V Česku je nejprodávanějším modelem X5, ale celosvětově stojí úspěch značky BMW dlouhodobě na řadě 3. Sportovního sedanu se od roku 1975 prodalo už 15 milionů kusů. Poprvé jsme se projeli v jeho sedmé generaci, která se v březnu začala prodávat v České republice.

 

Nová řada 3 narostla proti předchozí generaci o 85 milimetrů (na 4709 mm), je o 16 mm širší (1827 mm) a pouze o 1 mm vyšší (1442 mm). Novinka je sice kratší než Audi A4, ale o trochu delší než Mercedes třídy C. Naopak v rozvozu náprav bavorský vůz oba konkurenty překonává – protažení o 41 milimetrů znamená aktuální rozvor 2851 mm. Rozšířené rozchody kol (vpředu +43 mm a vzadu +21 mm) dodaly vozu na dynamickém profilu a především zlepšily už tak dobré jízdní vlastnosti.
Designově o žádnou velkou revoluci nejde. Na rozdíl od aktuální sedmičkové řady se u „trojky“ ani příliš nezvětšily ledvinky v přední masce. Upravené jsou ale světlomety, které jsou nyní standardně full-LED. Za příplatek je možné mít i laserové dálkové světlomety.

Čtěte také: Poprvé za volantem Škody Scala: plně konektivní, ale bubnové brzdy v základu

Znatelný mezigenerační pokrok je v interiéru. Sice je to stále poněkud typický strohý vzhled palubní desky, ale v novince přesto působí moderně, vzdušně a kvalitně. Obrovský skok je v různých digitálních a elektronických vychytávkách, kterými se BMW 3 přiblížilo nebo v něčem i překonalo řady 5 a X5. Standardně má vůz BMW Life Cockpit tvořený ovládacím systémem iDrive s dotykovým 8,8palcovým kontrolním displejem a 5,7palcovým barevným displejem v přístrojovém panelu. Vrcholem je přístrojový panel s 12,3palcovým displejem s vysokým rozlišením a 10,25palcový kontrolní displej. Nechybí ani chytré hlasování ovládání „Hey BMW“, které ale zatím nefunguje v češtině. Naopak funguje odemykání a zamykání auta a jeho startování prostřednictvím mobilního telefonu (u kterého musí být speciální kartička a poprvé je to třeba nastavit u autorizovaného dealera, další mobilní telefony už může přidávat majitel vozu sám).
Interiér se trochu zvětšil, přestože stále v něm není místa na rozdávání. Vzdálenost mezi předními a zadními sedadly narostla o 11 mm, ale především je více místa nad hlavami cestujících vzadu. Zvětšily se i vstupní dveře pro snadnější nastupování. Zavazadlový prostor má objem 480 litrů, v oddělených úložných prostorech pod podlahou je dalších 36 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou standardně rozdělená a sklopná v poměru 40:20:40.
Pro pohon slouží čtyř- a šestiválce benzinové i dieselové, v nabídce bude i plug-in hybrid 330e, podobně jako v předchozí generaci. Vrcholem bude šestiválec M340i s 275 kW. Pro první kilometry jsme usedli do patrně nejfleetovější verze 320xd, tedy čtyřválcovým dieselm o výkonu 140 kW a pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Akcelerace není sice nijak ohromující a zejména studený motor je v interiéru slyšet, výkonová křivka je ale zajímavá, pro většinu jízdních situací má motor síly dost. Osmistupňový automat řadí naprosto plynule a odměnou by měla být průměrná spotřeba 4,5-4,8 l/100 km.
BMW 3 stále zůstalo řidičským autem, výrobce dokonce tvrdí, že je sportovnější než dřívější generace. Na komfortu se to ale nijak negativně neprojevilo, auto jede perfektně a spolehlivě žehlí typické nerovnosti českých silnic, bez odskakování zadní nápravy nebo rázů, pronikajících do interiéru. Tohle se prostě zase BMW povedlo. Nechá si za svoje dílo ale dobře zaplatit, nejlevnější „trojku“ ve verzi 318s 118 kW s 5stupňovým manuálem pořídíte za 921 700 Kč.

Čtěte také: ČÁRY A KOUZLA - První jízda s novou generací BMW X5


Martin Šidlák