Převratnou věc z hlediska svého dosavadního fungování představila Škoda Auto. Tradiční výrobce automobilů spustil v Praze projekt sdílených elektrických skútrů BeRider, které sám nevyrábí. Funguje tedy pouze jako provozovatel služby, která lidem nabízí alternativu k automobilům. A tvrdí, že jí to bude vydělávat.

 

BeRider má být novým projektem městské mobility, který vznikl pod patronací Škoda Auto DigiLabu. Elektrický pohon skútru zajišťují dvě lithium-iontové baterie. Díky nízké hmotnosti má být skútr lehce ovladatelný a zároveň bezpečný. Velká kola a kvalitní odpružení poskytují komfortní jízdní vlastnosti. Je schopen jet rychlostí až 66 km/h s dojezdem až 70 km. Displej skútru ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. Držák mobilního telefonu na řídítkách usnadňuje navigaci přes mobilní telefon. Prostřednictvím integrovaného USB-konektoru lze za jízdy dobíjet mobilní telefony a další elektronická zařízení. Své tašky si řidič může pověsit na háček, v uzamykatelném boxu se nachází dvě přilby pro jízdu ve dvou.

Čtěte také: Škoda Kamiq – první jízdní dojmy

Po dohodě s úřady městských částí bylo pro půjčování skútrů zvoleno širší centrum města, tedy Praha 1 až Praha 9. Prozatím jich takto bude fungovat 50. Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší dispečinku. Takto lze lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry a rychle odstraňovat případné problémy. Baterie jsou výměnné, takže servisní tým nebude na nabíjení odvážete celé skútry, ale jen jim vymění baterie.
 Aby mohli uživatelé službu „BeRider“ využívat, musí si do svého chytrého telefonu bezplatně instalovat aplikaci „BeRider“ (k dispozici pro iOS a Android) a přes ni se přihlásit. Po úspěšné registraci mohou v aplikaci najít a rezervovat volný skútr a telefonem, bez klíče, odemknout a zamknout. Po skončení jízdy uloží příslušné přilby zpět do uzamykatelné schránky. Po krátkém potvrzení prostřednictvím aplikace doba používání končí. Půjčovné se pak platí kartou a účtuje se po minutách. Cena za 1 minutu činí 5 Kč.

Čtěte také: Rozvrátí elektromobilní ofenziva ekonomiku nebo povede „jen“ ke zvýšení emisí CO2?

Problémem podobných služeb sdílení dopravních prostředků je jejich ekonomický profit. Loni třeba zkrachovala služba sdílení aut v Paříži Autolib. Nechala za sebou dluh několika desítek milionů eur. Klienti si stěžovali zejména na nepořádek v autech. Škodovka ale oficiálně tvrdí, že nejde jen o nějaké ekologické gesto. „Každý projekt, který děláme, by měl mít ekonomickou návratnost nejdéle v horizontu čtyř až pěti let,“ řekla IDNES.CZ Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu. Podle ní jsou už nyní výdělečné firmou vyvinuté aplikace, například pro sdílení auto HoppyGo.

Martin Šidlák