Miroslav Kuželka zodpovídá ve společnosti ABB za projekt E-mobility a prodej rychlonabíjecích stanic. V rámci projektu také sám využívá elektromobil Citroën C-Zero, se kterým již najezdil stovky kilometrů. Oceňuje u něho především tichý provoz, obratnost a po všech stránkách příjemnou jízdu, která oslovila řidiče celé firmy.

Co vaši firmu přivedlo k myšlence na pořízení vozu Citroën C-Zero?

Myšlenka nákupu firemního elektromobilu byla vzhledem k aktivitám naší společnosti nasnadě. ABB mimo jiné vyvíjí a prodává rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Soustředíme se především na stejnosměrné nabíjecí stanice o výkonu 50, 100 či 200 kW. Za účelem představení našich stanic a další prezentace jsme elektromobil tudíž potřebovali. Ve stejné době, kdy jsme se po elektromobilu rozhlíželi, představil Citroën model C-Zero, který splňoval naše požadavky standardu nabíjení. Spolupráce s českým zastoupením automobilky Citroën se později ukázala jako velmi produktivní a Citroën se tak stal i našim partnerem v projektu E-mobility.

Kolik automobilů C-Zero má vaše firma v současné době k dispozici? Jak dlouho už tyto elektromobily provozujete a kolik jste s nimi stihli najezdit kilometrů?

V současné době provozujeme jeden elektromobil Citroën C-Zero, ale výhledově se chystáme flotilu elektromobilů rozšířit. Mimo jiné i proto, že jsme si C- -Zero všichni zamilovali. Automobil provozujeme od začátku května a má najeto asi 2 000 km. Pohybujeme se s ním zejména v městském provozu, kam se samozřejmě podobný automobil hodí nejvíce. Tato ujetá vzdálenost by se mohla zdát za čtyři měsíce krátká, ale věřte, že elektromobil je dennodenně v provozu.

Kdo všechno s automobilem jezdí a jaký je v reálném provozu jeho dojezd? Vydal se s ním někdo i za hranice města?

Elektromobil C-Zero je u nás v klasickém flotilovém provozu. Využívá ho generální ředitel, obchodníci a další zaměstnanci. Dojezd ve městě činí naprosto běžně 100 km, ale samozřejmě záleží na způsobu zacházení. Já jsem si na jeho systém fungování již zvykl a dokáži proto najet i 150 km na jediné nabití. Kolegové s ním ale vyrazili už i 60 – 70 km za Prahu a neměli problém. Při vyšších rychlostech na dálnici ale dojezd pochopitelně klesá.

Jaký je tedy život s elektromobilem? Jak dlouho trvá jeho plné nabití?

Pokud bych měl mluvit za sebe, musím říci, že jízda s elektromobilem vytváří jakousi závislost. Mě už kupříkladu vůbec nebaví jezdit s klasickým vozem, který mám k dispozici jako služební vozidlo. C-Zero mě znovu vtáhlo do hry a jízdu s ním si maximálně užívám, zejména při startu z křižovatky. Než se spalovací motor i velmi silného vozu stačí „nadechnout“ a vykonat 4-dobou pouť svých válců, jsem již dávno pryč. A vím, že podobné to má i náš generální ředitel, který v současné době také upřednostňuje C-Zero před svým služebním vozidlem. Jízda s elektromobilem je tichá, používáte pouze brzdu a plyn, a přitom všem i velmi dynamická. Je to těžko popsatelný pocit, je potřeba ho zažít. Pokud jde o nabíjení, je potřeba rozlišovat mezi dvěma modely. Prvním je nabíjení přímo ze sítě, druhým využití rychlonabíjecí stejnosměrné stanice, kterou aktuálně nabízíme i my. C-Zero je skvěle vymyšlený vůz, který dokáže využít obou variant nabíjení. Pokud tedy budete vůz nabíjet ze sítě, je nutné počítat s dobou nabíjení přibližně pěti hodin. Rychlonabíjecí stanice toto zvládne za 15 až 30 minut, a to je podle mě již velmi slušný výsledek. Život s elektromobilem je o životním stylu a postoji k životnímu prostředí. My v ABB si myslíme, že za  to těch pár minut u  nabíjecí stanice rozhodně stojí.