Řada společností si moc dobře uvědomuje, jak důležité je chování jejich zaměstnanců za volantem firemního obrandovaného vozu. Dopady nezodpovědného chování řidiče vás přesto možná překvapí. Myslíte na negativní publicitu, poškození mediálního obrazu firmy nebo pokles morálky ostatních zaměstnanců?

Nejčastější příčinou nehod řidičů motorových vozidel v Česku bylo v loňském roce nevěnování se řízení vozidla (19,93 % z celkového počtu nehod). Procento nehod s tímto zaviněním rok od roku stoupá a důvody jsou nasnadě – mobilní telefony a jiná chytrá zařízení. Mobilní telefon dnes ale nepřináší problémy kvůli volání, nové chování totiž přinesl mobilní internet. Kvůli němu řidiči riskují za volantem výrazně víc – třeba když surfují na webových stránkách, chatují nebo třeba zjišťují, jaké bude počasí. A samozřejmě se to týká i firemních zamstnanců při jejich služebních cestách, přestože ti jsou svými zaměstnavateli pravidelně upozorňováni na zákaz takové činnosti. „Celkově až dvě třetiny všech dopravních nehod způsobí řidiči právnických osob tj. firemní řidiči. U vážných nehod, kde je následkem úmrtí, to jsou až tři čtvrtiny dopravních nehod, kde je viníkem firemní řidič,“ doplňuje statistiku Martin Vomáčka ze společnosti fajnpojisteni.cz. Z průzkumu pojišťovny Generali pak vyplynulo, že téměř třetina lidí má telefon v autě volně položený například na sedačce spolujezdce. Celých 55 % respondentů pak přiznalo, že svůj mobil používá při řízení i k něčemu jinému než k telefonování. „Doslova šokující je, že se řidiči věnují displeji mobilu i několik sekund. Příkladem může být psaní SMS, na které si během jízdy troufne více než pětina dotazovaných. Taková nepozornost může být doslova vražedná, což během řízení platí i o focení okolí nebo dokonce umisťování příspěvků na sociální sítě, v poslední době obzvláště selfie fotek,“ upozorňuje Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny Generali pojišťovny. Nejčastěji čeští řidiči napíší za jízdy jedno nebo dvě slova, ale 23 % z nich si troufne napsat za jízdy větu nebo několik vět.

ČTĚTE TAKÉ: SPECIFICKÉ ŘÍZENÍ FLOTILY - Snaž se a bude Mustang!

Příliš velké riziko
Ohrožení sebe je jedna věc, ohrožení ostatních účastníků věc druhá a samostatné téma je i ohrožení jména firmy. Statistika vedená americkým národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) uvádí, kolik taková nehoda z nepozornosti stojí společnost, především zaměstnavatele. U jednoduché nehody to je v průměru 16 500 dolarů. V nejhorších případech je to až 500 000 dolarů. NHTSA do toho zahrnuje výplaty pojistného, případné soudní spory, ztrátu hodnoty havarovaného vozidla při prodeji, ztrátu produktivity, ale i věci jako negativní publicita, poškození mediálního obrazu firmy i pokles morálky ostatních zaměstnanců. Upozorňuje na to, že tyto náklady jsou tři- až pětkrát vyšší, než přímé náklady související s nehodou. „Reputace tvoří podle typu jejího podnikání 20 až 60 % její hodnoty. Každý zaměstnanec má v konečném důsledku vliv na její vnímání, ovšem řidič v autě s polepy mimořádný. Právě při řízení vozu časti vznikají emocionálně vypjaté situace, přičemž o vnímání značky rozhodují právě emocionální prvky na nevědomé úrovni vnímání. Může se tedy lehce stát, že někdo si například nikdy neobjedná nákup u online obchodníků, jejichž obrandované dodávky zásadně nedodržují jakékoli dopravní předpisy. Jednoduše se na nevědomé úrovni mezi chování řidiče firemního vozu a vnímáním značky dostane rovnítko a racionální argumenty jako cena a pohodlí nedostanou šanci,“ popisuje názorně situaci Pavel Vlček, předseda výkonného výboru sdružení PR profesionálů a tiskových mluvčí. A dodává: “Pokud však řidič označeného firemního vozu ohrozí ostatní účastníky silničního provozu, situaci natočí třeba palubní kamera jiného vozu a takový záznam se dostane do zpráv a šíří se na internetu, může to přinejmenším v krátkodobém horizontu vnímání firmy zaměstnavatele negativně ovlivnit. Pro většinu zaměstnavatelů je potom takové chování neakceptovatelné a znamená porušení povinností zaměstnance. Ustanovení upravující povinnosti zaměstnanců, kteří řídí firemní vozy, jsou totiž obvykle součástí vnitrofiremních směrnic.“

Pojištění není vše
Pokud nejde o pověst firmy, lze se samozřejmě spoléhat na klasická havarijní pojištění, které už ale stejně tak nereflektují na další ztráty firmy, ať už se bavíme o ztrátě produktivity nebo dalších nákladech spojených s nehodou. „Havarijní pojistka má samozřejmě široké krytí, neřeší se, zda řidič koukal do mobilu, navigace, na minisukně nebo do blba,“ říká Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Pokud řidič způsobí škodu na vozidle svým pochybením, firma může požadovat úhradu spoluúčasti po řidiči. Vztahuje se na to pojištění odpovědnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli, musí se však jednat o variantu právě s krytím i za škody způsobené na motorových vozidlech. Tato varianta je pochopitelně významně dražší,“ dodává Milata.
„Otázku nevěnování se řízení spojenou s mobilními telefony, sledováním reklam, které jsou rozmístěny podél komunikací atd. samozřejmě probíráme v rámci školení řidičů. Všechny naše vozy jsou vybaveny handsfree pro použití telefonu abychom maximálně předešli držení mobilního telefonu za jízdy. Naši řidiči jsou navíc dobře proškoleni a plně si uvědomují rizika spojená s tímto chováním. Do dnešního dne za dobu mé působnosti neeviduji žádnou nehodu anebo přestupek spojený s tímto typem chování. V případě poškození jména firmy bezohledným jednáním (telefonování za jízdy, vybrzďování a nebo ohrožování ostatních účastníku provozu) jsme připraveni postupovat individuálně,“ komentuje téma Petr Bašta ze společnosti Mediatel.

PSALI JSME TAKÉ:

- Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou
- Ford našel geniálně jednoduché řešení proti zlodějům, kteří umějí překonat bezklíčové odemykání