Pojištění čelního skla se vyplatí, jen pokud objíždíte rovník, tvrdí malá První klubová pojišťovna. Velké pojišťovny ale nesouhlasí.

 

Menší rozruch vzbudila První klubová pojišťovna, která ve zdánlivě běžné tiskové zprávě o základních radách pro pojištění tvrdí, že připojištění čelního skla se řidičům rozhodně nevyplatí. „Pravděpodobnost takové události je velmi malá,“ tvrdí Marek Orawski z První klubové pojišťovny. „Připojištění skel se vyplatí v případě, že toho vážně hodně najezdíte, víc než asi 50 tisíc kilometrů ročně. Anebo když máte opravdu extrémní smůlu.“ Pojišťovna tvrdí, že podle specialistů z autoservisů se nějaký defekt na skle stane po zhruba 100 000 ujetých kilometrech a tři čtvrtiny všech prasklin nebo jamek umějí servisy s pomocí moderních technologií zacelit. Taková oprava vyjde na 500 až 1 500 korun. „Nehoda, po které je skutečně nutné vyměnit celé sklo, se vám tedy pravděpodobně stane po najetí 400 tisíc kilometrů. To je jako desetkrát objet rovník,” uvedl Marek Orawski. Čelní sklo stojí podle něj podobně jako lepší smartphone, na rozdíl od něj sklo ale vyměníte jednou za 25 let, pokud ročně na tachometru natočíte kolem 15 tisíc kilometrů. Za tu dobu můžete na pojistném zaplatit až padesát tisíc, výměna skla ale průměrně vyjde na 8 tisíc. „Takže i kdybyste započítali tři menší defekty, vaše náklady na opravy a výměnu skla budou za 25 let bez pojištění někde mezi 12 a 14 tisíci. Když si budete tisícikorunu, kterou byste jinak zaplatili za připojištění skel, ukládat na spoření, je to určitě mnohem rozumnější investice,“ stojí si na svém První klubová pojišťovna.

Čtěte také: TEST: SEAT Tarraco - Převlečený Kodiaq nebo něco víc?


Nesouhlasíme, říkají ostatní
Velké pojišťovny s takovouto konstrukcí ale nesouhlasí. Na jednu stranu je to logické, protože z připojištění mají peníze navíc, takže ani z podstaty věci nemůžou o svém produktu říct, že není potřeba. Na druhou stranu ale předkládají i argumenty.
„Zbytečné to není,“ říká třeba tisková mluvčí České poijšťovnyIvana Buriánková. „Ročně řešíme kolem dvou set tisíc škod z pojištění motorových vozidel - z havarijního pojištění a povinného ručení – a z toho je kolem 50 000 škod na čelních sklech. Jedná se tak o jednu z nejčastějších příčin pojistných událostí v autopojištění. Rizikové jsou zejména zimní měsíce, kdy jsou silnice nezřídka posypány pískem či štěrkem. Výjimkou nejsou ani případy, kdy jeden motorista musí během roku škodu na čelním skle řešit více než jednou.“

Čtěte také: Ford našel geniálně jednoduché řešení proti zlodějům, kteří umějí překonat bezklíčové odemykání

Allianz pojišťovna tvrdí, že ročně řeší zhruba 30 000 škod na čelních sklech, takže ho také nepovažuje za zbytečné. Pojišťovna motoristům nabízí čtyři balíčky, z nichž u dvou je připojištění čelního skla součástí nabídky. „Klientům se snažíme nabídnout co největší šanci k výběru, současně je ale nechceme zahltit stovkami detailů, které nejsou schopni vnímat. Proto čtyři balíčky,“ říká tiskový mluvčí Václav Bálek. „Ten, kdo jezdí málo a pohybuje se s autem hlavně po městě, kde se navíc nejezdí moc rychle, nemusí vidět v pojištění skel žádnou přidanou hodnotu, protože šance na to, že při popojíždění mezi semafory od nějakého auta odletí kamínek, který sklo poruší nebo rozbije, je mizivá. Ale ti, kteří jezdí často, naopak pojištění skel považují za věc důležitou.“
Že výměna čelního skla není úplně banální závada, potvrzují i čísla od automobilek. Třeba domácí Škoda loni ve své servisní síti vyměnila 32 263 poškozených čelních skel. Česká Kia při 10 439 prodaných nových vozech vyměnila ve svých servisech 1082 čelních skel.

Čtěte také: ŘÍZENÍ FLOTILY: Snaž se a bude Mustang!


Proč platit dvakrát
Pojištění čelního skla je jako každé pojištění samozřejmě velkou hrou na riziko a většina řidičů si ho platí zbytečně. Stejně ale jako většina nehavaruje nebo nevyhoří, přesto si pojištění platí. Cena skla se určitě nedá srovnávat s cenou domu, jde jen o příklad, že je pravdou, že většinu pojištěných daná událost nepotká a je jen na nich, jestli chtějí podstoupit riziko nebo si raději zaplatit pojištění.
U čelního skla se také občas uvádí argument, že si ho řidič platí vlastně dvakrát, jednou jako připojištění, podruhé v rámci havarijního pojištění se spoluúčastí. Ivana Buriánková z České pojišťovny ale upozorňuje, že k tomuto argumentu je třeba ještě dodat další fakta:  „Motorista může sklo řešit z havarijního pojištění, má-li ho sjednané a rozhodne-li se ho uplatnit. Zde však musí zvážit, zda se mu oprava tímto způsobem vyplatí vzhledem ke zvolené spoluúčasti a ztrátě bonusu.“
Oprava rozbitého skla může být hrazena z povinného ručení vozidla, od kterého kamínek prokazatelně odlétl. To se ovšem v mnoha případech velmi obtížně prokazuje. Prokázat někomu, že právě od jeho auta odlétl kamínek, který poškodil vaše sklo, je téměř nemožné.

Martin Šidlák
Foto: Pixabay