Tlak na snížení lokálních i globálních emisí dopravních prostředků je významným hybatelem změn nejen v dopravě. Jak ale kupříkladu doručovat zásilky z e-shopů, když by dodávky se spalovacími motory nemohly do městských center? Jednou z odpovědí mohou být elektromobily. Vyzkoušeli jsme Volkswagen e-Crafter, první elektromobil mezi velkými LUV.

Širšímu rozšíření elektromobilů brání zejména omezený dojezd na jedno nabití, kvůli čemuž zejména při meziměstských cestách nedokáží plně nahradit automobily se spalovacími motory. U dodávek do 3,5 tuny je však situace odlišná: podle výzkumu Volkswagenu plných 70 % z nich neujede denně více než 175 kilometrů. A přesně pro takový pracovní režim vznikl Volkswagen e-Crafter.
Z hlediska obsluhy se jízda v e-Crafteru od běžného crafteru se spalovacím motorem takřka neliší. Otáčkoměr nahradil ekonoměr, jehož rafička směrem doprava ukazuje míru využití výkonu motoru a směrem doleva pak míru rekuperace. Místo palivoměru je ukazatel množství zbývající elektrické energie v bateriích. Přivyknout si je třeba snad jen na to, že auto se nerozjede, dokud nemáte zavřeny všechny dveře a nejste připoutáni. To může být v praxi trochu omezující při manévrování před vykládkou či nakládkou, na druhou stranu jde o příspěvek k bezpečnosti. Obrovským benefitem je, že díky prakticky neslyšnému elektromotoru je jízda v e-Crafteru na poměry dodávek akusticky mimořádně komfortní a tudíž méně únavná. To bude jistě zásadní pro řidiče rozvážkových služeb, kteří v interiéru vozu tráví většinu pracovní doby.

Výkon 100 kW bohatě stačí i na z poloviny zatíženého e-Craftera (testovali jsme vozy s 500kg nákladem). Díky přirozené charakteristice elektromotoru, který nabízí nejvyšší točivý moment (290 Nm) už od nulových otáček, jsou rozjezdy z místa podstatně hbitější než u většiny dodávek se spalovacím motorem, což se právě do města hodí více než dynamika ve vyšších rychlostech. Ta je ostatně u e-Craftera omezená na 90 km/h. Pro městské a příměstské účely není více potřeba.

Po nasednutí do plně nabitého vozu ukazuje palubní počítač dojezd přes 140 km. Po několika desítkách kilometrů po centru rovinatého německého Hamburku (při teplotách zhruba kolem 20 °C a se zapnutou klimatizací) se spotřeba ustálila na 21 kWh/100 km. Akumulátory o kapacitě 35,8 kWh (vyrábí si je sám Volkswagen, přičemž používá články od Panasoniku) tak skutečně mají ambici teoreticky nabídnout dojezd zmiňovaných 175 km. Pro předpokládané využití (doručování zásilek, doprava řemeslníků či mobilních servisů) by to mělo skutečně stačit; například průměrný denní nájezd dodávek balíkových firem po Praze je „jen“ přibližně 80 km. Tovární záruka na akumulátory je 8 let nebo 160 000 km, po kterých Volkswagen garantuje zachování 70 % kapacity.
Akumulátory dokáže stejnosměrná rychlonabíjení stanice CCS o výkonu až 40 kW nabít na 80 % za 45 minut. Zpočátku však bude zřejmě i ve firmách rozšířenější spíše obyčejnější 7,2kW nabíječka. 100 % kapacity vůz v jejím případě nasaje za 5 hodin 20 minut, což postačí s rezervou pro nabití přes noc. Akumulátory se nabíjí i během jízdy pomocí rekuperace energie. Při ubrání plynu tak crafter výrazně zpomaluje a šlapat na pedál brzdy, který aktivuje klasickou brzdnou soustavu, ve městě skoro není třeba. Míru rekuperace (a tedy brzdného efektu) nelze nastavit – Volkswagen vyšel ze zkušeností z testovacího provozu, ze kterého vyplynulo, že firmy nechtějí řidiče zbytečně rozptylovat rozhodováním, který režim je ten nejlepší.

Nákladový prostor nebyl zástavbou baterií, které jsou pod jeho podlahou, nijak omezen. Výška podlahy ovšem odpovídá crafteru ve specifikaci se zadním pohonem, je tedy vyšší než u běžného crafteru s pohonem předních kol. E-Crafter má pohon kol předních.
Aktuální e-Crafter (zvaný interně Volkswagenem 1.0) bude k dispozici s karoserií L3H3 (střední rozvor, střední výška střechy), a to jak ve verzi do 3,5 t (tedy pro řidičský průkaz sk. B), tak i ve verzi do 4,25 t (pro kterou už je třeba mít řidičský průkaz sk. D). „Béčková“ verze má užitečnou hmotnost přibližně 975 kg (záleže na výbavě), což je o cca 500 kg méně, než jakou disponuje ta samá specifikace se spalovacím motorem. Typicky pro rozvážkové služby by ale mělo jít o hmotnostní kapacitu zcela dostatečnou. V roce 2021 či 2022 pak přijde e-Crafter 2.0, který bude k dispozici již v dalších rozvorech a výškách.
Pokud bychom předpokládali praktický dojezd cca 140 km za dostatečný, z hlediska užitných a jízdních vlastností je e-Crafteru zatěžko něco vytknout. Zamrzí snad pouze dvě věci: chybějící funkce autohold, kdy například při stání v kopci na červenou je nutné držet sešlápnutý pedál brzdy (či zatáhnout mechanickou ruční brzdu), a nepřítomnost adaptivního tempomatu (k dispozici je zatím pouze standardní tempomat).

Na českém trhu se bohatě vybavený e-Crafter objeví na konci roku 2018 za cenu od 1 700 000 Kč bez DPH. Crafter se vznětovým motorem 2.0 TDI o výkonu 103 kW stojí 706 823 Kč bez DPH, ovšem s podstatně chudší výbavou. Otázka, zda se koupě a provoz elektrické verze vůbec může v tuto chvíli vyplatit, záleží na konkrétním firemním provozu. e-Crafter bude mít podstatně nižší náklady na kilometr co do „paliva“ i servisu, to ale vysoký rozdíl v pořizovací ceně zřejmě v českých podmínkách nevynahradí. Za pár let ale může být vše jinak.

SOUVISEJÍCÍ:

- Renault Master Z.E. - elektrické řešení

- Volkswagen chce s Crafterem porazit Ford a Fiat