Pod jménem Octavia bylo vyrobeno už více než 6,5 milionů kusů. Historie dnes typického služebního vozu se začala psát už před 60 lety, v lednu 1959.

 

Jméno Octavia se v nabídce automobilky Škoda poprvé objevilo před 60 lety. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá, tehdy se jednalo nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.
První dvoudveřové automobily Octavia začaly z výrobní linky hlavního závodu v Mladé Boleslavi sjíždět v lednu 1959, nejprve ještě po boku svých předchůdců Š 440 a Š 445 - Spartak. Pod kapotou byl spolehlivý řadový čtyřdobý čtyřválec 1,1 l / 29,4 kW, který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Největší rychlost činila 110 km/h, spotřeba pak 7,7 l benzinu na 100 km. Nová modelová řada Octavia přinesla vedle atraktivních tvarů i vyšší úroveň jízdního komfortu a ovladatelnosti díky vinutým pružinám a zkrutnému stabilizátoru přední nápravy. Během roku 1959 posílily bezpečnost vozu také účinnější asymetrické hlavní světlomety. V nabídce byl i typ Octavia Super se silnějším motorem 1,2 l/33 kW. O vozy modelové řady Octavia byl ve světě velký zájem, na rozdíl od států s tržním hospodářstvím však českoslovenští zákazníci potřebovali ke koupi zvláštní poukaz.
Ženevský autosalon byl 10. března 1960 místem premiéry sportovní verze Octavia Touring Sport s výkonem zvýšeným na 37 kW. Homologace FIA pro účast na závodech a soutěžích ve skupině neupravených cestovních vozů otevřela automobilu s rychlostí až 130 km/h cestu ke kariéře v motoristickém sportu, např. v období 1961 až 1963 dosáhla Octavia v Rallye Monte Carlo ve své třídě hattricku.
Dne 11. září 1960 se v Brně představilo provedení Octavia Combi s dvoukřídlými, horizontálně členěnými pátými dveřmi. Vozidlo kompaktních vnějších rozměrů 4065 x 1600 x 1430 mm nabízelo při obsazení až pěti osobami zavazadlový prostor o základní délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop), po sklopení opěradel zadních sedadel bylo možné naložit až 1050 litrů nákladu.
Poslední dvoudveřová Octavia, verze Super šedé barvy, opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi 11. dubna 1964, aby uvolnila místo zcela nové řadě vozů 1000/1100 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Poslední kombi opustilo Kvasiny 21. prosince 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo více než 360 000 vozů, včetně více než 54 000 exemplářů combi.
Do výroby se Octavia vrátila po spojení Škodovky s koncernem Volkswagen. Vývoj vozu začal v roce 1992. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie s nadčasovým designem. Liftback s výklopnými pátými dveřmi se představil 4. dubna 1996. V březnu 1998 nabídku doplnila ještě prostornější karosářská varianta combi, v roce 1999 přibylo provedení s pohonem všech kol. Následovala druhá a aktuální třetí generace. Ale to už je zase jiný příběh.