V poslední době se stále častěji setkáváme se snahou o  nalezení ideální kombinace mezi náklady na provoz firemních vozidel a užitnou hodnotou. Takový „Svatý grál“ flotilového manažera.

Jako svatý grál bývají často označovány nedosažitelné předměty nebo myšlenky, které se snaží člověk vyzkoumat nebo rozluštit. A do této kategorie minimalizace nákladů na vozový park zcela jistě patří. Jedná se o levou i pravou stranu jedné a téže rovnice. Je asi logické, že se flotilový manažer (finanční ředitel, vlastník firmy, doplňte dle své volby) soustředí na jednu stranu = náklady. V době, kdy se cena pohonných hmot vyšplhala nad 35 Kč za litr, je to zcela logické.

 

Operativní leasing

Stručná definice, komplikovaný detail. Podle oficiálních statistik České leasingové a finanční asociace je tento typ pořízení vozidel výrazně na vzestupu. Proč? Čím to je? Domnívám se, že hlavním důvodem je základní přidaná hodnota této služby, tedy specifikovatelné a řiditelné převzetí zabezpečení služeb a rizik spojených s provozem a užíváním vozidel.

Nezanedbatelnou výhodou je současně plynulé rozložení nákladů do delšího časového období. O obsahu a variantách operativního leasingu již toho bylo popsáno hodně, jak ale specifikovat vhodnost použití tohoto typu pořízení vozidla právě pro váš vozový park? Ono totiž šetřit lze vždy a naopak, vždy bude možné se rozhodovat pro dražší variantu bez pocitu zbytečného zvyšování nákladů. Ale kde je ta hranice? I ve vyspělejších státech světa je osobní automobil pořád vnímán nejen jako často nezbytný předmět pro plnění pracovních úkolů, ale má i své další „hodnoty“. Bezesporu tou hlavní je, že se jedná o benefit, zvláště pokud je zaměstnanci umožněno i soukromé využití. A pokud vám někdo tvrdí, že rozhodování o nákladech spojených s provozem vozidel, zvláště těch osobních vozidel, je čistě ekonomickým rozhodováním, ten vám neříká celou pravdu. Zkusme se na náklady, respektive možnosti úspor v kontextu vhodnosti pořízení formou operativního leasingu podívat oblíbenou strategií „ďáblova advokáta“, tedy proč se snižování nákladů často nedaří při využití nejběžnějších metod, proč „to nefunguje“.

 

Pořizovací cena

Velice často je pro firmy a jejich strategie nejdůležitějším parametrem. Ale jaká pořizovací cena je ta správná? Pokud hodnotíte pořizovací cenu vozidla po slevě, může se vám přihodit, že váš obchodní zástupce dostane nabídku na slevu v desítkách procent. Vozidlo modelové řady předchozího roku například. A tak „dosáhne“ na vozidlo o řád lepší, než s čím počítala strategie firmy.

 

Omezený výběr dle výrobce vozidla

Často si firmy pomáhají předem zvoleným a povinným výběrem vozidla pouze od některého výrobce. Tato forma předvýběru snižuje náklady spojené s provozem, respektive servisním zabezpečením minimálně tím, že lze porovnávat vozidla mezi sebou, vyšší objem nákupu vozidel, nebo i služeb s sebou nese možnosti úspor plynoucích z objemu. Na druhou stranu faktické omezení konkurenčního prostředí může znamenat zhoršení nákupních podmínek.

 

Výběr partnera pro servis

Používáte vozidlo pro vaše obchodní zástupce a management? Pak je pro vás důležité, že je odstranění poruchy na vozidle přes leasingovou společnost možné zajistit v každém větším městě.

 

Délka využívání vozidla

Pro provoz je v podstatě kombinací většiny předchozích poznámek. Na trhu se můžeme setkat se společnostmi, které provozují vozidla na operativní leasing 3 roky, ale také pět i šest let. Fakt, že vozidlo má i své „morální stáří“, patří v případě využívání služeb operativního leasingu do kategorie benefitních kritérií. Nelze však jednoznačně určit obecné pravidlo výhodnosti délky provozu vozidla. Vždy je nutné brát do úvahy ostatní parametry zde zmíněné.

 

Tankovací karty

Někteří poskytovatelé tankovacích karet vám při jejich využití nabízejí slevu na PHM, ale oficiální cena za litr je nejvyšší z okolí. Nebo je počet tankovacích stanic nedostatečný. Pokud si navíc musí řidič zajet kvůli preferované variantě tankování 10 kilometrů s průměrnou spotřebou 8 l/100km, s dnešními cenami to znamená přibližně 2 % z ceny tankování...Co jsem chtěl tímto trochu chaotickým souhrnem aktivit spojených s provozními a skutečnými náklady vozidla v rámci služeb operativního leasingu říci? Že dle našeho názoru „Svatý grál“ flotilového manažera existuje! Jen je potřeba si s plnou vážností našeho konstatování říci, že pro každého je jeho obsah někde jinde. Obsahuje totiž velké množství proměnných parametrů. A pokud si zjednodušíme život a některé z těchto parametrů zanedbáme, buďte si jisti, že právě tímto směrem se nám velmi brzo začne zhoršovat ekonomika provozu. Hodně úspěchů při hledání zrovna toho vašeho.

 

Ivo ŠČUKA
Ředitel Full Service Leasing
ČSOB Leasing