Kvůli koronaviru se premiéra zásadní novinky značky Fiat konala pouze na dálku přes internet. Nový kultovní model 500 potěšil sympatickým vzhledem, ale šokoval tím, že se počítá pouze s jeho elektrickou verzí. Může to vyjít?

 

Fiat je vcelku úspěšný v oblasti lehkých užitkových vozů, v těch osobních ale tápe, a dlouho nepředstavil žádnou novinku. Jeho prodeje v této oblasti stojí na malých modelech 500 a Panda. Každého z nich se ročně v Evropě prodá kolem 180 000. Pětistovka byla poprvé představena před 62 lety a popularitu si udržuje i aktuální druhá generace představená před 13 lety, v roce 2007. Je to doslova ikonické auto.

Čtěte také: Ne z Německa, ale z jižní Afriky nebo Ománu. Prodejci lžou o původu ojetin

Nyní přichází nová generace. Vzhledově se moc povedla. Pořád je to malé roztomilé autíčko, velmi efektní je řešení předních světlometů, které připomíná oči, které mrkají na kolemjdoucí. Karoserie zůstává třídveřová, a buď uzavřená nebo jako polokabriolet se stahovací plátěnou střechou. Radikální proměnou prošel interiér, kterému dominuje velký 10palcový centrální dotykový displej. Kabina bude zřejmě také prostornější než dřív, protože vůz narostl o 6 centimetrů do délky i do šířky, rozvor je delší o 2 cm.

Čtěte také: BMW jásá, německý autosalon se z Frankfurtu stěhuje do Mnichova

Šokem jsou však ale informace o pohonu. Nový generace bude pouze elektrická, se spalovací verzí se nepočítá. To je velké překvapení, protože elektrická verze současné generace určená výhradně pro USA se tam příliš nechytla, a také konkurenti typu Opel Corsa nebo Peugeot 208 nabízejí elektrický pohon jen jako doplněk k tradičním motorům.
O pohonu Fiatu 500 je zatím známé to, že lithium-iontové baterie s kapacitou 42 kWh umožní jízdní dosah až 320 km v cyklu WLTP. Maximální výkon je 87 kW, maximální rychlost 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund. Vůz bude umožňovat rychlé nabíjení 85 kW, díky němuž se během pouhých pěti minut u rychlodobíječky zvýší dojezd o 50 km nebo za 35 minut se dobije 80 % kapacity akumulátorů. K dispozici budou tři jízdní režimy: Normal, Range and Sherpa. Posledně jmenovaný bude určen pro maximální dojezd v momentě, kdy se řidič dostane do problémů s dojezdem – sníží maximální rychlost na 80 km/h, vypne klimatizaci či vyhřívání sedadel.
Uvidíme, zda tato sázka na elektromobilitu vyjde. I když prodeje elektromobilů rostou, pořád se jich prodávají pouze jednotky procent z celkového trhu. Zatímco Fiat 500 dosud cenově startoval na částce pod 10 000 eur, první edice nové generace stanovila cenu na 37 900 eur, tedy 960 tisíc korun.
Stále se ale bavím o nové generaci. Fiat 500 si i nadále koupíte se spalovacím motorem. Výroba stávající generace totiž zatím nekončí, výroba bude pokračovat v Polsku.