Nákup nových aut v zahraničí už má svá nejlepší léta pravděpodobně za sebou. Přesto lze za našimi hranicemi stále nalézt velmi zajímavé nabídky, díky kterým lze ušetřit významné prostředky rovnou při nákupu vozů.

Pro dovoz automobilů z EU mluví v dnešní době stále několik důvodů. Tím nejdůležitějším je pro většinu kupujících bezesporu cena, která se už ale zejména u levnějších modelů v  rámci EU do  jisté míry sladila. A český trh navíc patří často mezi ty vůbec nejlevnější. „Ne vždy je totiž nákup vozidla v  zahraničí výhodnější, obecně menší a levnější vozy bývají na našem trhu za nižší cenu, naopak dražší a luxusnější vozidla se dají koupit levněji v zahraničí,“ říká Michal Polák, Sales and Operation Manager společnosti Eurotaxglass´s Czech, která se zabývá porovnáváním cen vozidel na trzích EU.

Druhým důvodem koupě vozu v zahraničí je tamní vyšší úroveň výbavy. Je obvyklé, že stejný vůz ve stejně pojmenované výbavě a  za  stejnou cenu jako v  ČR najdeme v  jiných zemích s lepšími prvky výbavy. Častý je tento rozdíl na západě od našich hranic, kde jsou zákazníci obecně náročnější a proto i vozy lépe vybavené. Třetím důvodem je pak možnost pořízení značky nebo modelu, který se v Česku vůbec neprodává. Nejčastějšími důvody je ale právě snaha ušetřit při pořízení auta a koupě lépe vybaveného vozu za  stejnou cenu jako na  tuzemském trhu. Možnosti, jak v  zahraničí vozidlo pořídit jsou logicky v  zásadě dvě. První je koupě „na vlastní pěst“ a nebo je možné využít služeb specializovaných firem. Jak vysvětluje Zdeněk Jílek, provozovatel serveru DOVEZAUTO.KVALITNE.cz, který se zaměřuje na  individuální dovoz vozidel z  EU, při vlastním dovozu automobilu ze zahraničí je skoda fabia kombivýhodou především možnost dosažení nižší ceny, protože odpadá provize zprostředkovateli. S  prodejci je ale možné samozřejmě smlouvat. Obvykle nabídnutím ceny přibližně o 5-10 procent nižší. To platí ale především u ojetin. Jak upozorňuje Zdeněk Jílek, u  nových aut smlouvání o  ceně většinou není příliš úspěšné: „Prodejci mají standardní ceníky, ale mohou nabídnout jako bonus v určité výši například doplňky k  vozu nebo slevu na  zimní výbavu a  podobně.“ Michal Polák z Eurotaxu toto doplňuje dále: „Nezřídka také dealer v zahraničí nabídne prodlouženou záruku, v  případě že vozidlo bude servisováno u  něho. Nebo při větším počtu vozidel i  možnou slevu na  servisní úkony. I  s  takovými bonusy je potřeba počítat.“

Při individuálním dovozu také není nutné hned jezdit do zahraničí. Vůz je možné od  prodejce objednat přes internet nebo telefon. „Pokud se vozidlo objednává přes telefon či internet, jsou prodejci schopni poslat kupní smlouvu emailem včetně zálohové faktury, což významně šetří čas,“ uvádí Jílek a pokračuje: „Zálohu je pak podle požadavku prodejce třeba zaplatit bankovním převodem. Doplatek se následně platí hotově při převzetí vozidla. Tam je třeba dát si pozor na zákonem dané limity na hotovostní platby v jednom dni. Prodejce auto nikdy nevydá, pokud není celé zaplaceno.“

Pozor na daň z přidané hodnoty

Samostatnou kapitolou je pak platba DPH. V rámci EU platí pro motorová vozidla zvláštní režim a DPH se vyčísluje a platí přímo v zemi, kde má kupující trvalé bydliště nebo sídlo firmy. Případný rozdíl ve výši DPH se následně nijak neřeší. Důležité je, aby byla faktura za vozidlo v zahraničí vystavena na cenu bez DPH. „Před přihlášením vozu musí být na příslušném FÚ dle bydliště či sídla odvedena DPH. K tomu slouží speciální formulář, který po odvedení daně FÚ potvrdí a ten pak slouží při registraci k prokázání, že DPH byla zaplacena. To se týká všech kupujících, jak plátců, tak neplátců DPH,“ říká Diana Žalčíková ze společnosti PřepiServis, provozující portál registr-vozidel.cz. „Pokud by bylo DPH součástí podávaného daňového přiznání, tak musí být za  stejnou cenu jako na  tuzemském trhu. Možnosti, jak v  zahraničí vozidlo pořídit jsou logicky v  zásadě dvě. První je koupě „na vlastní pěst“ a nebo je možné využít služeb specializovaných firem." Jak vysvětluje Zdeněk Jílek, provozovatel serveru DOVEZAUTO.KVALITNE.cz, který se zaměřuje na  individuální dovoz vozidel z  EU, při vlastním dovozu automobilu ze zahraničí je výhodou především možnost dosažení nižší ceny, protože odpadá provize zprostředkovateli. S  prodejci je ale možné samozřejmě smlouvat. Obvykle nabídnutím ceny přibližně o 5-10 procent nižší. To platí ale především u ojetin. Jak upozorňuje Zdeněk Jílek, u  nových aut smlouvání o  ceně většinou není příliš úspěšné: „Prodejci mají standardní ceníky, ale mohou nabídnout jako bonus v určité výši například doplňky k  vozu nebo slevu na  zimní výbavu a  podobně.“ Michal Polák z Eurotaxu toto doplňuje dále: „Nezřídka také dealer v zahraničí nabídne prodlouženou záruku, v  případě že vozidlo bude servisováno u  něho. Nebo při větším počtu vozidel i  možnou slevu na  servisní úkony. I  s  takovými bonusy je potřeba počítat.“

Při individuálním dovozu také není nutné hned jezdit do zahraničí. Vůz je možné od  prodejce objednat přes internet nebo telefon. „Pokud se vozidlo objednává přes telefon či internet, jsou prodejci schopni poslat kupní smlouvu emailem včetně zálohové faktury, což významně šetří čas,“ uvádí

Jílek a pokračuje: „Zálohu je pak podle požadavku prodejce třeba zaplatit bankovním převodem. Doplatek se následně platí hotově při převzetí vozidla. Tam je třeba dát si pozor na zákonem dané limity na hotovostní platby v jednom dni. Prodejce auto nikdy nevydá, pokud není celé zaplaceno.“

 

Pozor na daň z přidané hodnoty

dektrade fabia valnikSamostatnou kapitolou je pak platba DPH. V rámci EU platí pro motorová vozidla zvláštní režim a DPH se vyčísluje a platí přímo v zemi, kde má kupující trvalé bydliště nebo sídlo firmy. Případný rozdíl ve výši DPH se následně nijak neřeší. Důležité je, aby byla faktura za vozidlo v zahraničí vystavena na cenu bez DPH. „Před přihlášením vozu musí být na příslušném FÚ dle bydliště či sídla odvedena DPH. K tomu slouží speciální formulář, který po odvedení daně FÚ potvrdí a ten pak slouží při registraci k prokázání, že DPH byla zaplacena. To se týká všech kupujících, jak plátců, tak neplátců DPH,“ říká Diana Žalčíková ze společnosti PřepiServis, provozující portál registr-vozidel.cz. „Pokud by bylo DPH součástí podávaného daňového přiznání, tak musí být nalo, že musí před registrací projít technickou prohlídkou a  i  technická kontrola by platila pouze na dva roky a nikoliv na čtyři, jak tomu je u nových vozidel. Kromě technické by pak navíc klient hradil poplatek za  schválení technické způsobilosti ve  výši 1500 korun,“ upozorňuje Diana Žalčíková na možná úskalí, na která je nutné v případě individuálního dovozu dávat pečlivý pozor. „Navíc od ledna 2011 není možné registrovat jako nové vozidlo dovezené ze zahraničí auta splňující pouze emisní normu Euro 4. Tento typ vozidla by musel být zadán výrobcem v  seznamu vozidel Ministerstva dopravy jako typ v doprodeji. Od roku 2011 je tedy možné přihlásit do  evidence pouze ta dovezená vozidla, která splňující emisní normu Euro 5 a nebo jsou oficiálně zadána jako typ v doprodeji,“ dodává Žalčíková. dovoz vozidla zařídí také externí firma

Kromě možnosti dovozu „na  vlastní pěst“ je také možné svěřit nákup a  registraci vozidla specializované firmě. Díky dlouhodobé spolupráci se zahraničními partnery a  hromadným nákupům jsou tyto společnosti schopné dosáhnout nižších cen než individuální dovozce. Firmy jsou proto často specializované na  jednu nebo jen několik málo značek. „Naše firma se soustředí na  značku Škoda. Průběžně mapujeme celou EU a porovnáváme ceny. U Škody Octavia i u Škody Superb se může procentní sleva vyšplhat až na dvacet procent. Konkrétně je tak například u  Škody Superb možné ušetřit více než 200 tisíc korun,“ říká Petr Bouša, jednatel společnosti Importo Drive. Výhodou externích firem je vyšší komfort a méně starostí, případně si zákazník může nechat vůz dovézt bez jakýchkoliv starostí s  jeho pojišťováním a  dalším procesem registrace. „Pokud se klient rozhodne k nákupu vozu, vyřídíme za něj také veškeré formality a na přání mu vozidlo přivezeme až do  firmy,“ vysvětluje Bouša výhody využití specializovaných firem pro nákup vozu. „Naše společnost nakoupí vozidla u autorizovaných dealerů značky v zahraničí a automobil tak přechází do našeho vlastnictví. Není však na nás ani nikoho jiného registrovaný. Na základě C. O. C listu necháme vystavit na dopravním inspektorátu český technický průkaz. Klient od nás dostává společně s automobilem veškerou dokumentaci v  češtině, tedy čistopis velkého technického průkazu a fakturu. K přihlášení vozidla tak stačí za-ídit pojištění. Při objednání vozidla společně s podpisem objednávky požadujeme od našich klientů zálohu ve výši pět až deset procent. Doplatek do  plné výše kupní ceny požadujeme při předání vozu. Pokud by vozidlo neodpovídalo požadovanému vozidlu, tak klientovi vrátíme zálohu,“ uvádí. Výhody specializovaných společností vnímá také Zdeněk Jílek, provozovatel serveru DOVEZAUTO.KVALITNE.cz. „Nespornou výhodou je, že člověk ušetří spoustu času a  starostí. Při výběru takového zprostředkovatelé doporučují firmu prověřit na  diskuzích, zjistit maximum informací a pokusit se sehnat někoho kdo jejich služeb využil,“ říká.

Dovoz aut ze zemí EU je tedy poměrně zajímavou možností, jak ušetřit často i  významné finanční prostředky. To platí především u  dražších modelů. Konkrétní odpověď na  otázku, jaké modely a  v  kterých zemích jsou nejlevnější, ale vzhledem k  dynamicky se měnícímu trhu, bohužel neexistuje. Je tak třeba pozorně sledovat nabídky jednotlivých prodejců nebo svěřit nákup odborné firmě. Při nákupu vozu v zahraničí je také třeba zjistit si u prodejce přesné podmínky prodeje a postup, včetně způsobu platby a vyhnout se tak zbytečným komplikacím. U každého prodejce je tento postup totiž trošku jiný. Je třeba také dávat pozor na serióznost prodejce a hlavně je potřeba si dát pozor na rozdíly ve výbavách vozidel. V zemi, kde jsou standardem vyhřívané sedačky, nemusí být například standardem automatická klimatizace a podobně. Automobilky totiž v každé zemi nabízejí rozdílné druhy výbavy, které reflektují typické zvyklosti domácích trhů.

 

ROZHOVOR

ales zich az auto consultingAleš Zich, konzultant Auto AZ Consulting

Jak probíhá samotný postup nákupu vozidla v zahraničí?

Při nákupu vozidel je možné navrhnout o přibližně 5 až 10 procent nižší cenu, než nabízí prodejce, který poté buďto něco sleví nebo si stojí za svou cenou. Obvykle prodejci pracují jednokolově, to znamená, že buďto napoprvé sleví nebo ne. Poté si již za svým vyjádřením stojí a dál nejdou. Vozy se následně při vývozu z  jiné země k nám v rámci EU platí v ceně bez DPH, která se poté v  platné výši doplácí v  ČR po dovozu automobilu.

Jakým způsobem probíhá proces platby?

Pokud dovoz vyřizuje zprostředkovatel, pak je na něm, zda si vezme před dovozem zálohu nebo plnou cenu. Obvykle se účtuje záloha 10-30% z  ceny vozu. Při individuálním dovozu je vždy nutné zaplatit zahraničnímu prodejci plnou cenu před vyzvednutím vozidla. Pokud s  ním tedy nemáte vyjednány jiné podmínky, například na základě dlouhodobé spolupráce.

Mohou firmy a soukromé osoby financovat vůz z  EU také prostřednictvím úvěru, finančního a  operativního leasingu?

Podle našich zkušeností vyžadují české leasingové společnosti český technický průkaz, aby poskytli financování vozidla. Nejdříve je tedy potřeba zaplatit vozidlo v plné výši prodejci, poté ho přihlásit do provozu v ČR a teprve pak je možné řešit financování vozu od leasingové společnosti.

Jaký je postup při přihlášení vozidla v ČR a možná úskalí?

K  přihlášení nového vozidla v  ČR koupeného v zahraničí je třeba takzvaný COC list výrobce, nabývací doklad, což je kupní smlouva nebo faktura, zelená karta povinného ručení a doklad od finančního úřadu o zaplacení DPH v ČR. Nepříjemné je tedy například to, že DPH musí být fyzicky zaplacena a až poté zpětně odečtena v rámci účetnictví. Jinak je proces přihlášení nového vozu totožný jako u vozu koupeného v ČR.

Jaká je délka záruky v zahraničí, je záruka platná i  v  ČR a  kde lze vozidlo v  případě problémů v  záruční době bezplatně servisovat?

V  každém případě platí plná zákonná dvouletá záruka na vozidlo, kterou garantuje výrobce a lze ji uplatnit u kteréhokoliv autorizovaného opravce v ČR. Prodloužené záruky či slevy na servisní akce a jiné výhody je třeba konzultovat a předem domluvit s prodejcem, případně českým servisem.

Na co doporučujete z vlastní zkušenosti dávat největší pozor při nákupu nového vozidla v zahraničí?

Především na  důvěryhodnost a  dostatečnou historii dealera. Známe z  praxe případy, kdy byly poslány zálohy na  vozidla důvěryhodně vypadajícímu dealerovi. Za pár dní však tento dealer vyhlásil úpadek a  záloha byla pryč téměř nedobytně. V  případě nákupu na  vlastní pěst bych zásadně doporučil prověření bonity dealera pomocí specializované firmy. Například v Německu taková existuje a její služby jsou po mnoha úpadcích v době krize stále využívanější. Ostatně nemusíme chodit ani do  sousedních států, stačí vzpomenout si na sérii krachů nebo velkých problémů ně-kolika velkých českých dealerství.