Tři nové modely představil Hyundai v Česku. V souvislosti s tím se spekuluje, zda bude prvním v Česku vyráběným elektromobilem Hyundai Kona v Nošovicích.

 

Jihokorejská média spekulují o tom, že by se Kona měla už od příštího roku vyrábět v České republice. To by si vyžádalo velké investice do továrny. Vedení českého importéra Hyundai, ale tuto informaci odmítá potvrdit s tím, že finální rozhodnutí ještě nepadlo. Nošovický závod produkuje modely i30 a Tucson, přičemž výrazně víc je druhého jmenovaného. Na toto SUV připadá téměř tři čtvrtiny produkce a vyváží se do mnoha zemí světa včetně třeba Mexika.

Čtěte také: BMW představuje další elektromobil. Ledvinky budou opět obří

Elektrický sourozenec Kony Hyundai Ioniq Electric se dočkal podstatné úpravy. Díky vylepšenému akumulátoru o kapacitě 38,3 kWh slibuje o 30 % delší dojezd – 311 km. Ioniq má také mírně upravenou masku chladiče, nové LED světlomety, nový navigační systém a přístrojový panel nebo nové funkce jako inteligentní rekuperační brzdění či asistent upozorňující na to, že auto v koloně před vámi se rozjelo. Zatímco hybridní Ioniq začíná na částce 599 990 Kč, plug-in hybridní je o 200 tisíc dražší a plně elektrický ještě o dalších 100 tisíc (899 990 Kč).

Čtěte také: Poprvé ve střední a východní Evropě: Volkswagen ID.3 je v Praze

Na tuzemské silnice byla uvedena i hybridní Kona. Benzinový motor 1.6 GDi 77 kW doplňuje elektromotor 32 kW, souhrnný maximální použitelný výkon je 104 kW. Má nový asistent jízdy na volnoběh, který při jízdě podle navigace řídí rekuperaci a predikuje potřebné brzdění, čímž přispívá k úspoře paliva i menšímu opotřebení brzd. Auto umí prediktivně i řídit dobíjení za jízdy, takže před kopcem víc rekuperuje, aby elektřinu z nabitých baterií mohlo víc využít při jízdě do kopce. To platí opět při cestování podle navigace. Česká cena začíná na částce 559 990 Kč.

Čtěte také: Elektromobilem napříč Evropou – s čím je třeba počítat?

Hyundai má v Česku i nový model Nexo s pohonem na palivové články, které vyrábějí elektřinu z vodíku. SUV o délce 4670 mm, s rozvorem 2790 mm, zavazadlovým prostorem 461 litrů a maximálním výkonem 120 kW má dojezd ďábelských 666 kilometrů podle WLTP. Kvůli tomu, že v Česku je v tuto chvíli jediná vodíková čerpací stanice v Neratovicích, která navíc není veřejná, není Nexo v ČR oficiálně v ceníku importéra. Ten je připraven ho uvést na trh, až bude kde tankovat, což by mohlo být už příští rok, v plánu je totiž výstavba 4-5 stanic v ČR. Cenu lze tak zatím jen odhadnout podle té německé – měla by se pohybovat až kolem hranice dvou milionů korun.

Martin Šidlák