Podle aktuální analýzy společnosti Cebia pochází každé páté (21 %) ojeté auto dovezené do Česka ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. 

 

Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. Kupujícím pak prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že se jedná o ojetý vůz s tuzemským původem.

Čtěte také: BMW jásá, německý autosalon se z Frankfurtu stěhuje do Mnichova

Vyplynulo to z analýzy, kterou Cebia zpracovala na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých autech. Jako země původu vozidla se považovala země, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno. Loni bylo přitom každé druhé prodávané ojeté osobní auto dovezené ze zahraničí. V uplynulém roce se do Česka dovezlo 177 261 osobních ojetých aut.
Prodejci u ojetých aut vůbec neuvádějí jako zemi původu Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko či Litvu. Ačkoli se v inzerátech nenašlo ani jedno auto s původem z těchto zemí, ve skutečnosti z nich pocházelo téměř 21 % analyzovaných aut. Prodávajícím pak v inzerci nejčastěji tvrdili, že se jedná o vůz dovezený z Německa (55 %) nebo o vůz s českým původem (39 %). Právě o vozy s tuzemským původem a o vozy dovezené z Německa je totiž největší zájem, neboť český či německý původ představuje pro české zákazníky pomyslnou záruku kvality.

Čtěte také: Projekt elektrických dodávek Deutsche Post končí s velkou ztrátou

Zakrýváním skutečné země původu prodejci vozy nejen rychleji prodají, ale zároveň jim to umožňuje uměle navýšit kupní cenu a více na prodeji vozu vydělat. Vozidlo dovezené zNěmecka má na trhu vyšší hodnotu než vozidlo z Bulharska či například Chorvatska. Navíc kdyby u některých ojetých aut uvedl prodejce skutečnou zemi jejich původu, vozidla by byla nejspíš neprodejná, nebo by jejich cena byla výrazně nižší než inzerovaná. Platí to především o vozech ze zemí jižní a střední Ameriky, Mexika, Ománu, Tchaj-wanu, zemí Perského zálivu, Tuniska, jižní Afriky, Ukrajiny, Ruska či Běloruska. Právě z těchto částí světa pocházelo 5 % analyzovaných ojetých aut s nesprávně uvedeným původem v inzerci. Prodejci u nich nejčastěji deklarovali český (46 %) či německý původ (38 %).
Zdroj: CEBIA, Foto: Pixabay