Se svým vozovým parkem zachází každá společnost trochu jinak. Někde se nakupuje do majetku, jinde na operativní leasing a někde funguje firemní auto čistě jako motivační prvek. A pokud máte výkony, můžete za odměnu jezdit třeba čtyřsetkoňovým Mustangem.

Firemní vůz funguje jako benefit pro zaměstnance odjakživa. U řady pracovních pozic jde o nutný nástroj k výkonu povolání a prodejci v něm leckdy tráví mnoho desítek tisíc kilometrů ročně. Jsou ale firmy a pozice, které si zajištění automobilu nežádají a přesto takový benefit nabízejí. Zejména v době, kdy na trhu panuje boj o zaměstnance, může být právě automobil tím prvkem, který bude rozhodující. Řada firem by o tom mohla vyprávět své a jsou segmenty, kde si společnosti přetahují zaměstnance právě tím, kdo nabídne lepší a vybavenější vůz, nebo lepší podmínky jeho provozování. Někde dovoluje firemní předpis využívání firemního vozu za soukromými účely, jinde ne. A někde zaměstnavatel zaměstnanci platí i určitou část najetých soukromých kilometrů.

Použijte vlastní vůz
Přístup k poskytování firemních vozidel a samotné jejich financování je rozdílný a nově se začínají využívat i dříve neobjevené možnosti. Stále častější je využíván příspěvek zaměstnanci na provozování soukromého vozidla, kterého dokáže využít i při svém zaměstnaní – tzv. cash option, tedy měsíčního příspěvku ke mzdě zaměstnance. „S financováním soukromého vozu se setkáváme stále častěji. U řady firem je dokonce preferováno pořízení soukromého vozidla zaměstnancem v případě, že služební vozidlo nepotřebujeme k výkonu svého zaměstnání. To jsou typicky kancelářské manažerské pozice, kdy je vozidlo využíváno pouze jako benefit k soukromým účelům,“ podělil se o svou zkušenost Přemysl Žižka z AZ Mobility. Tento trend je často patrný u zahraničních společností, kde především na západě takto přistupují ke svým zaměstnancům již několik let. Někdy jdou v těchto pravidlech dokonce tak daleko, že zaměstnanec ani nedostává na výběr mezi služebním vozidlem a cash option a automaticky dostává příspěvek na pořízení vozidla. V českých podmínkách využívá podobný systém například společnost Nestlé Česko. „Ano, tento přístup u nás uplatňujeme. Zaměstnanci, kterým je přidělen vůz jako benefit - tedy nevyužívají vůz primárně k výkonu své pozice - si mohou zvolit mezi služebním vozidlem a mezi právě cash option. V případe cash option je zaměstnanci měsíčně poskytována určitá fixní částka, no žádné další platby či vyúčtování při použití soukromého vozidla,“ sděluje nám Josef Gebauer, specialista pro vozový park společnosti.

Motivace automobilem
Dalším zajímavým přístupem v rámci využívání foremních aut jsou různé motivační programy, ať už s cílem snížení spotřeby u firemních aut, anebo s cílem zvýšení pracovních výsledků. Vidinou je leckdy poskytnutí lepšího firemního vozu na sjednané období, anebo nabídka zcela exkluzivního modelu. „Takový přístup se většinou týká prodejních týmů a interní soutěže o nejlepšího zaměstnance. Ten po hodnotícím období získává jako benefit prémiové vozidlo. Z našich klientů má takový projekt Shell, kde po vyhodnocení čtvrtletí dostávají nejlepší zaměstnanec k užívání BMW 330i Touring namísto Škody Octavia,“ doplňuje Přemysl Žižka. Podobný program má i společnost M&M Reality Holding. „Naše automobily jsou určitě jakousi formou podpory a motivace či benefitu pro naše nové makléře. Perličkou v našem vozovém parku je celkem deset vozidel Ford Mustang s pětilitrovými motory. Tyto automobily jsou vyhrazeny pro nejlepší makléře v jednotlivých regionech jako odměna za osobní výkon či nejlepší výsledek,“ odpovídá na naše dotazy fleet manažer společnosti Lukáš Holík a dodává: „Makléře dále podporujeme tím, že jim za využívání plochy jejich vozu platíme zajímavý nájem. Tím jim přispíváme na provoz vozidla. Samotní makléři tak hodnotí obrandované vozy jako velmi žádaný a zajímavý firemní benefit. O polep je velký zájem a pro makléře je i formou určité prestiže, sounáležitosti a propojení s firemní identitou.“
Další z méně obvyklých řešení využívá společnost RE/MAX. Vozový park není v majetku společnosti. Jelikož jde o franšízovou síť, každá kancelář i makléř působí jako samostatný podnikatel. Centrála společnosti přesto ale zajistila leasingovou dohodu za jasně definovaných podmínek a makléři a majitelé kanceláří mají právo ji využít. Aktuálně společnosti v tomto režimu funguje přes 300 vozidel.

ČTĚTE TAKÉ:

- Nepozornost může za nejvíc nehod, havárie firemního řidiče poškozuje i mediální obraz jeho zaměstnavatele
- POJIŠTĚNÍ VOZOVÉHO PARKU – Chtějte více služeb
- Firmy se prý stále víc zajímají o hybridy