Automobilky věří budoucnosti autonomních vozů. Aby ale mohly správně fungovat, budou muset tato auto umět komunikovat i se silnicemi. Co to vlastně je taková chytrá silnice?

Třicet tisíc lidí zemře každý rok jen v USA na silnicích, z toho pětina na křižovatkách. Chytré telefony jsou už samozřejmostí, kdy budou i chytré křižovatky? Jednu takovou testuje od roku 2011 společnost Ford ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu. Cílem vzájemné komunikace je především zamezit haváriím. Pokud se na křižovatku blíží auto, jemuž na semaforu svítí červená, a řidič nezpomaluje, křižovatka vyšle vozidlu varovný signál, a to svého řidiče zvukově i vizuálně upozorní. Zároveň zašle zprávu o možném nebezpečí i ostatním vozidlům v okolí.
Komunikace mezi auty a dopravní infrastrukturou ale nemusí jen zabraňovat srážkám vozidel. Americká National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) testovala ve spolupráci s univerzitou v Michiganu i další možnosti komunikace. Například semafory, které uměly upravovat svoje intervaly podle aktuální dopravní situace, nebo vozy, jež varovaly řidiče, že se blíží do konkrétní zatáčky příliš rychle a hrozí mu nebezpečí smyku. Audi_dalnice
V každé vyspělé zemi se dnes ovšem nachází tolik silnic, že státní rozpočty mají co dělat, aby financovaly základní údržbu. Přesto se už ale chytré silnice testují. Například u dálnic v Dallasu, Minneapolisu, San Diegu a Seattlu jsou instalovány senzory, jež podle hustoty dopravy pomáhají řídit elektronické značky pro jízdní pruhy a upravují jejich počet pro daný směr. Los Angeles jako první metropole světa synchronizovala v roce 2013 všechny semafory, kterých je po městě téměř 4 500. V šesti evropských městech se po dobu 42 měsíců testoval projekt C2X, který by měl připravit standardy kooperativních inteligentních dopravních systémů, jež by pak fungovaly jednotně v rámci celé Evropy.
Dvanáct měsíců po spuštění projektu „Digitální testovací úsek na dálnici“ představilo nyní Audi spolkovému ministerstvu dopravy novou techniku pro autonomní jízdu a komunikaci „Car-to-X“. Na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem zkouší v reálném provozu řešení pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu při autonomní jízdě. Otázkou ovšem je, jak bude vypadat budoucnost tohoto projektu, protože koncern VW chystá v Audi rozsáhlé škrty.
Audi_dalnice2Jeden z testovaných projektů nese název „Car2Infrastructure“ a propojuje automobil s variabilním dopravním značením, které je připojeno k internetu. Variabilní dopravní značení upozorňuje prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě například na omezení rychlosti, dopravní kolony nebo uzávěrky jízdních pruhů. V prvním kroku vyvinuli inženýři značky Audi univerzální rozhraní pro zobrazovací systémy, které jsou v jednotlivých regionech velmi odlišné. Získávané informace jsou předávány prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě do cloudu Audi a odtud přenášeny zpět do zkušebních vozidel. Vůz tak obdrží nejrychlejším možným způsobem aktuální informace o nových dopravních situacích, což je nezbytná podmínka pro realizaci bezpečné autonomní jízdy.

Jak jezdí autonomní Audi se podívejte zde:

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího