O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale český stát v této oblasti zaostává. Tvrdí to aspoň závěr letošního vydání průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan u příležitosti výročního zasedání Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

 

Česká republika patří mezi evropské státy, které jsou nejméně připravené na nástup elektromobility. Naopak nejdále jsou v tomto ohledu v Nizozemsku, Norsku a ve Velké Británii. Index průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan, je analýzou, která sleduje čtyři faktory: podíl elektromobilů (včetně plug-in hybridů) na trhu, vyspělost infrastruktury nabíjecích stanic, úroveň podpory elektromobility ze strany státu a zastoupení elektromobilů ve flotilách klientů společnosti.

Čtěte také: Čas tradičních výrobců aut skončil, hrozí šéf VW

Všech 22 sledovaných zemí dosáhlo v letošním žebříčku lepšího skóre než před rokem. Česká republika si polepšila o dvě příčky, přesto skončila pátá od konce, tedy na 18. místě. V evropském srovnání zaostáváme v počtu nabíjecích stanic i v úrovni souvisejících daňových úlev. Výsledkem jsou velmi nízké prodeje elektrických vozidel. Podle statistik SDA dosáhl v roce 2019 jejich podíl na celkových registracích osobních automobilů 0,44 %. Navzdory tomu se ale i u nás situace mění.

Čtěte také: Náklady na provoz elektromobilu - Nůžky se svírají

V České republice bylo na konci loňského třetího čtvrtletí podle průzkumu k dispozici 621 veřejných nabíječek, méně už jich bylo jenom v Rumunsku, na Slovensku a v Řecku. Situace v západních zemích je diametrálně odlišná. V Nizozemsku měli na konci loňského září 43 730 veřejných nabíjecích míst, v Norsku 12 337. V sousedním Rakousku, které je s Českou republikou srovnatelné co do rozlohy země i počtu obyvatel, jich bylo 4172, tedy bezmála sedmkrát více než u nás.

Martin Šidlák