodlo o tom, že jste si vybrali právě tyto vozy?
Vzhledem k velikosti naší flotily se převážná část našich vozidel skládá z vozů pracovních. Z těchto důvodů jsme upřednostnili českého výrobce, který nabízí velmi kvalitní vozidla, za dostupné ceny. Mezi nejdůležitější kriteria patřila jednoznačně vstupní cena, rovněž také provozní náklady a samozřejmě co nejhustší servisní síť.
Jak často flotilu obměňujete?
Vozy se mění průběžně, nejdéle však jednou za 4 roky nebo také při najetí 150 000 km. Záleží na tom, co nastane dříve.
Jak nákup vozů financujete?
Vozy nakupujeme přímo, jde o hmotný majetek společnosti. K tomuto rozhodnutí dospěl management po zvážení finanční situace, výhodou je zde samozřejmě také lepší operativa.
Dáváte přednost benzínovým nebo dieselovým motorům a proč?
Naše společnost dává u vyšší kategorie přednost převážně dieselu z důvodů nižších emisí a nižší spotřeby. U nižších kategorií pak nakupujeme vozy s benzinovým agregátem.
Dříve jste nákup vozů financovali prostřednictvím leasingu, před časem jste přešli na nákup do vlastnictví. Co vás k tomu vedlo?
K tomuto rozhodnutí dospěl management po zvážení finanční situace, výhodou je zde samozřejmě také lepší operativa.
Můžete říct, jak se liší průměrná spotřeba vašich zaměstnanců od výrobcem deklarované průměrné spotřeby?
Bohužel, spotřeba deklarovaná výrobcem je v běžném provozu nereálná. Naše vozidla jezdí v různých pracovních režimech, ať už se jedná o obchodníky či techniky. Vozidla jezdící po silnicích prvních tříd mají samozřejmě nižší spotřebu, zatímco ta, co jezdí v terénu mají spotřebu mnohem vyšší.
Motivujete nějak své řidiče s ohledem na úspornou jízdu nebo pojistné události?
Spotřebu pohonných hmot průběžně sledujeme. Co se týká nehod, zaměstnanci mají dle pozice nastavenou výši spoluúčasti. Zaměstnancům ale také přinášíme řadu možností, jak se v oblasti řízení a správy vozidla lépe orientovat. Jednou z nich je například škola smyku (školení bezpečné jízdy), kde mohou pod dozorem profesionálů zrevidovat své chování a zdokonalit své dovednosti na silnici v zátěžových, stresových nebo jinak neobvyklých situacích. Dále pak u nás musí každý řidič pravidelně jednou ročně absolvovat povinné školení řidičů formou e-learningového kurzu.
Uvažujete nebo plánujete pořídit do flotily hybridní vozy?
O této možnosti společnost zatím neuvažuje. V tuto chvíli si nemyslím, že by hybridní technologie dospěly k masivnějšímu nástupu především z důvodu vyšší ceny, omezené nabídky na trhu a velkých servisních nákladů. Navíc se tato nabídka týká prozatím pouze velkoobjemových motorů v benzínové verzi, tudíž je zde i vyšší spotřeba.
Jaké vozy byste si vybral – bez ohledu na cenu – pro soukromé a pracovní účely a čistě jen pro radost?
Pracovně bych si vybral vůz Audi. Tato značka splňuje podle mého názoru všechny parametry potřebné ke komfortní jízdě. Díky vyspělým technologiím, vysokému uživatelskému komfortu, kvalitnímu servisnímu zázemí a vysoké bezpečnosti, se dostává v posledních letech do popředí na žebříčku popularity. Pro soukromé účely bych pak volil vůz značky Porsche.

O tom, proč si jeho společnost vybrala do svého parku vozy Škoda, zda dávají přednost zážehovým nebo vznětovým motorům nebo o tom, jak český operátor flotilu financuje, jsme si povídali s Pavlem Mikolandou, vedoucím týmu služeb správy autoparku T-Mobile.

Trh nebankovního financování se příští rok odrazí ode dna a ač oživování nebude dramaticky rychlé, lze očekávat růst kolem deseti procent, říká Jiří Matula, předseda představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA).
Jaká je současná situace v oblasti nebankovního financování?
Na vývoj trhu nebankovního financování se musíme dívat v souladu s vývojem ekonomiky, která prochází běžnými cyklickými výkyvy. Řada z nás si dobře pamatuje vrchol poptávky po nebankovních produktech v druhé polovině devadesátých let minulého století, kdy bankovní sektor nebyl v podstavě schopen poskytovat financování ekonomické sféře, zejména malým a středním firmám. V té době poptávka po nebankovních finančních produktech, ať už po leasingu nebo factoringu, byla extrémně vysoká. Tím, že se v dalších letech ekonomice dařilo lépe a banky měly minimální ztráty, začaly postupně nabízet i služby do sektoru tzv. ekonomického inkubátoru, který je z pohledu možných ztrát nejrizikovější. V této době význam nebankovních produktů mírně klesal. Banky do tohoto segmentu zároveň vstupovaly s cenami neodpovídajícími jeho rizikovosti. Před dvěma lety však přinesla recese kreditní ztráty a banky obecně opět zpřísnily svá kritéria a snížily kreditní apetit. Tím se opět otevřel prostor pro nebankovní produkty.
U kterých komodit očekáváte v nejbližší době viditelný růst?
Lze předpokládat, že se bude ekonomika zrychlovat menším tempem, než se zpomalila. I přesto očekáváme v příštím roce nárůst obchodů. Odvětví, které přečkalo recesi bez větší úhony, jsou automobily, kde i přes pokles prodejů nebyly propady tak dramatické, jako například u nákladní techniky. Pozvolna se také vrací poptávka po technologickém vybavení. Pomaleji bude stoupat stavebnictví. Investiční horečka v oblasti obnovitelných energií, kterou jsme zažili v letošním roce, bude příští rok pravděpodobně utlumena. I přesto můžeme očekávat nárůst nebankovních produktů v řádu deseti procent.
Celý rozhovor přinese říjnové číslo magazínu Flotila

Trh nebankovního financování se příští rok odrazí ode dna a ač oživování nebude dramaticky rychlé, lze očekávat růst kolem deseti procent, říká Jiří Matula, předseda představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

U Volva jste už celkem dlouho a prošel jste různými pozicemi – můžete svou kariéru přiblížit?
Začínal jsem před dvaceti lety v továrně v belgickém Gentu, kde jsem sedm let zastával různé funkce v plánování. Pak jsem se přesunul do evropské centrály v Bruselu a věnoval se prodeji a výzkumu trhu. V roce 2001 jsem dostal nabídku z USA na pozici manažera plánování prodejů pro americký a kanadský trh; o dva roky později jsem se stal ředitelem plánování a distribuce NAFTA (severoamerická dohoda o volném obchodu). Po těchto úžasným pěti letech ve Spojených státech jsem odjel do Göteborgu pracovat jako ředitel pro objemové prodeje. No a po dalších pěti báječných letech ve Švédsku jsem se dostal do České republiky na post generálního ředitele.
V Americe jste byl poměrně dlouho – pozoroval jste nějaký rozdíl ve vnímání Volva tamních a evropských zákazníků? Existují rozdíly například v prodejních a marketingových strategiích?
V obou regionech vnímají lidé Volvo jako nejbezpečnější vozy, které mohou mít. Nějakou dobu trvalo přesvědčit americké zákazníky, že Volvo může nabídnout ještě víc (kvalitu, skandinávský design). Strategie už roky významně ovlivňuje vývoj měny. Za posledních deset let jsme byli svědky toho, jak dolar byl o čtyřicet procent dražší než euro a pak naopak o čtyřicet procent levnější. Této realitě jsme museli severoamerické strategie silně přizpůsobovat.
Existuje podle vás rozdíl mezi českým flotilovým trhem a zbytkem Evropy?
V porovnání s Českou republikou jsou v zemích, jako je Belgie, Nizozemí, Francie nebo Německo, kladeny mnohem větší požadavky na emise CO2 a spotřebu paliva. To je ale samozřejmě způsobeno místními dotacemi nebo daňovými úlevami.
Dalším rozdílem je, že v České republice existuje poměrně jasná hranice mezi výkonným managementem společností a ostatními manažerskými posty, co se výběru firemních vozů týká. To jistě souvisí s přítomností Škody jako domácího výrobce a jejím silným postavením na trhu. V mnoha jiných zemích vidíme víc vrstev managementu s širší paletou vozů.
Lze říct, jestli jsou čeští zákazníci Volva nějak odlišní od zákazníků v jiných evropských zemích? Mají různé národy svá specifická "přání a požadavky”?
Všichni zákazníci bez rozdílu chtějí a mají dostat tu nejlepší možnou péči. Kvalita a bezpečnost, to jsou požadavky společné všem klientům, to je stejné ve všech zemích, kde jsem působil. Samozřejmě různí lidé mají různé preference, hlavně co se týká životního prostředí, výbavy či zábavních funkcí.
Co považujete za nejdůležitější při prodeji firemním zákazníkům?
Zajistit, aby dostali prémiové služby a zacházení – tak, aby se vraceli zpět.
Podporujete nějak "zelená auta” ve firemních prodejích? Myslíte si, že ekologické vozy mají v oblasti flotilových prodejů budoucnost?
Ano! Je zřetelně vidět, že stále víc a víc společností klade při koupi vozů velký důraz na jejich dopad na životní prostředí. Volvo má v této oblasti celou řadu nabídek (DriveE), které jsou na špici jednotlivých segmentů. Posledním takovým příkladem je 99 g CO2 u našeho modelu C30.
Jaké jste provedl změny od svého nástupu na pozici generálního ředitele?
Chci vylepšit a zprůhlednit komunikaci s našimi partnery – dealery, flotilovými i koncovými zákazníky. Základem toho by měla být kvalita, odpovědnost a vlastnictví.
Jaká je současná strategie Volva na zdejším trhu a jaké změny plánujete?
Naše současná strategie je založená na ziskovosti, což musí být naším hlavním cílem. Musíme nalézt vhodnou rovnováhu mezi objemem, náklady a ziskem. Je evidentní, že tato země má v blízké budoucnosti velký potenciál, v porovnání s jinými zeměmi, a my musíme být připraveni do vlaku naskočit, jakmile se příležitosti objeví.
Jak pečujete o své flotilové zákazníky, máte něco, co jiní nenabízejí?
S každým zákazníkem jednáme stejně, ať je to flotilový klient nebo soukromník. Všichni si zaslouží nejvyšší kvalitu a vědomí, že jsou pro nás nejdůležitější.
Jaké jsou vaše vize a plány s Volvem v české republice?
Jak jsem už zmínil, musíme připravit sebe i naše partnery na příliv dalších nových špičkových aut. Chceme se ještě víc zaměřit na vztahy se zákazníky. Bez nich totiž nebudeme prodávat!

Čeští zákazníci se od zbytku Evropy neliší a ekologická auta začnou pronikat i do firemních flotil. To jsou postřehy Franka Versaevela, který jako generální ředitel nedávno převzal velení nad společností Volvo Cars Auto Czech. Jaké jsou jeho plány a vize?