Cadillac nevzdává boj o Evropu, chystá hned několik modelů včetně Escalade. Začne SUV s označením XT4, jejíž prodej oficiální dovozce právě spustil. Nepůjde ale o dovoz amerických vozů, ale o ryze evropskou specifikaci včetně dieselového motoru.

 

Poté, co koncern General Motors prodal Opel, jeho nabídka v Evropě dramaticky klesla. Ačkoli tady neočekává velké prodeje, nechce se starého kontinentu vzdát, protože ho považuje za něco jako výkladní skříň. „Vystavovaným zbožím“ má být značka Cadillac. I když ta nejvíc aut prodává momentálně v Číně, chce pro Evropu homologovat několik svých modelů, včetně obřího „prezidentského“ SUV Escalade.
Cadillac je v Česku dodnes spojený s reklamní kampaní Mountfieldu v roce 2006, kdy vylosovaným majitelům nových sekaček, křovinořezů a další zahradní techniky rozdal v losování šest desítek Cadillaců CTS. Asi ani lidé od Cadillacu dodnes nemají úplně jasno, jestli to byla kardinální chyba spojit auto s oficiální základní cenou milion korun se zahrádkáři, nebo naopak dobrý marketingový tah, protože o značce se opravdu hodně mluvilo a její auta byla vidět.

Čtěte také: Test Hyundai Santa Fe: Tišší než Kodiaq

Ať tak nebo tak, tahle kapitola je každopádně historií, a teď se začíná psát kapitola nová. Cadillac se plánuje vrátit v plné síle, s několika modely a v prémiovém segmentu. Jako první přichází středně velké SUV – Cadillac XT4. Některá média včetně toho našeho už aktuální generaci testovala. Šlo ale o dovoz z Kanady, takže auto nebylo v evropské specifikaci. Ta se liší v nastavení podvozku a jeho provedení, protože evropský trh klade na auta obecně mnohem větší nároky než ten americký. Zatím pro USA jsou typické dlouhé rovné úseky silnic, evropské cesty jsou samá zatáčka, stoupání a klesání. Proto musí být podvozek mnohem odolnější. „Kanadský“ exemplář měl navíc pod kapotou benzinový motor.
XT4 se ale začne nejdřív prodávat s naftovým motorem. Výhradně pro Evropu byl vyvinutý vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 l, který už s předstihem plní požadavky emisní normy Euro 6d, která vstoupí v platnost od září 2020. Jeho největší výkon 128 kW (174 k) a točivý moment 380 Nm přenáší na přední, popřípadě i na všechna čtyři kola devítistupňová automatická převodovka. Cadillac se s emisními předpisy v nejbližších pár letech hodlá vyrovnat zavedením dieselů, hybridní ani elektrické pohony nejsou na pořadu dne. Protože ještě není úplně dokončený proces homologace, nejsou zatím k dispozici podrobnější technické údaje včetně spotřeby. Kromě rozměrů (délka 4599 mm, šířka 1881 mm, výška 1627 mm a rozvor 2779 mm) tak známe objem kufru, který činí nadprůměrných 637 litrů, platí to ovšem pro verzi bez rezervy, jen s dojezdovou sadou.
V tuto chvíli je v Česku možné objednat pouze tento agregát, a to výhradně ve dvou akčních paketech, které se jmenují Launch Edice a Launch Edice Sport. Ta první je za částku 1 125 000 Kč včetně DPH, má pohon předních kol. U Edice Sport je možné zvolit variantu 4x4 (1 290 200 Kč). Obě mají bohatou základní výbavu včetně třeba navigace, zadní kamery, automatického parkovacího asistentu, audiosystému Bose, dvouzónové klimatizace, elektricky nastavitelných předních vyhřívaných sedadel nebo paketu jízdních asistenčních systémů. Edice Sport má navíc adaptivní podvozek nebo barevný head-up displej. Trochu nečekaným bonusem je, že navigace i infotainment budou od začátku umět česky. Zaváděcí ceny se zdají být na střední SUV vyšší, ale záleží, s čím bude kupující toto auto porovnávat. Třeba podobně vybavený Ranger Rover Evoque by vyšel třeba o 350 000 Kč dráž.

Čtěte také: Takový papamobil Vatikán ještě neviděl. Papež dostal Dacii Duster

První vozy se fyzicky dostanou k zákazníkům v polovině příštího roku. V prvním čtvrtletí bude spuštěn i objednávkový systém na sériovou výrobu. V ní už nebudou figurovat zvýhodněné pakety, ale zato půjde objednat i benzinový motor.
XT4 let není jediná novinka, která se do Česka chystá. Příští rok bude zahájen třeba prodej pick-up Silverado s šestiválcovým dieselem pod kapotou, nové generace modelu Corvette nebo obřího SUV Escalade, které bude rovněž homologováno a uzpůsobeno pro Evropu.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes.cz