Podle průzkumu NMS Market Research uvažuje o přechodu na hybridní vozy 55 procent českých firem. Důvodem jsou podle všeho nižší provozní náklady i nižší náročnost na údržbu. I díky ním jsou hybridní vozy vhodné třeba i pro taxikářské společnosti.

Hybridní vozy se začínají stále více prosazovat ve firemních flotilách. Že jsou hybridní vozy vhodné pro podnikové vozové parky, si podle zmíněného průzkumu pro automobilku Toyota myslí celkem 58 procent manažerů firemních flotil v Česku. Hybridní technologie umí v odpovídajícím režimu zacházení samozřejmě ušetřit společnosti nemalé náklady. V jiných provozech už taková výhoda nastat nemusí.
„Naše firma začala s testováním hybridů jako jedna z prvních v republice. Ve svém vozovém parku je máme už od roku 2011,“ odpovídá na dotaz našeho magazínu Flotila Martin Piskora, Fleet Engineer společnosti Yusen Logistics a pokračuje výčtem svých zkušeností: „A musím říci, že tato vozidla u nás jezdí bez větších problémů dodnes. Avšak jejich úspora PHM popř. produkce emisí nenaplnila zcela naše očekávání. Od roku 2013 jsem začali s testování CNG a to se nám jeví daleko důvěryhodnějším a smysluplné řešení, jak v rámci finančních nákladů na PHM a údržbu, tak hlavně v rámci ekologie. Do dnešního dne provozujeme 6 vozidel s hybridním pohonem a 16 vozidel s pohonem na CNG.“ S podobnými reakcemi se setkáváme i u ostatních firem, které vedle hybridních vozidel stále častěji chtějí sázet i na CNG. Zástupci dalších firem v hybridní technologii vidí jen mezistupeň mezi stávajícími tradičními pohony a elektromobily. „Aktuální přemýšlíme o nákupu hybridního automobilu. Ten by mohl být řešením alespoň na přechodnou dobu. U vozidel s větším ročním nájezdem dáváme stále přednost naftě, u ostatních ještě věříme benzinu,“ prozradil nám Petr Složil z firmy Beta Control.


Na chuť hybridním vozidlům přišla i řada taxikářů, kteří po hybridech sahají namísto dieselových vozidel. Několik desítek vozů Toyota Auris má ve své flotile od roku 2015 například pražská firma Kurýr Taxi a několik let hybridy využívá i severomoravská Cool Taxi. Hybridní auta jsou podle řidiče taxikářské Toyoty u Cool Taxi Havířov Michala Juričeka ekologická a úsporná. "Většinu jízdy jedeme po městě, kde dokážeme jet i polovinu času čistě na elektřinu. A v tu chvíli má vůz nulové emise.“ A Michal Jureček upozorňuje ještě na další výhodu automobilu: „V noci tiše díky elektromotoru přijedeme pro zákazníka a nerušíme okolí. V zimě se úspora nákladů pohybuje kolem 20 procent, v létě je to 30 až 35 procent."
Při vhodném zacházení je nasnadě i další výhoda takové technologie. Do ovzduší uniká v porovnání s využitím standardního spalovacího motoru méně emisí CO2. Úspornost hybridů prokázal například nedávný test Toyoty Prius v Římě a jeho okolí. Prius jezdil v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukoval žádné emise. Podobný test uskutečnila pařížská Polytechnická universita, které vyšlo, že Prius jel v Paříži a okolí až 87 procent doby pouze na elektřinu. V obou případech šlo o plně hybridní model s autonomním dobíjením, nikoliv o plug-in hybrid. To jsou názorné příklady toho, kdy hybridy dokáží šetřit životní prostředí, protože se výraznou část provozní doby chovají jako elektromobily. Pokud se zaměříme na provozování vozidla výhradně s elektrickým pohonem s vyloučením intervalů, kdy žádnou trakci nepotřebuje, jako je jízda z kopce nebo stání na křižovatce, choval se hybridní Prius při testu jako elektromobil po 67 procent času a na 63 procentech trasy.

SOUVISEJÍCÍ:

- Volvo a Baidu vyvinou autonomní taxík Levelu 4

- City Taxi převzalo již 500 vozů Mercedes

- Černé londýnské taxíky budou plug-in hybridy