Automobilka Volvo pilně testuje autonomní technologie a věří, že budoucnost patří právě autonomnímu provozu. Své auto umožňující tento druh přesouvání chce mít v roce 2021. Více informací nám na ženevském autosalonu prozradil Björn Annwall, Senior Vice President oblasti Strategy, Brand & Retail automobilky Volvo.

V Ženevě jste představili nové Volvo XC60. Očekáváte od něj zásadní navýšení prodejních čísel v tomto stále více saturovaném segmentu středních SUV?
Tento segment roste, protože stále více zákazníků přechází od řekněme konvenčnějších vozů k SUV. Předchozí Volvo XC60 bylo prodejní jedničkou své kategorie v Evropě, bude tedy těžké jeho výsledky překonat, nicméně přesně to bychom si přáli. Když se podíváte na novou XC60, posouvá vlastnosti předchůdce o značný kus dál. Věříme si, že bude opravdu úspěšná.

Pro jaké zákazníky je určené XC60 a pro jaké XC90?
XC90 je prémiovější produkt určený pro ty, kteří hledají více luxusu. Je to auto, ve kterém se spíše chcete vézt, než jej řídit. XC60 vnímáme naopak jako automobil pro spíše mladší klientelu s aktivním životním stylem, kteří obecně rádi řídi. Zákazníka XC60 je ale velmi těžké definovat konkrétněji, protože zásah, který tento vůz má, je velmi široký.

Jak vidíte pozici XC60 na fleetovém trhu? Čím může zaujmout zákazníky z řad firem?
Záleží na tom, jak bychom konkrétní fleetový trh definovali. Obecně je ale XC60 SUV, které nabízí všechny bezpečnostní a zábavní technologie a luxus z XC90 v kompaktnější balení a podstatně nižší cenové kategorii. Myslím, že taková nabídka může být pro mnohé firmy zajímavá. Máme také velmi širokou škálu pohonných ústrojí, takže se můžeme přizpůsobit mnoha nárokům, které firemní fleety mohou mít. Volvo XC60 bylo ostatně firmami poptáváno už před svým uvedením, mají o něj zájem.

Představili jste také hybridní verzi XC60. Jaký podíl v prodejích očekáváte? Konkrétně v České republice jsou hybridní automobily obecně jasně ve stínu tradičních dieselových a benzinových aut. Co byste řekl správci vozové flotily, kdybyste ho chtěl přesvědčit, aby pořídil do své firmy hybrid od Volva?
Hybridy mají nižší emise a nižší spotřebu a tím tedy i nižší emise CO2, což může brzy začít být pro firmy opravdu důležité. Zároveň hybridní T8 nabízí atraktivní svezení a více než dostatek výkonu. S naším hybridem není úspora o jakýchkoli kompromisech – nabízí jak ekologičtější provoz, tak i dynamiku a náležité uspokojení pro dynamičtěji orientovaného řidiče. Pokud by firma kladla důraz opravdu pouze na emise CO2, dobrým řešením je samozřejmě i vznětový motor, například verze D4.

Zatím nemáte na trhu žádný čistý elektromobil. Plánujete i tímto směrem, nebo se budete ještě držet pouze hybridů?
V  budoucnost elektromobilů silně věříme. Určitě nastane doba, kdy přijdeme s čistě elektrickým vozidlem pouze na baterie; s prvním takovým počítáme na rok 2018. Plánujeme hybridní i elektrické verze celého našeho portfolia a bude pak na rozhodnutí trhu, kterou konfiguraci pohonného ústrojí bude preferovat a která z toho vykrystalizuje jako mainstreamová. Díky naší modulární architektuře jsme v tomto velmi flexibilní a můžeme se rychle přizpůsobovat požadavkům zákazníků.

Několik let nazpět jste začali vyrábět pouze čtyřválcové motory, benzinové i dieselové. Nepřicházíte kvůli absenci větších motorů o zákazníky?
Pět let zpátky jsme na toto téma vedli velkou debatu. Dnes jsme si jistí, že rozhodnutí jít cestou pouze čtyřválcových motorů bylo správné. Naše motorová platforma je univerzální a zároveň velmi komplexní. Samozřejmě některým zákazníkům může velký motor pod kapotou chybět, ale to jsou lidé, kteří se koukají spíše po BMW či Audi. Tito lidé by si stejně Volvo nekoupili. Jsme naopak v situaci, kdy si lidé koupí Volvo právě kvůli tomu, že má čtyřválcový motor a snaží se být šetrné k životnímu prostředí.

Hodně se zabýváte autonomním řízením. Jak vidíte budoucnost samořiditelných aut? Kdy budu moci jako zákazník přijít do showroomu Volva a koupit si autonomní vůz?
Naše ambice je mít plně autonomní auto – tím myslím, že si v něm budete moci třeba číst, aniž byste sledovali provoz – v roce 2021. Klíčové ve vývoji autonomie je rozlišovat mezi současnou technologií, což je například Pilot Assist, který umožňuje autonomní jízdu po dálnici, avšak „ve velení“ jste stále napůl vy jako řidič, a budoucí technologií, kdy se řízení bude věnovat opravdu pouze samotné auto. Samozřejmě i tehdy bude možné – a někdy nutné – řízení převzít, hranice mezi autopilotem a vlastním řízením však bude naprosto jasná a ostrá. Tato doba plně autonomních vozů by měla nastat právě v roce 2021.

Myslíte, že až auta začnou být opravdu autonomní, se budou stále prodávat jednotlivcům pro soukromé použití? Nebo už budou automobily pouze veřejně sdíleným dopravním prostředkem?
Ve chvíli, kdy autonomní automobily začnou být na trhu dostupné, vzniknou dva způsoby, jakými se „autonomie“ bude prodávat. Buď půjde o prémiovou výbavu jinak běžných automobilů, jaké známe dnes, nebo půjde o jakási specializovaná „robotaxi“ – plně autonomní vozy, které už nebudou určené pro soukromé zákazníky. Jde o dvě odlišná pole působnosti, jež budou existovat pospolu. Tak či tak, nejdůležitějším cílem autonomie je zvýšení bezpečnosti a snížení počtu úmrtí v důsledku nehod na nulu a tomu by měly napomoct oba způsoby. V blízké budoucnosti nás bezesporu čeká hodně změn, vidím to však jako velkou příležitost. Kolegům vždycky říkám: máme nyní zhruba 1 % automobilového trhu, což znamená potenciál 99 % ke zlepšení.

 

Čtěte také:

- Elektrická a autonomní Škodovka se představuje - Škoda Vision E

- Nové Volvo XC60: Nejvýkonnějším pohonem je hybrid

- Volvo a Uber spojily síly za účelem vývoje autonomně řízených vozidel + VIDEO

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího