Automobilka KIA není typickou flotilovou automobilkou, přesto disponuje velmi solidním potenciálem i pro firemní zákazníky. Nově vpouští na trh sedan střední třídy a hodně sází i na novou generaci úspěšného cee´du.

Jak hodnotíte z hlediska prodejů loňský rok a jak vidíte vaše prodeje a pozici na trhu pro letošek, kdy na trh vstupuje optima a nová generace modelu cee´d?

My si na trhu mezi osobními automobily dlouhodobě udržujeme šestou pozici, což je globálně místo, kam automobilka Kia patří. Nemáme ambice být největší, neprodávanější na trhu, protože zdejší prostředí má svoje specifika a zvyklosti, se kterými nelze nic dělat. Kia má v Evropě takový cíl, že chce být mezi deseti mainstreamovými nejprodávanějšími značkami. Prozatím jsme mezi první pětkou či šestkou, takže tento cíl s přehledem plníme. Loni jsme v ČR prodali přibližně 8500 aut, což byl oproti roku 2010 znovu solidní nárůst. Letos bychom chtěli růst dále o nějakých 5%.

Kia jako taková není přímo flotilová značka či automobilka, jak důležití jsou pro vás tito zákazníci a jaké procento prodeje připadá na firemní zákazníky?

V  České republice připadá v  prodejích na firemní zákazníky nějakých 55 – 57%. Když se podíváme na  statistiku našich prodejů, tak poměrně snadno zjistíme, že naše registrace tvoří z více než 65% soukromé prodeje. Čili dlouhodobě lze říci, že my bychom si chtěli udržet tuto dobrou pozici mezi soukromníky a navýšení prodejů budeme plánovat u firemní klientely. Je to potenciál cca 2 tisíc vozů – což když přičtete k té loňské prodejnosti, je výsledek, kterého chceme na našem trhu nyní dosáhnout. A přejít z počítání v tisících kusech na desetitisíce. Jinými slovy, firemní prodeje jsou pro nás teď klíčovou oblastí, na kterou musíme upnout veškeré síly.

Jak z tohoto pohledu hodnotíte vaši modelovou paletu? Té nyní pomůže nejen nová generace cee´du, ale především příchod modelu Optima.

Když se podívám do minulosti, tak jsme zde měli model Sportage, Sorento a Picanto a nějaké další modely, které nebyly pro českého zákazníka příliš atraktivní. To byly vozy, které se ve větším měřítku prodávaly na našem trhu, ale žádný větší průlom nepřinesly. Opak nastal v prosinci 2006, kdy jsme uvedli na  trh první generaci cee´du. Tenhle model byl esencí všeho, co nebylo výjimečné, ale bylo to dobré, solidní a velmi akceptovatelné pro většinu lidí. To bylo auto, které každý přijal velmi pozitivně a projevilo se to i na našich prodejích.

V okamžiku, kdy začne veřejnost značku takhle vnímat, tak se dostane i  do  hledáčku firemních zákazníků. K cee´du jsme byli postupem času schopni nabízet další modely a v roce v roce 2011 nám navíc přibylo i nové rio, které je ve svém segmentu velmi konkurenceschopné. Po riu navíc následovalo povedené picanto a je jen škoda, že tento segment u nás prozatím příliš nefunguje. Dalším přelomovým momentem je pochopitelně příchod optimy do segmentu D. Já se domnívám, že máte-li něco nabídnout firmám, tak je to auto v segmentu B, C a D jako ucelená modelová řada a to se nám podařilo až letos, čili to vylepšuje naši startovací pozici. My teď konečně můžeme přijít do firmy a říct, máme pro vás komplexní řešení. Další výhodou je to, že v rámci každé modelové řady jsme schopni nabídnout různé variace a kombinace, tzn. v rámci jedné modelové řady jsme schopni rozlišit hierarchii firmy.

Jaké služby navíc nabízíte firemním zákazníkům a chystáte v tomto směru nějaké novinky?

kia sportage 3Za tímto účelem jsme vytvořili síť tzv. fleetových center, kterých je po republice celkem 23. To jsou centra, která pomáhají flotilovému zákazníkovi nejen v okamžiku koupě vozidla, ale i v okamžiku používání a servisování vozu a poskytují mu řadu nadstandardních služeb. Vedle tohoto samozřejmě běží standardní flotilová politika, která určuje na kolik aut jakých modelů a v jakém časovém období může zákazník dostat slevu. Speciální nabídkou je i řada dalších flotilových poprodejních výhod týkajících se servisování aut a podobně.

Jakou roli hraje ve fleetovém pohledu příchod nového cee´du a jaké prodeje od něho očekáváte? Jaké prodeje předpokládáte u modelu Optima?

Zatímco první generace modelu cee´d nám otevřela dveře jak mezi lidi, tak i do firem, tak nyní počítáme s tím, že se těmi dveřmi teprve začnou hrnout zákazníci. My čekáme upevnění stávající pozice a za sebe musím vyslovit velkou spokojenost s novou generací, která udělala zase pořádný krok kupředu. Z pohledu flotilových prodejů to ale bude zprvu trochu složité, protože typická flotilová verze kombi přijde na  trh až začátkem září. Takže do konce roku nám poté zbydou pouze čtyři měsíce, což je určitě škoda. První reakce jsou ale opravdu velmi pozitivní a  počet současných objednávek hodně předčil naše očekávání. Letos bychom chtěli prodat řádově 2,5 tisíce těchto aut, což se nyní jeví jako velmi reálný cíl.

S optimou je to trochu složitější, jelikož jsme dostali pro český trh přiděleno pouze nějakých 200 aut a nutno říci, že velká část z nich už je v současné době rozebraná. Takže pokud prodáme tento počet aut, budeme v první fázi určitě spokojeni a uvidíme, jestli se nám podaří příští rok nabídnout zákazníkům větší počet aut.

Vaše portfolio zahrnuje model Picanto s pohonem na LPG, chystáte v této oblasti nějaké novinky? Jaký je váš pohled na alternativní pohony?

Picanto LPG se opravdu povedlo a je radost s ním jezdit. Momentálně ho dokonce používám jako svůj služební vůz a je velmi příjemné jezdit s tak nízkými provozními náklady. Přesto jsem osobně v  tomhle ohledu trochu pesimistický a  myslím, že klasický spalovací motor na benzin či naftu ještě nevyčerpal veškerý svůj potenciál. Stačí se podívat na náš model Kia Rio a jeho produkci emisních plynů či chcete-li spotřebu. S tímhle modelem jsme se dostali bez jakýchkoliv alternativních postupů na hodnoty, kterých nedosahuje žádný hybrid. A je to běžně dostupné auto, které si může u nás každý ihned pořídit. A  pokud jde o  rozšiřování palety vozů dodávaných z výroby s pohonem na CNG či LPG, tak se u nás v současné době nic nového nechystá, a to vzhledem ke globální mu smýšlení automobilky, u kterého jsou tyto zástavby spíše okrajovou záležitostí.

Letošní rok se u vaší automobilky nese v duchu modelu Optima a nové generace cee´du. Jaké novinky chystáte pro příští rok?

Příští rok se ponese zejména ve jménu rozšiřování motorové palety a chtěli bychom nabídnout i model MPV v segmentu C, který nám momentálně chybí. Segment MPV je momentálně stejně velký jako kategorie SUV, a tak je jistě škoda, že zde nyní nemůžeme nabídnout plnohodnotného zástupce.