Od 16. do 18. května se v okolí Českého Krumlova uskuteční již osmý ročník soutěže určené pro vozidla s alternativními pohony. Czech New Energies Rallye pro letošek chystá náročnou trať a několik novinek. A může u toho být i vaše firma se svými vozy, jet totiž může úplně každý.

Jako už tradičně, v rámci mediálního partnerství s pořadateli českokrumlovského závodu se pomalu začínáme připravovat na účast v již zavedené soutěži Czech New Energies Rallye. Ta se i letos uskuteční v tradičním jarním termínu 16. až 18. května a znovu je otevřená každému, kdo vlastní řidičský průkaz a vozidla na elektřinu, CNG, LPG nebo jiný alternativní pohon. My se na start chystáme jak s vozem CNG v podobě SEATu Leon TGI, tak s druhou posádkou spoléhající se na čistě elektrický pohon v jednom z modelů značky KIA. Oba pohony v rámci soutěže patřičně prověříme a následně vám přineseme naše zkušenosti. Jet ale můžete i vy. O vítězi v soutěži nerozhoduje maximální rychlost ani technika průjezdu zatáčkami, ale precizní dodržování pořadatelem stanovené průměrné rychlosti. Letos navíc budou přihlášené posádky vůbec poprvé hodnoceny podle regulí Mezinárodní automobilové federace také na základě spotřebované energie.

Pod hlavičkou FIA
Již osmý ročník Czech New Energies Rallye je znovu součástí třináctidílného světového poháru elektromobilů. V rámci mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship 2019 se pojede o body kromě České republiky ještě v Řecku, Švýcarsku, Portugalsku, Francii, Kanadě, Polsku, Slovinsku, Španělsku, Monaku a na Islandu. Prestiž a náročnost jednotlivých podniků je nově určena koeficientem. „Od začátku jsme usilovali o co nejvyšší možný, a tak jsme pro účastníky připravili obtížnou třídenní soutěž s itinerářem o celkové délce kolem 620 kilometrů,“ potvrzuje hlavní organizátor českokrumlovské soutěže Pavel Kacerovský.
Co to bude znamenat v praxi? Zatímco v minulých letech absolvovaly posádky před oficiálním zahájením takzvanou hvězdicovou jízdu a na nehodnocené trase z několika startovních měst do historického centra Českého Krumlova se mohly naučit číst v itineráři nebo pochopit různé záludnosti, které pro ně organizátoři z ČK motorsportu a ÚAMK South Bohemia Rally Clubu připravili, tentokrát začnou pěkně zostra hned od prvních kilometrů. Prezentace, administrativní a technické přejímky se budou konat ve čtvrtek 16. května současně na dvou místech – v areálu Střední průmyslové školy strojní a stavební v Táboře a zároveň v moderním technologickém centru společnosti Kreisel Electric poblíž rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis.

NA VLASTNÍ KŮŽI: eRallye Monte-Carlo - S elektromobilem napříč Evropou

Hned po slavnostním startu bude následovat další novinka, která by mohla překvapit i pravidelné účastníky této unikátní rallye. Během čtyř hodin budou soutěžící muset podle roadbooku zdolat relativně jednoduchou trasu do Českých Budějovic, vzhledem k celkové délce první etapy ale dvojice s elektromobily může potkat dilema, zda ji dokážou ujet bez jediného nabití a ještě si cestou stihnout zkalibrovat svůj tripmaster či nezbytnou aplikaci měřící ujetou vzdálenost a průměrnou rychlost. Pokud kapacita baterie nevystačí na zbývající kilometry, jejich úkolem bude na vybraných místech svépomocí najít veřejnou nabíjecí stanici a během určeného času se o volné kabely podělit s dalšími zájemci o doplnění energie. Celkem snadno se totiž může stát, že k jedné rychlonabíječce během pár minut dorazí třeba pět „žíznivých“ aut…
„Tento způsob volného nabíjení jsme okoukali na eRallye Monte-Carlo, které jsme se na podzim loňského roku zúčastnili. Organizátoři téhle slavné soutěže zajišťují pro posádky zdroj elektřiny pouze v nočním uzavřeném parkovišti, jinak je na každém, kde a jak bude nabíjet. Máme štěstí, že v jižních Čechách za poslední dobu vyrostlo hned několik veřejně dostupných stanic, kromě toho nabídneme posádkám ve spolupráci s firmou Siemens, naším novým technologickým partnerem, jednu rychlonabíječku přímo v centru dění. Jsme přesvědčeni, že tahle etapa bude pro všechny elektromobilisty pořádnou výzvou,“ vysvětluje Pavel Kacerovský z ČK motorsportu.

Ve znamení dlouhých tratí
Během pátku a soboty se bude závodit na dalších čtrnácti úsecích, většina z nich vede po trati rychlostních zkoušek souběžně konané 47. Rallye Český Krumlov. Kromě jediné výjimky, speciálního testu v jihočeském krajském městě před zraky tisícovek fanoušků, se ale Czech New Energies Rallye jede v běžném provozu bez jakýchkoliv uzavírek. „Pro regularity rallye je to na celém světě běžná praxe, jelikož se akce účastní sériově vyráběná vozidla a rychlostní průměr pro jednotlivé zkoušky nikdy nepřesáhne 50 kilometrů v hodině. Posádky tedy musí dodržovat průměrnou rychlost a zároveň také všechna pravidla silničního provozu,“ upozorňuje Kacerovský a jedním dechem dodává, že celková délka měřených testů je téměř 250 kilometrů, nejvíce v historii českokrumlovské soutěže.
Premiérové měření spotřeby elektromobilů bude probíhat na více než polovině celkové trasy. V konečném hodnocení bude zohledněna páteční etapa a také úvodní (a zároveň náročnější) část té sobotní. Na cílové rampě pod českokrumlovským zámkem tedy bude oproti minulých letům připravena další sada pohárů pro ekologicky jedoucí posádky.

Kompletní program 8. Czech New Energies Rallye 2019 naleznete na internetových stránkách www.rallye-newenergies.cz, kde se budou v následujících týdnech objevovat všechny potřebné informace. Uzávěrka přihlášek je stanovena na 30. dubna.

SOUVISEJÍCÍ:

- SEAT slaví úspěchy v New Energies Rallye Český Krumlov

- S Octavií G-TEC jsme absolvovali Rallye New Energies Český Krumlov

- ECO Rally Šumava Energy - Finále je tu!

- Posádka Flotily vystoupala v New Energies Rally Český Krumlov na bednu!