Jiří Zbrojka ze společnosti Spokar sídlící v Pelhřimově už měl ve vozovém parku leckteré automobily, ale v současné době přechází výhradně na modely Kia cee´d. Ty podle všeho maximálně vyhovují nejen potřebám obchodních zástupců největšího výrobce kartáčnického zboží ve střední a východní Evropě.

Jak se měnil v minulých letech váš vozový park a kolik automobilů spravuje vaše firma v současné době? Kteří pracovníci mají u vás ve firmě k dispozici firemní automobil?

Drtivou většinu našeho vozového parku tvoří osobní automobily. V  minulosti se v naší flotile objevily různé modely od různých značek, ať již to byl Nissan, Škoda nebo Ford, dnes přecházíme výhradně na modely automobilky Kia. Výjimku tvoří v  současné chvíli automobily, které nám dojíždí na  leasingu, ale i  ty budou nahrazeny. Co se počtu vozidel týká, tak dnes máme k dispozici 35 vozidel, které využívají především obchodní zástupci a  střední management. Obchodních zástupců máme devatenáct, ti mají k dispozici modely Kia cee´d SW, management jezdí s vozy cee´d hatchback.

Rozhodl jste se tedy přejít na vozy korejské automobilky Kia, co vás k tomuto rozhodnutí vedlo a  jak jste s  vozy spokojen?

Historicky jsme spolupracovali se značkou Škoda, našim hlavním dodavatelem byla společnost NH Car Praha nebo Auto Racek Pelhřimov, ovšem poté do hry vstoupila vcelku razantně právě Kia. Po bližším seznámení se s jejich portfoliem jsem musel uznat, že má tahle automobilka pro nás velký potenciál a zejména díky modelové řadě cee´d i podložené flotilové ambice. Rozhodující byla pochopitelně i jejich cenová politika a osobní přístup. Kia pro nás přichystala takové podmínky, kterým nešlo říci ne.

My jsme věděli, co jsme chtěli, a když jsme si to dali všechno dohromady od  motorizace až po výbavu, tak jsme došli k tomu, že můžeme mít za cenu malé fabie o třídu větší model se slušnou výbavou a  navíc ve  verzi kombi. A  upřímně řečeno, to je i  dobrý argument pro vaše zaměstnance, kteří toto cítí stejně a mohou mít pocit, že je o ně dobře postaráno. Reprezentativnost vozu hraje také důležitou roli. Vedle otázky prostoru byla vyřešena i problematika bezpečnosti, protože Kia cee´d má v základu šest nebo chcete-li osm airbagů, fabia měla čtyři. A ono to je pro nás důležité. Jedna obchodní zástupkyně skončila s tímto vozem ve  stráni, když udělala několik přemetů, když poté vystoupila z  vozu takřka nezraněna, byl to malý zázrak, který do  celé té koncepce hezky zapadá.

Dalším argumentem, proč padla volba na značku Kia, je určitě fakt, že máme 200 metrů od sídla společnosti jejich koncesionáře, takže i z hlediska servisu pro vozidla, které provozuji v  Pelhřimově, je to jednoznačná pomoc. Sice se objednáváme jako ostatní, ale přeci jen jsou tu určité výhody. Navíc Kia má dnes už poměrně hustou síť prodejců včetně servisu, takže nemáme absolutně žádný problém.

A jak jste s dosavadním provozem těchto vozů spokojeni? Hodně laiků se u korejské automobilky obává spolehlivosti a  servisování...  Jak často vůbec vozy ve  svém parku obměňujete a  kolik během té doby najedou kilometrů?

U středního managementu jsou roční nájezdy tak dvacet až pětadvacet tisíc kilometrů a interval obměny 5 let. Pokud je třeba vozidlo vyměnit dříve z důvodu větších nákladů na opravy, tak je možné udělat výjimku. Ale vozidla tuto dobu většinou vydrží úplně s přehledem a pak se prodají. U obchodních zástupců je nájezd výrazně vyšší, činí běžně 35 až 60 tisíc kilometrů ročně, zde záleží na velikosti regionu, pozici, četnosti jízd aj. Zde je interval obměny tři roky. My se u svých vozidel snažíme, aby byla v dobrém stavu a dobře vypadala, což vždy vypadá dobře i před vašimi obchodními partnery. Proto dbáme i na to, aby byla auta stále čistá.

A pokud jsme narazili na tu poruchovost a servisování, budu vás muset zklamat. Se cee´dy jsme v servisu méně, než jsme byli dříve s fabiemi. Automobily jsou spolehlivé a  drží i  při těch nájezdech, které naši obchoďáci mají.

Jak se stavíte k pořizování a financování vozů, dáváte přednost vlastnímu držení aut nebo outsourcingu?

Dříve jsme měli samozřejmě auta v osobním vlastnictví, ale již před třemi roky jsme nakoupili souběžně tři vozy na  operativní a  tři na  finanční leasing. Když jsme to pak sesumírovali, zjistili jsme, že rozdíl je poměrně minimální. Jediný výrazný rozdíl je v tom, že se nám podaří realizovat vyšší prodejní cenu, než když jsou auta na operativní leasing, ale to se nám teď vyplatilo, protože ve  chvíli kdy byla finanční krize a  ceny ojetin šly razantně dolů, tak jsme na tom netratili my, ale ALD. Oni nemohli při tvorbě kalkulace předpokládat, že ceny půjdou takhle rychle dolů. V současné době je proto naší jednoznačnou volbou operativní leasing.

A  jaká je skladba pohonů u  vašich vozů? Má management nebo zaměstnanci možnost promlouvat do konfigurace vozů?

Vlastně ani ne, teda vyjma nás, Zbrojků, my tu máme ale trochu odlišné postavení.  Všude jinde je to dané. Co se mi ale třeba u  modelu cee´d hodně líbí, to je výkonové rozdělení jednotlivých motorizací. Naší jasnou volbou byl vzhledem ke  spotřebě turbodiesel, takže náš střední management obdržel vozy 1.6 CRDi 85 kW s  lepší výbavou a obchodní zástupci jezdí s vozy 1.6 CRDi 66 kW. Velkým benefitem pro naše zaměstnance je i možnost využívat tyto firemní automobily ke  svým vlastním soukromým účelům, takže si mohou s vozem vyjet klidně i na rodinnou dovolenou.

Přemýšleli jste při výběru vozů třeba i o nějakém alternativním palivu?

Přemýšleli jsme o úpravě LPG, ale v historii jsme již s tímto palivem experimentovali a příliš se nám to neosvědčilo. Na LPG jezdila jedna naše fabia, u které se spotřeba vyšplhala na deset či jedenáct litrů, k čemuž když jsme dopočítali náklady na  údržbu, tak nebyly celkové náklady příliš odlišné od  dnešních dieselových modelů. Ostatní varianty také neřešíme, jelikož náklady na  pořízení hybridů či elektromobilů jsou v  dnešní době bohužel stále úplně mimo realitu. Navíc síť dobíjecích stanic pro elektromobily je dnes velmi, velmi řídká.

Sledujete nějak spotřebu a  pohyb vašich zaměstnanců?

V tuto chvíli naše zaměstnance v tomhle ohledu příliš nemotivujeme. I  když vím, že český národ smýšlí tak, že když je něco firemního, tolik se jich to netýká a  hned se na  problematiku koukají trochu jinak.  Je to firemní, tak můžu ten plyn přišlápnout. Ale co se týče spotřeby, pohybujeme se od  4,5 do  5,5 litru, což mi přijde jako dobrý průměr. Pohyb vozů nám zaznamenává systém CarNet, jinak tankujeme na palivové karty a dohromady tak máme přesnou statistiku o  ujetých kilometrech i  čerpání paliva. To je podle mého názoru ideální stav. Systém CarNet používáme čtvrtým rokem a jsme s ním spokojeni. Je to na  jedné straně šikovný kontrolní nástroj a na straně druhé užitečný pomocník pro všechny potřebné dokumentace. Zaměstnanec může navíc stisknutím jediného tlačítka přepnout soukromou či služební jízdu a pomoci tak udržovat v pořádku knihu jízd.