Těžko bychom hledali tři tak rozdílná auta usilující o stejného zákazníka. Každý vůz z trojice Mazda 6, Škoda Superb a Peugeot 508 sází na jinou kartu. Utkala se vytříbená japonská technika s francouzskou elegancí a českou praktičností. Kdo v našem dalším společném srovnávacím testu s přílohou Auto Dnes zabodoval?

Kdyby měli všichni stejný vkus, existuje na světě pouze jediné auto, možná v několika různých velikostech. Naštěstí se lidé liší nejen tím, jaké jim chutná jídlo, ale i tím, čím se řídí při výběru auta. Postavili jsme proti sobě tři vozy, které představují úplně jiné světy. Škoda Superb klade důraz na praktičnost a prostornost. Peugeot 508 sází na vzhled a komfort. Mazda 6 jde proti proudu, protože se drží atmosférických motorů a její silnou stránkou jsou jízdní vlastnosti. Mohou Mazda 6 a Peugeot 508 obstát ve srovnání s českým etalonem a miláčkem tuzemského vozového parku škodou Superb?

Automobilová střední třída je svět šitý na míru hlavně vyšším firemním manažerům, polykajícím ve velkých pohodlných vozech statisíce kilometrů. Extravagance se tu nenosí, zdejší stálice – VW Passat, Ford Mondeo, Škoda Superb – si potrpí na neokázalou solidnost a bytelnou konstrukci. A přesto se tu občas objeví model, který chce tyto klidné solidní vody rozbouřit. Jako například Peugeot 508. Stejně jako Mazda 6, která láká na kombinací vytříbené techniky a výkonných atmosférických motorů.


Mazda 6 – Auto pro řidiče
Japonský vůz je nejstarší z testované trojice. Jeho třetí generace se prodává už od roku 2012. Léta na „šestce“ ale vůbec nejsou znát. Výrobce ji totiž průběžně vylepšuje, loňský radikální facelift byl už třetí v pořadí.
Designově stále aspiruje na nejkrásnější auto střední třídy. Hodně je to dáno také tím, že jich po českých silnicích moc nejezdí, takže je neokoukaná. Po posledním faceliftu dostala Mazda 6 novou 8palcovou obrazovku multimediálního systému. V této třídě se najdou i větší, ale tahle je přehledná, dobře čitelná a dostatečně vysoko umístěná. Líbí se mi na ní, že jako dotyková funguje jen, když auto stojí; za jízdy lze zadávat pokyny pouze ovladačem mezi předními sedadly. Rozlišení a grafika displeje je bohužel z testované trojky nejslabší. Mnoha lidem asi také bude scházet možnost propojení s chytrým telefonem přes Mirror Link / Apple Car Play / Android Auto. Sada pro poslední dvě funkce je sice v seznamu příplatkové výbavy, ovšem s poznámkou, že nejsou v ČR podporovány (u ostatních to platí pouze pro Android Auto). Spojení s telefonem obstarává vlastní systém MZD Connect.
Mazda 6 patří mezi nejdelší vozy své třídy, Superb sice překonává jen o 9 mm, zato 508 o celých 120 mm. Velikostí zavazadlového prostoru ale Japonec i Francouz patří mezi podprůměr. Mazda nabídne 489, Peugeot 487 litrů. „Šestka“ je navíc jako jediná klasickým sedanem, tedy otevírá se pouze víko kufru. Kdo tedy často převáží spoustu věcí, nebude pro něj Mazda 6 tak praktická jako ostatní dva soupeři. Místa pro cestující ale v kabině nabídne dostatek. Není to sice tolik jako v Superbu, ale hlavně na zadních sedadlech znatelně víc než v Peugeotu. Nebál bych se říct, že prostoru je přesně tak akorát.
Mazda 6 dříve úplně nevynikala komfortem, to se ale aktuálním faceliftem výrazně změnilo. Výrobce změnil geometrii zavěšení kol, vůz dostal nové tlumiče s větším průměrem a strmější převod řízení. Auto tak nabídne nejlepší jízdní vlastnosti tomu, kdo se nechce jen přesouvat z bodu A do bodu B, ale řízení si užívá a umí si vychutnat ostřejší jízdu zatáčkou. Faceliftem se zlepšil i komfort, takže z jízdních vlastností jsem byl celkově nadšený, přesto je ale třeba počítat s tím, že na větších výmolech nějaký ten ráz v kabině ucítíte a na sérii nerovností auto trochu poskakuje.
Mazda je svá v nabídce pohonných jednotek. Tam, kde jiní místo objemu nahánějí výkon přeplňováním, japonský výrobce sází na klasické velké atmosférické motory. Zatímco 508 a Superb nabízejí motory s objemem od 1,5 do 2,0 litru, „šestka“ disponuje agregáty 2,0, 2,2 a 2,5 litru. Konkrétně pod kapotou testovaného vozu byl nejsilnější benzin 2.5 Skyactiv 143 kW. Má moderní hliníkovou konstrukci a disponuje funkcí vypínání dvou válců ze čtyř. Motor je spojen výhradně s automatickou převodovkou se šesti stupni. To už se dnes zdá málo, ale v praxi jsme tento handicap nikdy nepocítili. Reakce na plyn byla vždy pohotová a během týdenního testování jsme dosáhli spotřeby 7,5 l/100 km. I ostatní nepřeplňované motory vykazují srovnatelnou spotřebu s ostatními, papírově jsou jak benziny, tak diesely jen mírně žíznivější než pohonné jednotky Peugeotu.

TECHNICKÉ ÚDAJE:     Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T

Cena od:          668 920 Kč (bez DPH)

MOTOR        

Charakteristika:            benzinový atmosferický čtyřválec

Maximální výkon:         143 kW/ 6000 ot./min.

Maximální točivý moment:        258 Nm/4000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost:      223 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s

Spotřeba (město/mimo/kombinovaná) :            8,8/5,4/6,7 l/100 km

Emise CO2:     153 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška:        4870/1840/1450 mm

Rozvor:            2830 mm

Objem zavazadlového prostoru:           489 l

Provozní hmotnost:       1462 kg

 

+ povedený design

+ jízdní vlastnosti

+ bohatá sériová výbava

- slabší digitální výbava

- méně praktická varianta sedan


Peugeot 508 – Francouzská elegenace
Peugeotu trvalo 73 let, než se ve čtyřkové řadě propracoval od modelu 401 k modelu 407. Ve střední třídě, kam sedan a kombi 407 v roce 2004 vstoupily (později je doplnilo ještě coupé), byl v té době kladen důraz především na objem a funkčnost, Peugeot chtěl ale oslovit náročnou klientelu, která ocení spíše estetický dojem, špičkové technologie a jízdní potěšení. Poslední 407 měla poněkud extravagantní design s dlouhými převisy karoserie a nenasytnou maskou chladiče.  V roce 2011 se od ní Peugeot rozhodl odstřihnout nejen razantní změnou designu, ale rovnou i změnou číslování na 508. A aktuální druhá generace staví stále na stejných hodnotách, ale jde na to mnohem šikovněji.
Peugeot 508 se rozhodl hodně vsadit na první dobrou. Už na první pohled dokáže ohromit dynamickými liniemi a především bezrámovými okny, což je v rámci konkurence unikátní. Z testované trojice je také nejnižší a tudíž působí nejdynamičtějším dojmem. Celkově je design velmi silnou zbraní tohoto modelu.
I interiér působí nejmoderněji, zejména díky „kosmické“ palubní desce s malým sportovním volantem a přístroji umístěnými v kapličce až nad ním. Tohle řešení samozřejmě nemusí každému vyhovovat, ale dá se na něj velmi rychle zvyknout. Kromě toho, že to vypadá „jinak“ sice nevidím žádný praktický přínos, ovšem zároveň ani žádnou vadu. Do bočních kapes ve dveřích se sice vejdou jen litrové lahve, ale do větrané odkládací schránky hned dvě 1,5litrové. Potěší i celkem 4 USB porty, i když ty dva přední jsou nešikovně skryté pod mohutným středovým tunelem.
Daní za nesmírně elegantní vzhled je ale poněkud menší vnitřní prostor. Nejen že kufr je nejmenší ze tří testovaných vozů (487 litrů), ale i na zadních sedadlech je nejméně místa, navíc svažující se střecha není nic pro opravdové dlouhány.
Spíš než na sportovní jízdu vsadil Peugeot 508 na komfort, a tahle disciplína mu jde náramně. Po rozbitých silnicích se pohybuje nejkomfortněji z dnešních soupeřů. Jízda je navíc velmi tichá, což je příjemným překvapením vzhledem k bezrámovým oknům, které není tak snadné utěsnit. Od kol se neozývá žádné bouchání a oproti předchozí generaci zvládá vůz lépe i vrozenou nedotáčivost. Tak sportovní jako Mazda 6 není, ale mezigenerační pokrok je znát.
Benzinový motor je k dispozici aktuálně jen jediný, 1.6 PureTech 133 kW, zbytek nabídky připadá na turbodiesely s výkony od 96 do 130 kW. Benzínový agregát má hodně výkonu, nikoli ale v nízkých otáčkách. Diesely obecně vynikají nadprůměrně nízkou spotřebou, ale ten nejslabší se hodí spíše pro opravdu pohodové řidiče, kteří se za ničím nehoní. Odmění je papírovou spotřebou až 3,8 l/100 km! Optimální volbou je proto podle mého názoru dvoulitrový diesel a už je celkem jedno, jestli bude mít 120 nebo 130 kW. I s nimi byste totiž mohli jezdit se reálnou spotřebou pod šest litrů (papírová je 4,5-4,7).

Porovnání parametrů 508 vs. Mazda 6 vs. Superb na Autohledu

TECHNICKÉ ÚDAJE:     Peugeot 508 BlueHDi 180 S&S EAT8

Cena od:          743 802 Kč (bez DPH)

MOTOR        

Charakteristika:            vznětový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon:         130 kW/ 3750 ot./min.

Maximální točivý moment:        400 Nm/2000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost:      235 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s

Spotřeba (město/mimo/kombinovaná) :            5,9/3,9/4,7 l/100 km

Emise CO2:     124 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška:        4750/1859/1403 mm

Rozvor:            2793 mm

Objem zavazadlového prostoru:           488 l

Provozní hmotnost:       1610 kg

 

+ atraktivní design

+ komfortní podvozek

+ prémiový interiér

- vysoká základní cena

- nejmenší vnitřní prostor


Škoda Superb - Auto pro praktiky
Představovat Škodu Superb českým řidičům je asi jako seznamovat Italy s pizzou. Prosadit auto konkurující VW Passat bylo mistrovským tahem šéfa technického vývoje Škodovky Willfrieda Bockelmanna. V roce 2001 tak vrátil značku s okřídleným šípem ve znaku po 67 letech do střední třídy. Od začátku by superb delší než passat, a to mu zůstalo dodnes, i ve třetí generaci prodávané od roku 2015.
Design je jednoduchý, nadčasový a povedený, asi nejpovedenější dílo týmu Jozefa Kabaně. Oproti staršímu designovému stylu s řadou kulatých linií mu aktuální ostře řezaný kabát sluší. Líbivá jsou zejména přední a zadní světla. Za volantem se řidič bude cítit nejlépe ze tří dnešních konkurentů. Není to jen tím, že jsem fanda klasického uspořádání a německé strohé ergonomie, ale ze superbu je také nejlépe vidět do všech směrů. Na druhou stranu – interiér superbu se nemůže s peugeotem měřit v pocitu prémiovosti, pocitu, že za svoje peníze skutečně dostáváte to nejlepší.
Jak je známo, všechny vozy Škoda, Superb nevyjímaje, si zakládají na vnitřní prostornosti. Přestože je superb v podstatě téměř stejně dlouhý jako Mazda 6, ve velikosti kufru se s ním nemůže nikdo rovnat. S 660 základními litry překonává nejen dva dnešní protivníky, ale i již zmíněný VW Passat. I v prostoru pro cestují je superb králem. Vzadu si můžete pohodlně přehodit nohu přes nohu. Místa je možná až zbytečně moc. Přece jen dosáhnout zepředu na zadní sedadla, když je potřeba odtamtud něco podat, vyžaduje opravdu dlouhou ruku.
Český liftback nabízí také nejširší nabídku pohonů motorizací – dvě benzinové 110 a 200 kW a dvě naftové 110 a 140 kW, kombinaci s manuálem nebo automatem a jako jediný dokonce i pohon všech kol 4x4 (Mazda ho nabízí pouze u kombíku). Nejslabší 1.5 TSI disponuje technologií vypínání válců, což lehce snižuje spotřebu. Samotné vypínání není za jízdy vůbec znát, obecně nás ale tento motor i v jiných modelech Škoda trochu „zlobil“, zejména při rozjezdech z křižovatek rád zhasínal a bylo třeba přidat víc plynu, než obvykle. Zato dieselové jednotky jsou léta prověřenou klasikou v celém koncernu VW. Mají dostatek síly a příjemnou spotřebu.
Z hlediska nastavení podvozku je superb blíž Mazdě. Rozhodně není tak komfortní jako Peugeot. Pokud si nepřiplatíte za adaptivní tlumiče DCC, tak po přesednutí pocítíte podstatný rozdíl proti nesmírně pohodlné 508. Není to žádný kostitřas, ale ani sportovec. Zkrátka rozumný kompromis.

TECHNICKÉ ÚDAJE:     Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW AP

Cena od:          727 190 Kč (bez DPH)

MOTOR        

Charakteristika:            vznětový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon:         140 kW/ 3500-4000 ot./min.

Maximální točivý moment:        400 Nm/1750-3250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost:      234 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s

Spotřeba (město/mimo/kombinovaná) :            5,3/4,1/4,5 l/100 km

Emise CO2:     119 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška:        4861/1864/1468 mm

Rozvor:            2836 mm

Objem zavazadlového prostoru:           625 l

Provozní hmotnost:       1573 kg

 

+ prostorný interiér

+ největší zavazadlový prostor

+ úsporné turbodiesely

- méně komfortní sériový podvozek

- drahá příplatková výbava


Kolik za ně
Z našeho dnešního srovnávacího testu vychází, že každé auto je určené pro jiného řidiče a příliš si „nelezou do zelí“. Co ale často nakonec rozhoduje, je cena. A určitě tady jednoznačného vítěze není vůbec jednoduché.
Škoda už dávno není levná značka aut, ze srovnání dnešní trojice však superb vychází nejlevněji. Ovšem pouze na první pohled. Ten, kdo by chtěl získat auto za tu nejnižší ceníkovou cenu, by nad superbem samozřejmě zaplesal. Vozy nemají úplně srovnatelné motory, protože Peugeot 508 zatím nabízí jen jednu benzinovou motorizaci, a to oproti ostatním nadprůměrně výkonnou. Na první pohled se zdá být nejlevnější superb, v ceníku začíná nejníže (1.5 TSI, 660 tisíc Kč). Mazda startuje s benzinovým dvoulitrem (107 kW) na 716 tisících, nejlevnější verzí peugeotu je ovšem nafta 1.5 HDI 96 kW za 730 tisíc. Pokud se podíváme na výkonově srovnatelné nafťáky, i mezi nimi vychází nejlépe superb s osvědčeným dvoulitrem TDI (110 kW), který přijde na 704 tisíc. Mazda (2.2 Skyactiv-D 110 kW) už odskakuje na 766 tisíc – a peugeot s dvoulitrovým BlueHDi (120 kW) nasadil cenovku až na 830 000 Kč.
Jenže podstatnou část rozdílu dělá automatická převodovka, u peugeotu standardní. U škodovky se za ni připlácí nemalých 65 tisíc Kč, mazda pak s ní vychází až na 846 tisíc – je totiž spojená až s vyšší výbavu Attraction. Jejím obsahem ovšem exceluje. Nabídne třeba plnohodnotné LED světlomety, navigaci, vyhřívaná přední sedadla i volant nebo zadní parkovací kameru. Pokud byste přibližně totéž chtěli u superbu, musíte sáhnout po stupni Ambition, který se zmíněným motorem, automatem a doplatky za výbavu vychází už na 883 tisíc, o zhruba čtyřicet tisíc dráž než mazda. A třeba full LED světla superb nemůže mít vůbec. U Peugeotu 508 byste za obdobnou výbavu také připláceli, zhruba 40 tisíc korun, čímž by auto vyšlo na 870 tisíc – opět o 24 tisíc dráž, než na kolik přijde vybavená šestka. Mazda tedy sice neláká na nízké akční ceny, ale zájemcům o dobře vybavené auto umí nabídnou nejvíc.

Koho vybrat?
Nejlepší volbou podle všeho stále zůstává Škoda Superb – sice nejusedlejší, ale s přehledem nejpraktičtější, a pokud nebazírujete na rozmazlovací výbavě, také nejlevnější. Kdo naopak preferuje vybavený vůz, který se navíc obejde bez problematických filtrů pevných částic a třeba turbodmychadla, rozhodně neprohloupí s Mazdou 6. V praxi se ukázalo, že její nepřeplňovaný benzinový dvouapůllitr se může spotřebou přiblížit i naftovým konkurentům, a přestože byla naše šestka handicapována malým víkem kufru, dokázala naložit totéž co soupeři. A 508? Ta je pro extroverty, kteří se chtějí autem trochu předvádět. Fantasticky komfortní peugeot ovšem ztrácí cenné centimetry v kabině a litry v kufru. Nejmenší je přitom i jeho kombiverze – tuto fleetově ještě více oblíbenou karosářskou variantu mimochodem nabízejí všichni tři konkurenti. Ale o těch zase někdy příště.

SOUVISEJÍCÍ:

- Rozhodovací paralýza - Kterou karoserii zvolit? Peugeot Rifter, 308 SW a 3008
- SROVNÁVACÍ TEST: Ford Focus a Kia Ceed – Souboj fleetových novinek
- Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, SEAT Arona - Třikrát jinak
- SROVNÁVACÍ TEST - Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi - České kombíky v ringu