SEAT Leon je od začátku letošního roku k dispozici s novým motorem 1.5 TGI Evo s větším výkonem a zvýšeným dojezdem na CNG. My jsme se rozhodli auto vyzkoušet v plném nasazení v rámci soutěže Czech New Energies Rallye v okolí Českého Krumlova a ze spotřeby nového leonu nám spadla brada.

Jarní termín kolem poloviny května je v Českém Krumlově každoročně zasvěcen nejen českému mistráku v rally, ale i stále prestižnější soutěži vyhlášené pro vozidla s alternativním pohonem nesoucí označení Czech New Energies Rallye a jedoucí se už pravidelně pod hlavičkou FIA jako součást mistrovství FIA e-Rally Regularity Cup. Tedy skvělá příležitost, jak v náročných podmínkách vyzkoušet právě modernizovaný SEAT Leon s pohonem na zemní plyn, který nám v tu dobu dělal v redakci společnost.
Prodloužený dojezd
Původní motor 1.4 TGI byl počátkem roku nahrazen novou jednotkou 1.5 TGI Evo s větším výkonem a leon se dočkal také prodlouženého dojezdu. Nový motor dosahuje nejvyššího výkonu 130 k při 5000 otáčkách, což je o 20 koní vice, než nabízel předchůdce se zdvihovým objemem 1,4 litru. Nový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním disponuje ve verzi na CNG systémem stop-start, nejnovější generací výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a spalovacím procesem, který využívá výhody Millerova cyklu. Vyslyšena byla četná přání zákazníků a nově leon pojme už příjemných 17,7 kg zemního plynu. Toho bylo dosaženo využitím tří namísto původních dvou nádrží. Naopak zmenšena byla nádrž na benzin, která nyní slouží jen jako dojezdová. A dává to smysl. Když si někdo pořídí vůz na zemní plny, chce primárně jezdit na tento druh paliva a šetřit náklady na pohonné hmoty.

Nový Leon 1.5 TGI Evo je k dispozici ve dvou karosářských verzích – pětidveřový hatchback a kombi ST a na rozdíl od konkurenční Škody Octavia G-Tec má zákazník na výběr šestistupňovou mechanickou převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Na závod jsme samozřejmě vyrazili s verzí osazenou šestistupňovým manuálem a jak se sluší a patří v provedení FR, které podtrhuje sportovní šmrnc auta a nově je možné pro tuto výbavovou linii sáhnout i u modelu využívajícího k pohonu právě zemní plyn.

Náročná soutěž
Samotná soutěž se měla do historie v rámci svého již osmého ročníku zapsat jako vůbec nejnáročnější, co kdy byla. Soutěžící měli v průběhu tří dnů absolvovat náročnou trať o předepsané délce přes 620 kilometrů. Naplánován byl i rekordní počet měřených testů, jejichž souhrnná délka zahrnovala celkem 250 km, nejvíce v historii českokrumlovské soutěže. Na dva z testů v průběhu třetí etapy ale nedošlo kvůli omezenému dojezdu zúčastněných elektromobilů, i tak si ale jednotlivé posádky na tratích pořádně mákli. Soutěž Czech New Energies Rallye je vypsaná jako rallye pravidelnosti, o vítězi tedy nerozhoduje maximální rychlost, ale precizní dodržování pořadatelem předepsaného rychlostního průměru v každém z testů. Naše posádka šla do souboje s nemalými ambicemi, přeci jen jsme v soutěži pravidelnými účastníky a byť jsme v loňském roce opanovali s modelem Ibiza TGI boleslavské klání při ECO energy Rally Bohemia, v Krumlově se nám většinou zase tak nedařilo.

Po prvním dnu jsme obsadili v rekordně početném startovním poli celkové čtvrté místo průběžně, kdy před námi byla jak posádka obhajující zdejší loňské vítězství, tak i dosavadního lídr mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship 2019 Alexander Stricher s navigátorem Jean-Charlese Huvellem, překvapivě bodující i v oddělené soutěži Česká trofej v ECO Rally. V dalších dvou dnech jsme ale zabrali a náš soutěžní SEAT Leon ST TGI Evo FR vyšvihli po druhém dni na druhé a v cíli na celkové první místo! K tomu jsme si připsali hned pět dílčích vítězství v jednotlivých měřených testech, tři druhá místa a tři třetí. S celkovým počtem pouhých 1537 trestných bodů jsme získali jak cennou trofej, tak i skalp zmíněných zkušených posádek a také celkově třetí vítězství značky SEAT ve zdejší soutěži pro vozy s alternativními palivy.

Kromě toho jsme museli smeknout pod pořadatelem celé českokrumlovské rallye, který znovu nachystal nejen velmi náročnou soutěž, ale především úchvatné trasy a skvělou organizaci. Škoda jen zásahů ze strany sportovních komisařů FIA v kategorii elektrovozidel, které byly pravděpodobně zbytečné, lehce zvýhodnily posádky vozidel Audi e-tron, v očích dalších značek a týmů nespravedlivé a přinesly jen mnoho povyku pro nic, protože všechny posádky i těchto vozidle by podle všeho soutěž nakonec bez problémů dokončily.

NA VLASTNÍ KŮŽI: eRallye Monte-Carlo - S elektromobilem napříč Evropou

Jezdí za hubičku
My jsme tak měli jedinečnou možnost poznat nový Leon TGI ze všech stran a musíme chválit. S autem se skvěle jelo, řidičsky jde o velmi zajímavý stroj, který poslouchá na slovo a umožnuje jak rychlé průlety zakroucenými kvalitními silničkami, tak ostré zacházení na rozbitých cestách, kterými jsme museli nejednou projet. Ve všech režimech jsem mohl mít ve vůz maximální důvěru, což nám v cíli samozřejmě pomohlo. A co víc, ukázalo se, že modernizovaný pohon na zemní plyn dokáže ušetřit opravdu hodně z nákladů na provoz.

Celková spotřeba během soutěže nepřesáhla 4 kg/100 km, ale to je třeba brát v úvahu, že jsme často využívali plný výkon pohonné soustavy. Cesta z Prahy do Krumlova a zpět pak ukázala, že jezdit v průměru za 3,5 Kg/100 km není vůbec žádný problém. Naopak, při pomalejší etapě, při které jsem se zaměřil na snížení spotřeby, jsme jeli bez většího úsilí i za 2 kg/100 Km! A to to už jsme hodně pod náklady na PHM 1 Kč na 1 Km a při objemu nádrží na 17,7 Kg zemního plynu to znamená dojezd čistě na CNG atakující pomalu 900 km. Běžně lze ale počítat se spotřebou 3,5 kg/100 km, což značí dojezd příjemných 500 km na jedno dotankování. Nádrže jsme samozřejmě v průběhu testu nevyjížděli úplně zcela, proto jsme plnili pravidelně 15,5 až 16,5 Kg plynu při ceně 26,50 Kč/kg. A pocit, kdy doplníte za 450 Kč a víte, že nyní ujedete minimálně dalších 450 km, je prostě příjemný.

Náš vítězný SEAT Leon ST FR s novým motorem 1.5 TGI Evo 130 k se šestistupňovou mechanickou převodovkou lze dle ceníku pořídit již za 473 471 Kč bez DPH.

FOTOGALERIE

Foto: autor, Vojtěch Formánek, Jaroslav Červ, Petr Skřivánek

SOUVISEJÍCÍ:

- TEST: SEAT Tarraco - „U mě dobrý“
- SEAT el-Born předběhne novou elektrickou Škodovku
- Test Seat Ateca FR 2.0 TSI 4WD DSG: Praktik, co FRčí