Řada automobilek vidí budoucnost v systémech autonomního řízení. Kromě techniky stojí tomu snu v cestě ale i řada legislativních překážek. Jak se třeba změní pojištění?

O autech, která budou řídit sama, se sní už desítky let a na jejich vývoji pracuje celá řada automobilek. Nedávná nehoda autonomní Tesly, při které zahynul její řidič, ovšem ukázala, že nejde jen o problém techniky, ale i legislativy nebo dokonce svědomí.
Čtyřicetiletý Joshua Brown se před několika týdny stal první známou obětí auta řízeného počítačem, když vjel ve své Tesle Model S pod kamion, který mu nedal přednost při odbočování vlevo. Viník je tady jasný – řidič kamionu – ale zároveň se ukázalo, že ani inteligentní auto není neomylné. Tesla totiž nebyla schopná rozeznat velkou světlou plochu návěsu a před překážkou nezabrzdila. Tato nehoda přesně demonstruje problémy, před kterými autonomní jízda stojí.
Pro koncern Volkswagen je přesto téma autonomní jízdy jednou z hlavních priorit nedávno zveřejněné Strategie 2025. Cílem je homologovat do konce desetiletí konkurenceschopné technické řešení SDS (Self-Driving System), vyvíjené ve vlastní režii. Funkční prototypy ale testuje již od roku 2009. Například Audi S7 už bez řidiče zvládá jízdy na závodním okruhu, speciální Audi Q5 Delphi loni absolvovalo 99 % cesty ze San Franciska do New Yorku (cca 5 500 km) v autonomním režimu.
Stovku SUV XC90 se systémem autonomního řízení plánuje v roce 2017 testovat automobilka Volvo v okolí Göteborgu. Kia letos v lednu představila svůj KIA systém Drive Wise, který má umožnit jízdu aut v koordinované koloně, kde člověk bude řídit jen první vůz a ostatní auta budou kopírovat jeho rychlost a směr bez lidského zásahu.

Čtěte také: MERCEDES VYŘEŠIL DILEMA STROJE


Jednou z oblastí, kde by autonomní automobily přepsaly stávající pravidla, je určitě pojištění. Právě pojištění automobilů totiž tvoří celosvětově zhruba 40 % pojistného. Devadesát procent škod vzniká chybou lidského faktoru – řidičů.
Britská asociace pojistitelů - Association of British Insurers (ABI) už společně s agenturou Thatcham Research publikovala na toto téma studii, která konstatuje, že systém pojištění vozidel bez řidiče bude muset být jiný, než ten stávající, ale na přístup k zákazníkovi by to nemělo mí vliv. Změní se tedy hlavně smluvní podmínky mezi pojišťovnami a automobilkami.
ABI se domnívá, že pro majitele vozu by mělo platit pouze jedno pojištění, bez ohledu na to, zda jeho auto bude provozováno v autonomním nebo „ručním“ režimu. Podmínkou ale musí být, že pojišťovny budou mít smluvně zajištěno případné plnění škod při nehodě, pokud by se prokázalo, že za nehodou stojí jakákoli technická chyba či problém autonomního vozu, případně jeho softwaru. Zpráva zároveň doporučuje, aby pojistné podmínky stanovily vždy přesná a jasná pravidla, co řidiči mohou a nemohou dělat za volantem vozidla v autonomním režimu.
John Dalton, ředitel sekce všeobecného pojištění ABI k tomu řekl: „Pojišťovny těmito návrhy jasně deklarují svoji připravenost na nové technologie. Každému účastníkovi dopravní nehody nebo pojistné události by i do budoucna měly být poskytnuty stejně rychlé a komplexní služby jako dosud.“

Čtěte také: BRITOVÉ NEVĚŘÍ AUTONOMNÍM VOZŮM

 

ROZHOVOR - Jan Ivarsson, VOLVO


"V případě havárie zaplatí Volvo celou škodu"


Jednou z automobilek, které vsadily na autonomní řízení, je Volvo. Už od příštího roku začne v Göteborgu (a postupem času i v dalších městech) testovat v rámci projektu Drive Me autonomní vozy s běžnými řidiči. Ve spolupráci se společností Autoliv bude vyvíjet asistenční systémy autonomního řízení určené pro automobily Volvo a také prodeji ostatním automobilkám. Na společném projektu autonomního řízení se dohodla také s firmou Uber. Jan Ivarsson, vedoucí oblasti bezpečnosti v automobilce Volvo, věří, že vozy bez řidiče do budoucna pojištění zlevní.

Jak moc podle vás přispějí autonomní vozy k bezpečnosti silničního provozu?
Velmi. Za většinou dopravních nehod totiž stojí lidská chyba, a tu stroj neudělá. Ročně zemře na silnicích víc než milion lidí a autonomní řízení tento počet výrazně omezí.

Projeví se to nějak i na pojištění vozidel?
Zatím bližší jednání s pojišťovnami neproběhla, ale věřím tomu, že když se sníží počet nehod, automaticky klesne i pojištění. Navíc v této souvislosti musím zdůraznit, že se Volvo jako první automobilka na světě zavázalo k tomu, že pokud řidičem neovládaný autonomní automobil havaruje, přebírá zodpovědnost za škodu.


Pohled pojišťovny, odpovídá Jiří Cívka, tiskový mluvčí Genarali Pojišťovny:

Očekáváte nějaké změny v pojištění vozidel až bude možné používat autonomní vozidla v plném provozu? A řešíte už v současné době nějakým specifickým způsobem pojištění nebo vyplácení pojistného plnění u aut (příp. nehod) vozidel s poloautonomním řízením?

Dovolím si odpovědět na oba dotazy najednou. Z pohledu likvidace se jedná o klasickou nehodu, nezávisle na tom, zda na vině byl řidič či například systém automatického parkování. Poškozenému uhradíme škodu z povinného ručení a viníkovi z havarijního pojištění, pokud jej má sjednané. Obecně platí, že v obou případech má pojišťovna právo regresu. Zde například pravděpodobně proti výrobci vozidla nebo servisu při chybné opravě tohoto systému – musí však být jednoznačně prokázáno, že vznik nehody byl v přímé příčinné souvislosti s chybou dotyčného systému.

Jak bude nastavena legislativa v těchto případech v budoucnu lze jen těžko predikovat. Vzhledem k tomu, že ani v současnosti nelze odmítnout vlastní odpovědnost za poškození cizího vozu při parkování s odvoláním na nefunkčního parkovacího asistenta, lze se domnívat, že i zde bude platit, že za škody odpovídá řidič a tudíž odpovědnost půjde za ním. Zjednodušeně řečeno, dokud bude mít řidič možnost do řízení aktivně vstupovat, nemůže se zbavit své odpovědnosti. V případě poloautonomního provozu se tedy přenesení plné odpovědnosti z řidiče na výrobce vozu jeví jako nereálné. U plně autonomních systémů bez možnosti lidského zásahu ale může být velice pravděpodobné, že odpovědnost za škody půjde za výrobcem vozidla. Do té doby ale zřejmě odteče ještě hodně vody.

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího