Pokud si Američan koupí Chevrolet Corvette, nechá si ho v průměru 9 let. Naopak Mercedesu třídy C se víc než desetina majitelů zbaví do jednoho roku. Kterým dalším autům jsou Američané věrní a kterých se naopak nejčastěji zbavují?

 

Americká společnost iSeeCars v poslední době zveřejnila dvě zajímavé statistiky. Ta první ukazuje, který vozů se Američané nejrychleji zbavují. Společnost iSeeCars vzala údaje o 44 milionech nových aut prodaných v USA během let 2017 a 2018. Podle VIN kódu z nich vyfiltrovala z tamních databází deset modelů, které lidé koupili jako nové a následně je prodali do bazaru v době od čtyř do 12 měsíců.  Zahrnula pouze modely, kterých se ročně prodá víc než 50 000 kusů a pokusila se ji maximálně očistit od tzv. předváděcích vozů, takže nepočítala vozy prodávané jako nové s více než 800 najetými kilometry a naopak prodávané jako ojetiny s méně než 6400 kilometry. Výsledkem je žebříček, ve kterém najdete převahu luxusních evropských vozů. Jen BMW má v první desítce tři modely, stejně jako Range Rover/Jaguar. Žebříčku vévodí Mercedes třídy C, kterého se do jednoho roku od nákupu zbaví celých 12,4 procenta majitelů.

Jak vypadá pořadí?
1.     Mercedes-Benz C                     12,4 %
2.     BMW 3                                  11,8 %
3.     Range Rover Discovery Sport     11,8 %
4.     Range Rover Evoque                10,9 %
5.     Mini Clubman                           10,7 %
6.     BMW X1                                 10,4 %
7.     BMW X3                                   9,0 %
8.     Nissan Versa Note                      9,0 %
9.     Jaguar XF                                 8,8 %
10.     Nissan Versa                            8,7 %

Čtěte také: Škodovka už testuje facelift Kodiaqu

Co za tím je? Výsledek trochu ovlivňuje to, že Američané mění auto častěji než Evropané, do jednoho roku to udělá 3,4 procenta lidí. Zástupci automobilek v USA komentovali výsledky tak, že se většinou jedná o zákazníky, kteří si poprvé koupí luxusní evropské auto a neorientují se ve výbavách. V reklamě vidí nebo si u dealera vyzkouší vrcholnou motorizaci a nejvyšší stupeň výbavy, ale pak si objednají levnější verzi se slabším motorem a horší výbavou. Jsou potom zklamaní a auta se brzo zbaví.

Čtěte také: Dezinfekční přípravky a opalovací krémy mohou škodit vašemu vozu

V Česku podobná statistika není k dispozici. Pokud bychom nahlédli třeba do statistik společnosti AAA Auto, najdeme mezi ročními ojetinami nejčastěji modely Škoda Karoq a Kodiaq. Neznamená to ale, že jsou s nimi majitelé nespokojení jako v ti v USA. Jde totiž o tzv. uměle vytvořené ojetiny. Jak autobazar, tak automobilka si správně identifikovali, že v ČR je velká skupina zákazníků, kteří chtějí zánovní auto v záruce, ale nechtějí utrácet za nové a požadují slevu. Pro ty proto „vytvořili“ segment ročních vozů, které nejprve jezdí chvíli jako služební či zaměstnanecké automobily a pak se prodávají se slevou.
Společnost iSeeCars ale vytvořila i druhou statistiku, která naopak ukazuje, která auta si Američané nechávají nejdéle. Tam už jde převážně o japonské vozy, které tak potvrzují svou pověst kvalitních výrobků, na které jsou Američané zvyklí. Dokázal se mezi ně vmísit jediný evropský model, a to Volkswagen Passat, což je trochu překvapivé vzhledem k aféře Dieselgate.
Na prvním místě je ovšem tradiční americké auto, Chevrolet Corvette. To si Američané drží průměrně celých devět let, než ho prodají. V tomto případě hrají roli spíš emoce než kvalita, stejně jako v případě třetího v pořadí, Fordu Mustang. Tyhle sporťáky zkrátka Američané milují a nechtějí se s nimi rozloučit.

Celá první desítka pak vypadá následovně (poslední číslo je průměrná délka vlastnictví):
1.     Chevrolet Corvette            9,0
2.     Honda Accord                   8,3
3.     Ford Mustang                    8,1
4.–5.     VW Passat                   7,9
4.-5.     Mazda 6                       7,9
6.-7.     Jeep Grand Cherokee     7,8
6.-7.     Toyota Corolla               7,8
8.-9.     Honda Civic                   7,6
8.-9.     Honda CR-V                  7,6
10.     Toyota RAV4                  7,0

Martin Šidlák