Kompaktní SUV pod tlakem okolností a trendů už často pronikají i do firemních flotil. Postavili jsme proti sobě tři klasické zástupce této třídy s benzinovými motory pod kapotou. Výsledek by mohl ledaskoho překvapit.

Móda nás obklopuje a trendy velí. Velká SUV ve vozových parcích nahrazují na manažerských postech klasické sedany či kombi B-segmentu a podobně tomu je i o třídu níž, leckdy třeba i u referentských vozidel či ve vozových parcích, fungujících na principu cash option. I móda vedle parametrů TCO či zůstatkových hodnot určuje, jaká auta si kupujeme, diktuje důvody, proč místo praktických kombíků pořizujeme trendy SUV. Podle prodejních čísel už kompaktní SUV dohnala kombi stejné třídy – což si donedávna neuměl nikdo představit.

Právě do této nyní tak populární kategorie SUV jsme sáhli pro trojici aut do dalšího srovnávacího testu, už tradičně zorganizovaného ve spolupráci s AUTO Dnes. Utkají se v něm česká jednička Škoda Karoq s evropským premiantem Nissanem Qashqai a alespoň v našich krajích poněkud opomíjeným Opelem Grandland X. Což je vlastně „převlečený“ Peugeot 3008, tedy předloňské české Auto roku (karoq jím byl loni). Velice silná trojka – vlastně to nejlepší, co je na trhu k mání.

Otázka priorit
Ke srovnání jsme tentokrát zvolili verze s benzinovými motory, ale chtěli jsme překročit hranici objemu jednoho litru. U německo-japonské dvojice to není problém – už základní motory litrový objem překračují (1.2 a 1.3). Horší je to se škodovkou, u níž jsme museli sáhnout po druhém motoru v nabídce, který je ovšem o téměř 40 tisíc bez daně dražší než základní litrový tříválec, přijde na 487 tisíc korun bez DPH. Tím výrazně převyšuje konkurenty, „kaškaje“ dokonce o 120 (stojí 370 tisíc Kč bez DPH), grandlanda o 70 tisíc korun (420 tisíc Kč bez DPH). I s litrem 1.0 TSI by však karoq byl nejméně o 40 tisíc dražší než konkurence v našem testu. Otázka zní, jestli za tak výrazný rozdíl opravdu stojí.

Čtěte také: Vošický končí u Hyundai. Po Opelu a Fordu končí šéf dalšího českého importéra



Náskok díky podvozku

V jednom ohledu škodovka soupeřům opravdu ujíždí – má nejlepší podvozek. Ideálně vyladěný, retardéry polyká s přehledem, přitom je sebejistý a stabilní v zatáčkách i při vysokých rychlostech. Pro auto na běžné a časté ježdění prakticky ideální nastavení.
Naopak Nissan Qashqai je nejtvrdší. Na špatné cestě je rozdíl v porovnání s karoqem opravdu znatelný – boule na cestě donutí nápravy k bouchání, na retardérech si nissan poskočí. Logicky nepomáhají ani obří 19“ kola na předváděcím voze, patřící k nejvyšší výbavě; základní 16“ jistě dopřejí víc pohodlí. Přesto to ani tak není žádná hrůza, benzinový kaškaj jezdí mnohem pohodlněji než dieselová verze. Trochu nám vadilo i přeposilované řízení, ostatní ho mají tužší a pocitově jistější.
Opel nabízí povedený kompromis. Je o něco tvrdší než škodovka, ale pohodlnější než nissan. Na velkých 18“ kolech polyká nerovnosti statečně, velmi pěkně tlumí třeba dlažební kostky – komfort na palubě je prostě velmi slušný.
Všechna tři auta mají logicky podobné jízdní vlastnosti – kvůli vyšší karoserii i těžišti se v zatáčkách naklánějí víc než srovnatelné osobáky. Nejlépe jsme to viděli při slalomu mezi kužely, kde se všechna – až na škodovku – při krizovém vyhýbacím manévru dokázala chvilkově ocitnout i na třech kolech. Vyspělá elektronika však krizové manévry ve všech případech zvládla na jedničku.

Čtěte také: Elektromobil v podání Volva – dva motory, výkon přes 400 koní a cenovka pod jeden milion korun


Interiér na míru
Nejhezčí interiér přiznáváme nissanu. Po faceliftu dostal qashqai moc pěkný volant s ovladači všeho potřebného i kvalitní a hodnotně působící materiály. Uvnitř je útulný a pohodlný, velmi se nám líbil.
Opel má ze všech nejméně sofistikovaný interiér, působící až trochu zastarale, obyčejně. Špatný ale není, k pohodlí značnou měrou přispívají výborná sedadla s certifikátem AGR (německé sdružení lékařů, kteří se zabývají ochranou zad a kvalitním sezením vůbec). Vadila nám jen maličká tlačítka – nouzových blinkrů nebo zamykání dveří, téměř nerozpoznatelné kontrolky třeba spuštěné klimatizace – a koneckonců i její ovladače jsou doslova titěrné. Není to ale nic tak zásadního, co by potenciálního kupce mělo odradit.
Škodovka ničím nepřekvapí – je kvalitní, ale poněkud strohá. Zato má výtečnou ergonomii, všechno je přesně tam, kde to hledáte.
Ani jedno z aut nemá moderní displej vysunutý ve formě tabletu nahoru na palubní desku – jsou na středovém panelu nad klimatizací, tedy na ergonomicky poněkud horším místě.
Co se týče rozměrů, opel a škodovka jsou na tom téměř stejně, jen karoq je vzadu o pár cm v loktech užší. Nissan je stísněnější vpředu, vzadu i podélně, na konkurenty ztrácí tři centimetry, v kufru pak téměř 80 litrů. Pouze karoq nemá v zavazadelníku dvojité dno, ostatní umí vytvořit 10 cm meziprostor pro uložení drobnějších věcí.

Čtěte také: Škoda Kamiq definitivně odhalena – padne vám jako ulitá?


Tři proti čtyřem
Opel jako jediný pohání pouhé tři válce. A na chodu motoru je to znát – je nejméně kultivovaný, na volnoběh nejvíc hrčí a vibruje. Když se přes to přenesete, zjistíte, že s tímhle oturbeným šicím strojem původem od Peugeotu se žije velmi dobře. Má dost síly při rozjezdu, táhne bez vadnutí zhruba do čtyř tisíc otáček, pak sílu ztrácí. Je tichý, hluk se ozývá až při dálničních rychlostech, ani tak to není nic dramatického. Průměrnou spotřebou 7,3 litru se vyrovná oběma soupeřům. Zkrátka – na auto tento jeden z nejlepších tříválců současnosti bez problémů stačí a my nemáme důvod, proč Grandland X s ním pod kapotou nedoporučit.
Konkurenční čtyřválce mají hladší chod, mnohem víc se nám ale líbil ten japonsko-francouzský. Nová jedna-trojka totiž pochází z dílen Renaultu. Jede výborně, s autem nemá velkou práci, spokojeni jsme byli i s pružným zrychlením. Zlobil nás jen tím, že rádce řazení neustále ponoukal k nejčastějšímu podřazování, až se motor jen tak převaloval nad volnoběhem. Raději jsme jezdili podle citu, a na spotřebě to nijak výrazně znát nebylo – i zde jsme odečetli průměrných 7,3 litru na 100 km.
Nejméně nám vyhovoval 1,5litr v karoqu. Během testu jsem se s ním prostě neuměl sžít. Nechtěl táhnout v nejnižších otáčkách, opakovaně „chcípal“ při rozjezdu. Když se rozjel, táhl slušně, ožíval až ve vyšších otáčkách. Kdo chce jezdit rychle, bude spokojen, musí ale počítat s poněkud větší spotřebou 7,6 litru. Když jsem před časem testoval karoq s pouhým litrem, líbil se mi mnohem víc – nejede o nic hůř a žere méně.
Čtěte také: Další ročník Czech New Energies Rallye se blíží - Pojeďte s námi o světové body i vy

 

Bohatá výbava
Ve třídě aut v ceně zhruba půl milionu můžeme se spoustou výbavy počítat už v základu. Standardem je šestice airbagů, systémy jako ABS a ESP včetně jejich derivátů, LED denní svícení, tempomat, mechanicky ovládaná klimatizace, elektrické stahování oken nebo dálkové centrální zamykání, rádio s multimediálním přehrávačem.
Jediná škodovka má už v základu středový displej (konkurentům stačí menší mezi budíky) a osm reproduktorů (ostatní čtyři). A také systém pro nouzové brzdění, u ostatních se za něj připlácí. Podle nás však neobhájí o tolik vyšší cenu. Třeba Opel má už v základu rozpoznávání a zobrazování dopravních značek a hlídání jízdních pruhů; bezpečnostní balík s automatickým brzděním a udržováním auta v jízdním pruhu je za příplatek 12 tisíc ke druhé výbavě Enjoy, takže auto pak vyjde na 460 tisíc korun bez DPH – stále o 28 tisíc levněji než karoq.
Podobně i nissan může mít obdobné asistenty za příplatek s výslednou cenou 382 tisíce; stále tak zůstává cenovým rekordmanem.
Co se týče pohonu všech kol, qashqai ho může dostat k naftové verzi od 461 tisíc Kč bez DPH, zatímco karoq až za 570 tisíc a pouze ve spojení s automatem. Jediný Grandland X čtyřkolku vůbec „neumí“. Může pouze dostat (za příplatek 10 nebo 7,5 tisíce Kč podle výbavy) systém IntelliGrip, který zlepšuje průjezd blátem nebo sněhem; je to vlastně vylepšená elektronická uzávěrka diferenciálu.
Fakt, že opel čtyřkolku mít nemůže, však nepovažujeme za zásadní nevýhodu. Například karoqů se loni prodalo ve verzi 4x4 ani ne třetina celkového počtu, „kaškajů“ dokonce jen 52 kusů z téměř čtyř tisíc.

Od každého něco
Dnešní trojice je velmi vyrovnaná. Každé z aut samo o sobě obstojí velmi dobře, pokud však máme vybrat vítěze, volíme tentokrát „zlatou střední cestu“. Ani ne nejlevnějšího qashqaie, který nabídne nejméně prostoru a pohodlí, ani ne jinak kvalitní a superpohodlnou škodovku, protože je zkrátka příliš drahá. A nijak nás neuchvátil její 1,5litrový motor.
Vítězem se tak stává Opel Grandland X, který nabízí vyvážený mix sympatické ceny, výkonného a pružného motoru i dobré prostornosti, v níž téměř dotahuje škodovku. Je určitě škoda, že podle prodejních čísel je tenhle klon Peugeotu 3008 poměrně opomíjeným vozem, své kvality dnes jasně předvedl

FOTOGALERIE:

SOUVISEJÍCÍ:

- Rozhodovací paralýza - Kterou karoserii zvolit? Peugeot Rifter, 308 SW a 3008
- SROVNÁVACÍ TEST: Ford Focus a Kia Ceed – Souboj fleetových novinek
- Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, SEAT Arona - Třikrát jinak
- SROVNÁVACÍ TEST - Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi - České kombíky v ringu