Koncern VW vsadil vše na elektromobilitu a postupně se do ní musí zapojit všechny značky. U Škodovky se jako první ocitly „pod proudem“ modely Superb v podobě plug-in hybridu a Citigo jako čistý elektromobil. Už jsme se projeli v obou.

 

Pro Škodovku to ale není úplně první setkaní s elektromobilitou. Je to velmi málo známá věc, ale český vynálezce František Křižík, který mimo jiné vynalezl obloukovou lampu, představil elektricky poháněný vůz už v roce 1908. Na základu vozu Laurin & Klement typ E z Mladé Boleslavi sestavil Křižík vůz, který byl vybaven systémem, který bychom nazvali novodobým sériovým hybridním vozem.

Citigo iV
Elektrické Citigo iV je malým elektromobilem do města s výrazně sportovním srdcem. Jeho elektromotor disponuje výkonem 61 kW a maximálním točivým momentem 212 Nm. Lithium-iontová baterie, která má kapacitu 36,8 kWh, resp. využitelnou netto kapacitu 32,3 kWh, umožňuje dojezd až 252 km v cyklu WLTP. Je umístěna v podlaze, takže auto má nižší těžiště než běžné benzinové Citigo a není to na úkor zavazadlového prostoru, který je menší jen o 1 litr (260 l). Jednostupňová převodovka, které je integrována v elektromotoru, pohání přední kola. Toto řešení snižuje ztráty v pohonném ústrojí.
Řidič může volit ze tří jízdních režimů. V režimu Normal je k dispozici maximální výkon 61 kW a točivý moment 212 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h činí 12,3 s. Maximální rychlost činí 130 km/h. V režimu Eco je k dispozici výkon 50 kW. Zrychlení činí 14,3 s, maximální rychlost 120 km/h, výkon klimatizace je lehce omezen. Nejúspornější jízdu nabízí režim Eco+. K dispozici je už ale výkon jen 40 kW, točivý moment 133 Nm. Maximální rychlost činí 95 km/h. V režimu Eco+ je klimatizace vypnuta. Právě pro tento režim platí dojezd až 252 km.
Citigo iV lze dobíjet výkonem až 40 kW, do 80 % kapacity to trvá 1 hodinu. U wallboxu při nabíjení výkonem 7,2 kWh trvá dobíjení na 80 % kapacity 4 hodiny a 15 minut. Z běžné domácí zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW pak počítejte s časem 12 hodin a 43 minut. Elektřinu jde také za jízdy rekuperovat, a to ve čtyřech různých intenzitách.
Jak jsme se přesvědčili, Citigo iV je stále malé mrštné miniauto do města, stejně jako neelektrická verze. Veze s sebou ale navíc 260 kg baterie, celkem i s elektromotorem je rozdíl oproti spalovací verzi cca 300 kg. Kvůli tomu prošel podvozek řadou konstrukčních úprav, včetně tlumičů. Největší nevýhodou je tak přece jen už poněkud starší interiér. Ten sice dostal nové dekory palubní desky i přístrojový štít, ale pár věcí je už přece jen trochu zastaralých. Například zcela chybí navigace, musí ji nahradit chytrý telefon, na který je na palubní desce speciální držák. A největším archaismem je, že elektromotor se startuje klasickým otočením zásuvného klíče. Vyvíjet bezklíčové startování se v této generaci zkrátka nevyplatilo. Pro zajímavost, z interních zdrojů automobilky jsme se dozvěděli, že na přelomu roku se má rozhodnout o tom, zda Citigo bude v budoucnu pokračovat i ve verzi se spalovacím motorem nebo ne.
Citigo iV nabízí na elektromobil velmi atraktivní cenu.  Na českém trhu odstartoval s doporučenou prodejní cenou 479 900 Kč. To je v podstatě totožná cena, za kterou se ve srovnatelné výbavě prodává jeho dvojče VW e-up! Prvních 500 zákazníků navíc dostalo kartu na rok nabíjení zdarma u společnosti ČEZ. V tuto chvíli je ale tato kvóta již vyčerpána, protože Škoda Česká republika evidovala k 26.11.2019 evidovala 860 objednávek.

Superb iV
Vyzkoušeli jsme i novou vlajkovou loď značky Škoda, kterou se stal plug-in hybridní Superb iV. Jeho dvě pohonná ústrojí umožňují dojezd čistě na elektřinu papírově až 62 kilometrů, v praxi jsme si ověřili, že 50 km je reálná hodnota. V kombinaci se spalovacím motorem 1.4 TSI pak celkový dojezd činí až 930 km.
Elektromotor má výkon 85 kW, benzinový motor 1,4 TSI 115 kW. Protože se u tohoto pohonu výkony jednoduše nesčítají, protože oba agregáty mají svůj vrchol v jiných otáčkách, je celkový maximální výkon soustavy 160 kW. To dává autu zrychlení na stovku za 7,7 s. V elektrickém režimu může auto jet maximálně 140 km/h, celková maximální rychlost činí 224 km/h. O řazení se stará standardně dodávaná šestistupňová převodovka DSG se třemi spojkami. Udávaná kombinovaná spotřeba je 1,5 l benzinu na 100 km, kombinovaná spotřeba energie při čistě elektrické jízdě činí 14,0–14,5 kWh/100 km. Na zhruba sto kilometrů dlouhé trase jsme vyjeli baterii úplně do prázdna, spotřeba benzinu byla zhruba 2,5 l. Systém umožňuje nastavit si rekuperaci baterie za jízdy, klidně i do plného nabití. To podle výrobce trvá zhruba 40 minut při ustálené dálniční rychlosti 130 km/h. Pak ale stoupá spotřeba, podle manažerů automobilky o 2,5 litru. Nabití baterie na 100 % kapacity pomocí wallboxu s výkonem až 3,6 kW trvá 3,5 hodiny. Z běžné domácí zásuvky s výkonem 2,3 kW se baterie nabije pomocí standardně dodávané nabíječky (Mode 2) za 5 hodin.
Předností Superbu iV je zachování praktických užitných vlastností. Zavazadlový prostor je sice trochu omezený oproti spalovací verzi, ale stále činí 485 u liftbacku a 510 litrů u kombi. Po sklopení sedadel ale vzniká rovná plocha, žádný „hrb“ jako třeba u plug-in hybridního Mercedesu E. Vyšší hmotnost (zhruba o 250 kilogramů) je ale při jízdě znát, není to ten mrštný klasický Superb. A to i přes to, že ve standardní výbavě je adaptivní podvozek DCC.
Škodovka plánuje, že svůj nový plug-in hybrid masivněji prosadí zejména mezi firemními zákazníky nejen v Německu či severských zemích, ale i v Česku. Podle toho nastavila i cenu. V případě liftbacku ve výbavě Ambition stojí 881 900 Kč, což je prakticky totéž, jako dieselové 2,0 TDI /  140 kW (884 900 Kč).
Martin Šidlák