Orgány Evropské unie se ve jménu zvýšení bezpečnosti silničního provozu rozhodly zavést od roku 2022 další povinné prvky bezpečnostní výbavy, například hlídání mrtvého úhlu u náklaďáků a autobusů nebo černou skříňku a sledování únavy řidiče i u osobních automobilů.

 

Devadesát procent nehod, při kterých dojde k úmrtí nebo vážnému zranění, jsou způsobena lidskou chybou. Evropská unie chce proto rozšířit povinnou bezpečnostní výbavu aut, která by měla část lidských chyb eliminovat. Už v květnu 2018 proto Evropská komise navrhla, aby určitá bezpečnostní opatření byla povinná, například systémy, které řeší nebezpečný mrtvý úhel u nákladních vozů a autobusů nebo varují řidiče v případě ospalosti či rozptýlení pozornosti. To je jistě logický krok, jen škoda, že evropské orgány tuto snahu balí do vznosných vět o tom, že taková opatření kromě zvýšení bezpečnosti ještě například „podpoří náskok evropského automobilového průmyslu v oblasti globálních inovací a konkurenceschopnosti.“
Mezi nové povinné bezpečnostní prvky patří:
· u osobních automobilů, dodávek, nákladních vozidel a autobusů: varování při ospalosti a rozptýlení řidiče (např. použití mobilního telefonu při řízení), inteligentní asistent rychlosti, bezpečné couvání s kamerou nebo senzory a zapisovač údajů pro případ nehody („černá skříňka“),
· u osobních automobilů a dodávek: asistent udržování vozidla v jízdním pruhu, vyspělý systém nouzového brzdění a bezpečnostní pásy zkvalitněné podle výsledků nárazových testů,
· u nákladních vozidel a autobusů: specifické požadavky na zlepšení přímého výhledu řidičů autobusů a nákladních vozidel a odstranění mrtvého úhlu, systémy detekce a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu vpředu a po stranách vozidla, především při změně směru jízdy.
Komise očekává, že do roku 2038 pomohou navrhovaná opatření zachránit více než 25 000 životů a předejít nejméně 140 000 vážných zranění. Kolik to bude stát výrobce, potažmo zákazníky, komise neuvádí.
Zavedení těchto prvků zatím není povinné, ale že se tak stane je velmi pravděpodobné. Politickou dohodu, které Evropský parlament, Rada a Komise dosáhly v rámci tzv. třístranných jednání, musí nyní Evropský parlament a Rada ještě formálně schválit. Nové bezpečnostní prvky budou povinné od roku 2022. O něco později bude zavedena povinnost přímého výhledu pro nákladní vozy a autobusy a rozšířené zóny pro náraz hlavy u osobních automobilů a dodávek, neboť v těchto případech jsou nezbytné konstrukční změny.

Martin Šidlák, IDNES.cz