Energetická skupina RWE kromě dodávek zemního plynu, elektřiny a dalších služeb má přední pozici také v prodeji CNG. RWE staví vlastní plničky a též provozuje početnou flotilu vozidel s tímto pohonem. O zkušenostech s provozem takové flotily i s jízdou s vozem na CNG jsme si povídali s Markétou Veselou Schauhuberovou, manažerkou obchodu s energií a CNG ve společnosti RWE Energo.

Jak jako zástupce poskytovatele zemního plynu hodnotíte současný vývoj na trhu s vozy CNG?
Musím říct, že po letech v tomto oboru je potěšující především současný rozvoj CNG u nás. Počet CNG vozidel a našich zákazníků odebírajících CNG každý měsíc narůstá. Roste počet firem, které „plynofikují“ své vozové parky a roste i významně počet jednotlivých motoristů. Je skvělé vidět výsledky své práce a práce kolegů každý den. Taková práce je pak i koníčkem.


A vy sama jezdíte takovým vozem? Jaké máte osobní zkušenosti?
Jako soukromé vozidlo i jako služební vůz využívám již několik let auta s pohonem na CNG. Nemohla bych propagovat a zákazníkům doporučovat něco, co jsem si sama nezkusila a čemu nevěřím. Mé osobní zkušenosti jsou ale velmi ovlivněny tím, že v CNG oboru se pohybuji od roku 2006. Na začátku si CNG pohon prošel snad všemi „dětskými nemocemi“. Nedostatečný počet CNG stanic, nedostupnost sériově vyráběných vozidel, malé dojezdy, vyšší pořizovací náklady. Ale nyní je trh s CNG připraven konkurovat klasickým pohonným hmotám a všechny nedostatky byly odstraněny.

RWE
Vaše společnost pochopitelně využívá vozy s pohonem na CNG, kolik takových vozů provozujete?
Skupina RWE kromě propagace CNG, výstavby CNG stanic a prodeje CNG, samozřejmě také jezdí na CNG. Náklady na palivo jsou u CNG o polovinu nižší ve srovnání s benzinem a o 40 procent nižší ve srovnání s naftou. Kromě toho, že je CNG náš produkt, tak s ním také významně šetříme náklady na pohonné hmoty. K tomu nulová silniční daň, ekologický provoz, srovnatelné pořizovací ceny vozidel, která firma by toto neocenila. V současné době tak máme ve vozovém parku 185 vozidel na CNG a do dvou let bychom chtěli počet navýšit na 300.


Z jakých vozů se skládá váš vozový park?
Celkem ve skupině RWE používáme nyní 2135 vozidel, z toho osobní vozidla tvoří 33 %, nákladní 58 % a 9 % jsou speciální vozy, což je například sněžná rolba, která je nutná pro přístup k plynovému vedení v některých horských oblastech. Provozujeme také určité typy mechanizací, jako např. menší bagry. Průměrné stáří je u osobních vozidel 3,4 roku, u nákladních 6,4 roku a u speciálních vozidel 10,6 roku.


Jak často vozy obměňujete a jak jsou vaše vozy financovány?
Skupina RWE má v rámci Car Policy stanovena jak kritéria pro obnovu vozidel, tak i metodiku přiřazování vozidel k jednotlivým pozicím v hierarchii společnosti. V současné době jsou vozidla pořizována jak do majetku společnosti, tak i na operativní leasing. U leasingových vozidel máme nastavenou obnovu vozidla na 5 let a po najetí 150 000 km. Průměrný nájezd vozidel se v našem fleetu pohybuje kolem 17 000 km za rok.


Ve svém vozovém parku jste uvítali i vozidla Škoda Octavia G-TEC, proč padla volba právě na tato vozidla a jak jste s nimi v současné době spokojeni?
Nyní máme ve vozovém parku již 74 Škoda Octavií G-TEC. Velmi jsme ocenili, když se začala v ČR vloni vyrábět. Jedná se totiž o nejoblíbenější fleetové vozidlo a navíc jsme chtěli podpořit domácí výrobu vozidel. My sami na ni máme od našich řidičů zatím pouze pozitivní ohlasy. Moje osobní zkušenost se služebním vozem Škoda Octavia G-TEC je velmi pozitivní, dosáhla jsem dokonce rekordně nízké spotřeby 3,6 kg na 100 km, což je náklad okolo 0,90 Kč na každý ujetý kilometr.


Jak vidíte budoucnost vozů na CNG?
Rozvoj v CNG je nyní obrovský. Narůstá nejen počet motoristů, ale i počet stanic. Pro výstavbu stanic je důležitý rostoucí počet vozidel a pro motoristy je zase důležitý rostoucí počet stanic. A přesně toto nyní funguje. My sami plánujeme postavit a provozovat 50 veřejných CNG plnicích stanic. Pokud je v České republice potenciál pro zhruba 250 CNG plnicích stanic, společnost RWE Energo by chtěla vlastnit jednu pětinu. Na trhu je na výběr přes 50 druhů sériově vyráběných vozidel na zemní plyn, do toho je CNG dlouhodobě nejlevnější pohonnou hmotou. Myslím, že podmínky pro rozvoj jsou nyní nastaveny naprosto ideálně a nezbývá, než je využít.