Novináři z něho byli nadšení a zvolili Jaguar I-Pace nejen evropským, ale i světovým Autem roku. Zákazníci ho ale příliš nekupují a teď navíc španělský server km77.com odhalil potíže vozu v tzv. losím testu.

 

Rok 2019 byl pro Jaguar I-Pace velmi úspěšný. Předběhl v podstatě všechny své hlavní rivaly v prémiové třídě a jako první z nich nejen představil, ale i dostal na trh sériové SUV v podobě stoprocentního elektromobilu. Díky objemné lithium-iontové baterii nabízí výkon 400 koní, 686 Nm točivého momentu a zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy. Novináři ho za to ocenili nejen v evropské, ale i ve světové anketě Auto roku (jen v tom českém se nedostal ani do první pětky), navíc získal i ceny World Car Design of the Year a World Green Car of the Year.

Čtěte také: Prodeje dieselů opět rostou

Zákazníci ale podobné nadšení neprojevili. Celosvětově se podle serveru Insideevs.com prodalo zatím jen 19 600 kusů, z toho 12 743 letos od ledna do září. Zejména v Americe se modelu úplně nedaří. V USA se od ledna do září letošního roku prodalo 1842 kusů, v srpnu a září měsíční prodeje dokonce začaly klesat ke 160 kusům. Víc se tam prodá i Volkwagenů e-Golf. Nejprodávanější elektromobil Tesla 3 už do září oslovila 111 650 amerických kupců.
Teď se Jaguar bude muset vyrovnat i s dalším problémem. Experti ze španělského serveru 77km.com auto podrobili podrobnému testu. Ocenili infotainment nebo komfort jízdy na silnici při běžné jízdě. Vytkli mu ale vysokou spotřebu ve srovnání s konkurencí, na testovací trase mu naměřili průměrnou spotřebu 27,3 kWh/100 km. Především je ale vůz zklamal v prudkém vyhýbacím manévru, tzv. losím testu. Ten v duchu názvu svého serveru dělají s auty v rychlosti 77 km/h. Ve vyznačené trati se I-pace neudržel a smetl kužely na straně dráhy. Experti test opakovali a postupně snižovali rychlost, I-Pace manévr zvládl teprve v rychlosti 73 km/h, a to ještě s výhradou. Experti to připisují nastavení elektronického stabilizačního systému a ABS, které během manévru na chvilku úplně zablokovaly přední zatížené kolo, takže auto se pohybovalo přesně opačným směrem, než by si řidič přál.

Čtěte také: Další BMW pro českou policii. Převzala deset luxusních limuzin sedmičkové řady! A zadarmo

Celá věc také trochu ukazuje na obecný problém elektromobilů. Kvůli těžké baterii se průměrná váha elektromobilů pohybuje mezi 2 a 3 tunami a v momentě, kdy řidiči vběhne do cesty třeba zvíře, klade opravdu velké nároky na elektronické bezpečnostní systémy vozu, který si musí s takovou situací poradit.

Martin Šidlák