Doba eletrická je tu. Vědci Toyoty přišli s novou technologií, která zajistí větší objem i bezpečnost moderních akumulátorů. Podle Volkswagenu je navíc za dveřmi konec spalovacích motorů, a tak chystají poslední platformu určenou pro konvenční pohon. Do budoucna už se počítá jen s elektromobily.

Hlavní stratég Volkswagenu Michael Jost na akci ekonomického magazínu Handelsblatt uvedl, že v koncernu se aktuálně pracuje na poslední platformě určené čistě pro spalovací motory. Koncern Volkswagen má podle dřívejších vyjádření do roku 2030 nabízet tři stovky elektrifikovaných osobních a užitkových vozidel i motocyklů, mezi které se počítají jak čisté elektromobily, tak i hybridy. Automobilka ale na benzin či naftu nehodlá zčista jasna zanevřít. Poslední takový vůz by měla prodat v roce 2040, na některých trzích se ale vozy mohou pohybovat i po roce 2050. Zejména v regionech, kde nebude i přes agresivní legislativu Evropské unie směřující jednoznačně k plné elektromobilitě bez ohledu na to, jak velké emise vznikají při výrobě elektřiny, dostatečná infrastruktura nabíječek pro elektromobily. Značka Volkswagen se už příští rok chystá představit a uvést na trh svůj první masový elektromobil z rodiny I.D., který by měl nést označení Neo. Podle prvních ohlášení by takový vůz měl atakovat i rozumnější cenové hranice a nabídnout cenu blížící se běžnému VW Golf.

Ruku v ruce s rozvojem elektromobility a obrovskými inevsticemi do potřebných technologií jdou i posuny v oblasti vývoje. Významný objev nedávno ohlásila automobilka Toyota,jejíž vědečtí pracovníci vytvořili a představili zcela nový typ elektrolytů. Ty by měly zajistit to, že nejen elektromobily, ale i všechny hybridy, telefony a notebooky budou disponovat větším výkonem, bezpečností i kapacitou. Současné technologie obvykle využívají lithium-iontové akumulátory. Jsou tvořeny grafitovou anodou a katodou s obsahem kobaltu. Elektrolyty, které se v nich používají, jsou těkavé a hořlavé organické látky. Nové elektrolyty, které vyvinuli vědci z Toyota Research Institute North America (TRINA) a australské University Monash, jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu baterií.

Nové řešení Toyoty představují elektrolyty, které nejsou těkavé, jsou elektrochemicky stabilní a lze je využívat mimo jiné v lithium-iontových, hořčíkových nebo nikl-metal hydridových akumulátorech. Díky nim bude možné zvýšit výkon hybridních aut, dojezd elektromobilů na jedno nabití a mobilní telefony či notebooky budou schopny déle pracovat bez připojení ke zdroji.

„Nové materiály jsou založeny na iontech tvaru pravidelného dvacetistěnu, konkrétně aniontech kyseliny karboranové, tvořených hlavně borem a chlórem. Poslední výzkumy ukázaly, že jsou tyto materiály vysoce stabilní a naleznou využití i jinde než v lithium-iontových bateriích,” vysvětluje Rana Mohtadi, vedoucí projektu a jedna z hlavních představitelek týmu vědců Toyota Research Institute North America.

„Prokázali jsme, že nové elektrolyty zvyšují výkonnost hořčíkových a lithiových baterií,” píše v mezinárodním vědeckém časopise Energy and Environmental Science profesor Doug MacFarlane z Monash School of Chemistry. „Tyto superstabilní elektrolyty umožňují zvýšit energetickou kapacitu baterií.”

 

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

- Energie nejen z baterií, ale i solárních panelů. Hyundai slibuje „supertechnologii“
- Firmy se prý stále víc zajímají o hybridy
- Nové Audi e-tron už je v Letňanech. Viděli jsme ho a známe cenu