Octavia je nejprodávanější model značky Škoda, vytváří podstatnou část jejího zisku a mimochodem také jednu čtyřicetinu českého exportu. Proto byla premiéře čtvrté generace věnována extrémní pozornost. Co je na novince nejzajímavější?

 

Nová Octavia je s 4 689 mm o 19 mm delší než předchůdce, kombi je delší o 22 mm. Šířka narostla o 15 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u kombíku o 30 l na 640 l, u liftbacku o 10 l na 600 litrů. Jak je ale vidět z obrázků, po sklopení zadních sedadel nevznikne rovná plocha. Novými světly auto zepředu připomíná Superbu, vzadu zase Scalu. Standardně jsou dodávána LED potkávací, dálková světla a světla pro denní svícení. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla.

Čtěte také: Elektromobilem napříč Evropou – s čím je třeba počítat?

Octavia v interiéru překvapí dvouramenným volantem, který může být na přání vyhřívaný. Tato maličkost představuje velkou novinku, protože tato funkce byla donedávna v koncernu vyhrazena jen vozům Audi a Volkswagen. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Nově navržená přístrojová deska s velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou je rozdělena do několika horizontálních úrovní. Poprvé jsou ve voze značky ŠKODA na přání nabízena ergonomická sedadla, šetrná k zádům a která nabízí také elektricky ovládanou masážní funkci. Absolutní novinkou ve vozech ŠKODA je na přání dodávaný head-up displej. Součástí standardní výbavy je Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25" a také dvouzónová klimatizace Climatronic.

Čtěte také: Prodeje dieselů opět rostou

Nová Octavia je vůbec první model značky ŠKODA, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, volba jízdního režimu tedy probíhá elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy, a dále tlačítko parkovacího módu. Na přání jsou nabízeny inovativní full LED Matrix světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také full LED zadní světla s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovými světly. Poprvé je ve voze ŠKODA k dispozici Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením.

Čtěte také: Konkurent Kodiaqu: SsangYong Korando startuje na 439 900 Kč

Čtvrtá generace vozu Octavia bude k dispozici se čtyřmi pohony – benzin, diesel, CNG a jako plug-in hybrid. Vylepšené benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku. Výkonové spektrum široké nabídky motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Octavia G-TEC nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,7 kg zemního plynu dojezd až 523 km při provozu na zemní plyn. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru ve voze OCTAVIA iV nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km. Benzinové motory 1,0 TSI a 1,5 TSI nové generace Evo jsou v kombinaci s automatickou převodovkou DSG jako verze eTEC vybaveny mild-hybridní technologií.

Čtěte také: Dacia vrací na trh pohon LPG, začíná u Dusteru

Zatím nezveřejněná je cena nového modelu. V době premiéry už Škoda neprodávala verzi liftback stávající generace, na webových stránkách měla jen ceník kombíku. Liftback se ale naposledy prodával se startovní cenou 450 900 Kč s motorem 1.0 TSI 85 kW. Dá se čekat, že o novinku bude zpočátku velký zájem a automobilka zvolí stejnou strategii jako u řady předchozích modelů a se startem prodeje neuvede nejnižší verzi výbavy. Rovněž se dá předpokládat, že i cena srovnatelné verze poskočí o něco výš, takže odhadujeme, že nová Octavia se začne prodávat za cenu kolem půl milionu korun.