O vozovém parku a jeho řízení ve společnosti Datart jsme si povídali s Evou Řehulkovou, ředitelkou divize Správy majetku.

Značku Datart asi není nutné příliš představovat. Vašim zákazníkům nabízíte zajímavý servis a  kromě prodloužené záruky poskytujete i dopravu a  instalaci velkých spotřebičů zdarma. Kolik zaměstnanců má vaše společnost a  kolik z  nich má v  rámci své pozice k dispozici automobil?

V České republice Datart zaměstnává asi 900 zaměstnanců. Co se týká profesních řidičů, tak tu zaměstnáváme zhruba 80 řidičů – závozníků. Mezi ostatními zaměstnanci je ale ještě zhruba 45 řidičů služebních vozů.To už je docela dost automobilů, jaký je poměr mezi užitkovými a  osobními vozy?

Jakou značku vozů využíváte?

Počet osobních vozů v podstatě kopíruje počet řidičů mezi zaměstnanci. Na přepravu zboží v  České republice, nazvanou „home delivery“, máme 31 vozů. Náš vozový park postupně sjednocujeme, takže již nyní převažují vozy Mercedes-Benz Sprinter s moderními dieselovými motory, které by měly později absolutně dominovat.

Proč padla volba právě na vozy Mercedes Benz?

Značku a typ vozů jsme zvolili na  základě výběrového řízení. Začínali jsme s vozy VW LT, se kterými jsme byli spokojeni s ohledem na spotřebu i poruchovost. Bohužel se tyto vozy ale přestaly vyrábět a  jejich nástupce, řada VW Crafter, nás neuspokojil. Po  zvážení našich možností jsme si tedy jako nový firemní vůz vybrali Mercedes. Šlo nejenom o nejlepší nabídku po finanční stránce, ale vozy se také při testování ukázaly jako ekonomické a úsporné.

Firma je asi hodně závislá na jejich provozu, že?

Vzhledem k tomu, že jsme v Datartu vsadili na vysoký standard služeb, kterého můžeme dosáhnout jen vlastní dopravou, tak jsme na našem vozovém parku skutečně závislí více, než bývá obvyklé. Na naše řidiče jsou kladeny vysoké nároky a těžko bychom například mohli po  externích dopravcích požadovat, aby jejich řidiči zároveň uměli nainstalovat sporák či myčku.

V jaké frekvenci se vozy pohybují a jak často vozový park obměňujete?

Každý vůz najezdí ročně necelých 50 tisíc kilometrů, dohromady to dělá asi 1,5 milionu kilometrů za všechny vozy dohromady. Co se obměny týká, tak záleží především na tom, kolik mají vozy najeto, jak úsporný je jejich provoz a  zda jsou už účetně odepsané. Nové vozy potom nakupujeme za hotové.

A co třeba GPS navigace? Využíváte je a sledujete nějak vozy?

Na  podzim loňského roku jsme začali pro plánování a  optimalizaci tras využívat software Optimize, který se rozvíjí tak, aby pracoval v  součinnosti nejenom s  naším finančním systémem AXAPTA, ale i s moduly GPS. Ty ovšem v  sobě naše vozidla zatím nemají. Což neznamená, že se to nemůže změnit.

Kolik vám pomáhá při práci kolegů? Můžete na  někoho svoji práci delegovat?

U  nás se správě vozového parku věnují dva zaměstnanci. Samozřejmě musíme úzce spolupracovat i  s  dispečery. Jsem ale přesvědčena, že v Datartu funguje součinnost všech ostatních složek a  pomáháme si navzájem. V sedmidenním provozu naší flotily ale práce nikdy nekončí. Přesto mě tato práce maximálně naplňuje a  mám ji ráda.