Ceny nafty a benzinu jsou na svém rekordním maximu a začínají se objevovat názory, že by do hry mělo vstoupit Ministerstvo financí.

Měla by se snížit spotřební daň z nafty?

Ministerstvo již dříve odmítlo požadavek na snížení spotřební daně z nafty o 2,50 Kč, které navrhoval hospodářský výbor Sněmovny jako prostředek k oživení tuzemské poptávky, jež mělo vést ke zvýšení výnosu. Společenství čerpacích stanic ale opakovaně vyzvalo vládu a MF, aby se začaly zabývat optimalizací sazby spotřební daně u motorové nafty. S touto myšlenkou přišel i předseda hospodářského výboru Milan Urban ČSSD, který se opíral o výsledky studie Národohospodářské fakulty pražské VŠE, podle které by snížení daně vyneslo státu pět až devět miliard korun, a to nejen na spotřební dani, ale i na dani z přidané hodnoty. Podle liberálních ekonomů spotřební daň od počátku loňského roku sice o jednu korunu na litr stoupla, výnos z této daně ale naopak poklesl. Podle odhadů sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia přišla ČR kvůli vysoké ceně nafty až o osm miliard korun.

Loni snížilo spotřební daň z nafty například Slovensko, očekávaný efekt se ale nedostavil. Vyšší spotřeba nafty podle dostupných informací vykryla jen z poloviny výpadek příjmů v důsledku snížení daňové sazby. Jistým řešením by ale mohla být i varianta zavedení tzv. profesionální nafty, která již funguje v několika evropských zemích. Například ve Španělsku, Francii, Belgii či Slovinsku.

ondrej jakob tiskovy mluvci vnitraNE

Ondřej Jakob

Tiskový mluvčí Ministerstva vnitra

Ceny pohonných hmot jsou v současnosti ovlivňovány cenou ropy na světových trzích a kurzovými vlivy. Ministr financí je přesvědčen, že kompenzovat tyto vlivy pohybem sazby spotřební daně je kontraproduktivní. Podotýkáme, že k tomuto postoji je Česká republika vázána i unijní Manchesterskou dohodou z roku 2005. V ní se státy dohodly, že nebudou tímto způsobem zasahovat do daňového systému kvůli výkyvům cen ropy

ondrej pavlik dkv euro serviceANO

Ondřej Pavlík

Výkonný ředitel a jednatel DKVEURO SERVICE

Víme z praxe, že plošné snížení spotřební daně nefunguje, ale existují i jiná řešení. Jedním z nich, které je mimochodem v Evropě vyzkoušené, je zavedení tzv. profesionální nafty, tedy vratky části spotřební daně. Českým dopravcům by snížila vysokou cenu nafty v ČR a v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí. Pomohlo by to nejen dopravcům, ale i státu. Ten by mohl podle našich výpočtů nově inkasovat 3–10 miliard Kč. Touto cestou bychom se mohli vydat.