V noci je pravděpodobnost, že nehoda bude smrtelná, vyšší o téměř 40 procent, než za dne. Téměř 60 procent z těch, kdo loni zemřeli na dálnicích, přišlo o život pod rouškou tmy. Přinášíme přehled situací, při kterých byste si na silnici měli dát pozor.

V roce 2018 vyšetřovala Policie ČR celkově 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob, dalších 2 465 bylo zraněno těžce a 25 215 lehce. Z uvedeného počtu se stalo 26 069 nehod v noci, o život při nich přišlo 176 lidí (z toho 56 v obci a 120 mimo obec), těžké zranění utrpělo 483 osob a dalších 4 875 bylo zraněno lehce. V noci se tak stala rovná čtvrtina ze všech vyšetřovaných nehod. Podíl jejich obětí na celkovém počtu mrtvých byl 31 procent. V případě těžkých zranění to byla jedna pětina a u lehkých zranění 19 procent.

ČTĚTE TAKÉ:   VIDEO - Toyota ukázala nehodu a předvedla, jak jí zabránit

V průměru zemřelo v roce 2018 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 5,4 osoby (jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod). Na jeden tisíc nehod, ke kterým došlo ve dne, přišlo o život v průměru 4,9 osoby, v případě nočních nehod to bylo 6,8. „V noci tak byla pravděpodobnost, že nehoda bude smrtelná, vyšší o téměř 40 procent než za dne,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize nula. Podrobnější pohled na závažnost nehod podle denní doby a viditelnosti odhalí, že nejméně závažné byly nehody, ke kterým došlo v noci za viditelnosti nezhoršené vlivem povětrnostních podmínek na místech s veřejným osvětlením, naopak nejnebezpečnější byly ty, které se staly v noci za viditelnosti nezhoršené vlivem povětrnostních podmínek na místech bez veřejného osvětlení.

Nehody podle viditelnosti a jejich závažnost

•    Noc, veřejné osvětlení, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 4,0
•    Den, svítání či soumrak – 4,5
•    Den, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 5,0
•    Den, zhoršená viditelnost vlivem povětrnostních podmínek (mlha, sněžení, déšť apod.) – 5,1
•    Noc, veřejné osvětlení, zhoršená viditelnost vlivem povětrn. podm. (mlha, déšť apod.) – 7,0
•    Noc, bez veřejného osvětlení, vidit. zhoršená vlivem povětrn. podm. (mlha, déšť apod.) – 8,9
•    Noc, bez veřejného osvětlení, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 9,6

Jednoznačně byly v roce 2018 nejnebezpečnější nehody, ke kterým došlo v noci na místech bez veřejného osvětlení. „V místech, kde často dochází k nebezpečným incidentům či dokonce dopravním nehodám, je dobré zvážit, zda by jedním z faktorů, který by mohl napomoci zvýšit úroveň bezpečnosti, nemohla být instalace kvalitního veřejného osvětlení,“ říká Roman Budský. Porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení naznačuje, že výskyt smrtelných nehod se může snížit až o 60 procent, u nehod se zraněním může dojít ke snížení až o 54 procent, u nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, to může být 16 procent.

Více než polovina obětí nehod na dálnicích zemřela v noci
Podle údajů zveřejněných Centrem dopravního výzkumu, v roce 2014 na jednu miliardu ujetých kilometrů na dálnicích zemřely 3 osoby, na silnicích I. třídy to bylo již 10,9, na silnicích II. třídy 11,8 a silnicích III. třídy 15,4 usmrcených. Nicméně noční dálnice mohou být smrtelně nebezpečné. Vloni na nich zahynulo 58 procent z celkového počtu obětí právě po setmění. „Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek. Na rozdíl od jízdy na mokré či namrzlé silnici neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti,“ upozorňuje Roman Budský.

 

SOUVISEJÍCÍ:

- Nepozornost může za nejvíc nehod, havárie firemního řidiče poškozuje i mediální obraz jeho zaměstnavatele
- Na českých silnicích přibývá mrtvých