Coronavirus je vidět i na silnicích. V posledních dnech a týdnech je ve světových městech méně dopravních zácp. V těch italských klesl počet aut na silnicích až o 50 procent. Průměrná rychlost zbylých vozidel ale logicky roste.

 

V posledních třech dnech poklesla intenzita silniční dopravy v době dopravních špiček na silnicích v New Yorku o cca 15 procent. Například v pondělí večer byla intenzita večerní dopravy ve srovnání s rokem 2019 nižší o 14 procent. V neděli okolo páté hodiny odpolední bylo meziroční snížení dokonce o 17 procent. Vyplývá to z tiskové zprávy zpracované Platformou Vize O.

Čtěte také: Elektromobily mají parkovat zdarma. Ne, je to nesystémové. Radnice se neshodnou

Podobné poznatky hlásí i další města. Podle statistiky dat aplikace TomTom, intenzita dopravy byla v úterý ráno meziročně nižší o 54 procent v Miláně, o 59 procent v Římě a o 30 procent v Seattlu. Průměrná rychlost vozidel se po zavedení restriktivních opatření zvýšila o nemalých 15 mil za hodinu. „Vlastně nic, co by se nedalo předpokládat. Nicméně uvedený fenomén zaujal odborníky v oblasti silniční dopravy a problematiky tzv. Smart Cities. Studují, zda by nebylo možné ještě více rozšířit podíl lidí pracujících z domova. To by mohlo mj. přispět i ke snížení výskytu dopravních komplikací na řadě dnes beznadějně přetížených silnic,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.   

Čtěte také: Ne z Německa, ale z jižní Afriky nebo Ománu. Prodejci lžou o původu ojetin

Tento jev si nesporně zaslouží bližší analýzu. „Bylo by však spekulací dávat vše šmahem do souvislosti s aktuální epidemií coronaviru. A je tu ještě další dvojice protichůdných jevů. Na jedné straně méně lidí cestuje automobilem na své pracoviště, neboť využívají možnosti pracovat z domova, ovšem na straně druhé řada lidí může volit jízdu svým vozem, aby se vyhnuli cestování v prostředcích hromadné dopravy,“ upozorňuje Budský. Nicméně současná epidemie by mohla napomoci nalézt další možnosti, jak pracovat z domova bez zbytečného dojíždění. To má potenciál zvýšit kvalitu života všech – příslušných pracovníků i ostatních, kteří by se nemuseli setkávat s dopravními zácpami v takové míře jako doposud.  

Foto: Pixabay