Počet automobilů na CNG se každoročně zvyšuje o více, než 20 procent. Důvodem je nejen ekologické hledisko, ale i to ekonomické. Zejména pak ve fleetovém provozu. Český plynárenský svaz, zástupci státu a dopravců na tiskové konferenci představili plány na další rozvoj používání CNG v České republice a k podpoře zavádění zkapalněného zemního plynu (LNG) v segmentu nákladní dopravy.

Vozidlům s pohonem na stlačený zemní plyn hraje do not hned několik momentů. V první řadě jde zejména o ekonomický provoz, kdy lze s takovými vozy jezdit s náklady na PHM okolo 1 Kč na 1 km. V druhé řadě nelze opomíjet ekologické hledisko, kdy CNG produkuje v porovnání s dieselem o více než 90 procent méně emisí oxidu dusíku a oproti benzinovým motorům o téměř čtvrtinu méně oxidu uhličitého, a v neposlední řadě je tu i snaha automobilek o vylepšování vozidel CNG. Vidět je to u nové generace pohonů, například u modelu Octavia G-Tec nebo SEAT Leon TGI. Ty nově nabízejí větší výkon a větší dojezd čistě na pohon CNG. Oproti tomu jde poměrně omezená nabídka takových modelů, kdy řada značek takový vůz už vůbec nenabízí. Další výhodou pro správu takových vozidel je úleva na silniční dani, případně plánované slevy na dálniční známky.

Zmrazená cena
Dobrou zprávou je i to, že došlo k uzavření memoranda o prodloužení snížené sazby spotřební daně na zemní plyn minimálně do roku 2025, které v květnu 2018 podepsali představitelé pěti ministerstev a čtyř plynárenských společností či sdružení. Memorandum má za cíl stanovit přiměřené podmínky pro další rozvoj užití zemního plynu v dopravě, aniž by v budoucnu byla ohrožena stabilita veřejných rozpočtů. Stěžejním závazkem je, že do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn určený pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 Kč za megawatthodinu (tj. v přepočtu 3 Kč/m3).
Pokud jde o aktuální prodeje a stav na českých silnicích, tak platí, že v současnosti jezdí po českých silnicích již více, než 23 000 tisíc vozidel na CNG, z toho 1370 autobusů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 26 procent. V červenci český trh zaznamenal prodej 230 osobních vozidel na CNG, kdy celkem 179 prodaných modelů hlásí Škoda, 42 VW a 8 SEAT. Podobný poměr je zřejmý i v celkových letošních prodejích, které hlásí 1012 zaregistrovaných kusů. Škodovka hlásí 724 prodaných vozidel, VW 239 a SEAT 46. Ostatní sbírají spíše jednotlivé kusy.

ČTĚTE TAKÉ: Rohlík.cz sází na CNG - "Zemní plyn nám šetří velké peníze"

Pozitivně vnímá rozvoj zemního plynu v dopravě také Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, které jej hodnotí zejména dle cílů stanovených Národním akčním plánem čisté mobility. „I přes mírný pokles prodejů osobních a lehkých užitkových vozidel CNG v loňském roce z důvodu přechodu na novém testovací metody měření spotřeby vozidel se nám daří plnit cíle jak v oblasti vozového parku, tak spotřeby CNG. Z hlediska infrastruktury jsme dokonce nad stanoveným plánem,“ informoval Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro řízení sekce průmyslu.

LNG na obzoru
Na další programové období chce MPO ČR zajistit pro pořizování vozidel na zemní plyn minimálně stejnou podporu a v případě infrastruktury uvažuje dokonce o jejím navýšení. „V Bruselu budeme prosazovat podporu CNG a LNG i pro další roky. Tuzemské firmy mají již dobré zkušenosti například s provozem CNG autobusů, a my proto chceme podporovat jejich využívání i nadále. Jsem přesvědčen, že zemní plyn představuje významný nástroj v oblasti snižování emisí také pro výrobce vozidel. Konkrétně v segmentu těžké nákladní dopravy pak považujeme za vůbec nejvýhodnější řešení LNG,“ uvedl E. Muřický.


Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, příslušná sdružení a firmy projevují aktivní zájem také právě o rozvoj LNG mobility. Výhodou LNG oproti CNG je především jeho kompaktnost. Zaujímá totiž třikrát menší objem než stlačený zemní plyn. To v praxi znamená, že automobil na LNG dojede téměř třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG. Naopak nevýhodou LNG, který vzniká zkapalněním zemního plynu při teplotě -162 °C, je, že i přes tepelně izolovanou nádrž dochází při delší odstávce vozidla k jeho odpařování. Velký potenciál pro LNG je proto především v nákladní dopravě a také mezinárodní kamionové dopravě, což potvrzují zkušenosti zahraničních dopravců a spedičních firem. Jen v Evropě je v současnosti v provozu více než 6 tisíc tahačů na LNG.

SOUVISEJÍCÍ:
- RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!