Jsou to  největší novinky letošního podzimu  a výběr mezi nimi je těžký. Pokud o pořízení jednoho z nich uvažujete a nejste vázáni na značku, budete mít dilema. Napovědět může svezení a přímé srovnání. Proti sobě jsme postavili hatchbacky s litrovými tříválci pod kapotou.

Pokud jde o vzhled, každý z rivalů pojal designové cvičení na téma kompaktního hatchbacku po svém, hlavně v přední části. Zbytek auta – zejména profil karoserie – je kvůli nárokům na aerodynamiku v podstatě stejný, tam příliš možností k experimentům nezbývá. Těžký úkol udělat první dojem tedy zůstává na „čumácích“. A tady na nás působí focus jako bezelstný a milý „delfín“, naopak ceedu nadělili designéři drsnější look s „žraločími zuby“ na masce chladiče. Každý to může vidět jinak, ale protože u nás v redakci máme dva raději delfíny a jen jeden preferuje dravé vládce moří, hlasování o designu u nás těsně vyhrál Ford.

MOTOR BEZ KOMPROMISU
Design sice mnohdy o koupi auta rozhoduje, není však to hlavní. Důležité je se ve voze svézt. Když jsme postavili oba velké rivaly proti sobě, nesáhli jsme po nejdostupnějších základních motorech, jimiž je u kie atmosférická 1,4 a u fordu slabší přeplňovaný litr. O základní verze totiž není mezi zákazníky zájem, mnohem větší rvačka je o silnější motorizace. Kapota ceedu tedy ukrývala přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW, focus obdobný agregát s 92 kW. Oba spojené se šestistupňovou manuální převodovkou, jak dnes doba a emisní normy žádají.
Oba motory nabízejí díky zátahu turba živou jízdu, velmi ochotně se vytáčejí. Také točivý moment mají v podstatě stejný, jen ford má jeho maximum v trochu nižších otáčkách. Není to nic dramatického, ale focus je o něco pružnější, ochotněji se sbírá z nižších otáček (na pětku se rozkutálí bez problémů z 1 500 otáček i do kopce). V kopcích s naloženým autem už ztrácejí trochu dech oba, občas je nutné podřadit až na čtyřku. Šestka je vysloveně dálniční rychloběh, v obou případech na rychlostním limitu točí 3 000 otáček.
Za spotřebu sbírá body focus – odečetli jsme průměrných 6,9 litru; kia byla o čtyři deci žíznivější. Není to velký rozdíl, ale k tomu, abychom přiřkli vítězství fordu, přispěla ještě jedna drobnost. Tříválec ceedu je malinko méně kultivovaný, po studeném startu překvapí vibracemi; jakkoli je za jízdy velmi pěkně utlumený, právě na volnoběh o něm víte nejvíc. Naopak u focusu jsem se po nastartování musel pokaždé podívat na otáčkoměr, že jsem klíčkem opravdu otočil. Přirozeně hrčivý zvuk tříválce prostě ford tlumí výjimečně dobře, je slyšet pouze při razantním vytáčení – ovšem stejně ho přebíjí aerodynamický hluk od karoserie a zrcátek.

JÍZDA NAPOVÍ
Kia má výborný podvozek – jistý, pevný, perfektně tlumící nerovnosti. Retardéry zvládá s plavným nadhledem, stejně jako trefené kanálové vpusti. Je jistý, pevný, skvěle zvládá přirozenou nedotáčivost. Konstruktéři tady odvedli obrovský kus práce, vše – od tlumičů přes stabilizátory až po pružiny – je nové, jinak naladěné než u předchozího ceedu. Nešetřilo se na odhlučňovacích výplních a izolacích podlahy a podběhů – a výsledek je bez přehánění prémiový. K ceedu prostě nemáme výhrady, brali bychom ho všemi deseti.
Jenže focus... Ten je ještě lepší. Rozdíly v jízdních vlastnostech poznáte skutečně až při přesednutí z jednoho auta do druhého. K fantastickému tlumení nerovností přidává focus neskutečnou stabilitu až na hranici fyzikálních zákonů; utrhnete ho až skutečně nevybíravou jízdou, ale i pak se auto dá snadno korigovat. Hravost, hravost, hravost, to slovo vám zní v hlavě v každé zatáčce. Navíc má chirurgicky přesné řízení, tady ceed ještě trochu ztrácí. Přes veškerou snahu korejských konstruktérů nemůžeme jinak než i další bod připsat Američanovi s německým pasem.

PRAKTIČTĚJŠÍ CEED
Kabiny jsou u obou rivalů podobné – ceed je uvnitř „v loktech“ o něco širší vpředu i vzadu, ani ve focusu se ale tísnit nebudete. Kdo má srovnání třeba se Škodou Rapid, ať si představí o deset centimetrů širší kabinu. Focus pak má proti Korejci navrch v podélném směru, před koleny na zadním sedadle jsme za 180 cm vysokým řidičem naměřili pěkných 19 cm; v ceedu o devět čísel méně.
Naopak v kufru má malinko víc místa kia, papírově o dvacet litrů víc než focus. V reálu jsou oba kufry úplně stejné co do šířky i délky, pouze ten fordí je o pět centimetrů nižší mezi podlážkou a krycím platem (45 vs. 50 cm). Ceed umí dělit zavazadelník deseticentimetrovým mezipatrem pro uložení drobností, které ve focusu chybí. Kufr ale určitě nebude tím, co bude „lámat chleba“ při výběru.
A nebude to ani kvalita zpracování kabiny. Oba vozy patří v tomto ohledu k nejlepším na trhu, palubní desky jsou měkčené, kvalitní, příjemné na omak. O tom nás přesvědčila i testovací jízda po kočičích hlavách – uvnitř se neozval jediný pazvuk.
V základu mají oba soupeři mechanicky ovládanou klimatizaci, tu duální digitálně nastavitelnou mají shodně až v nejvyšší výbavě. V každém případě nás potěšilo zachování otočných ovladačů, topení není třeba nastavovat z tabletu, jako třeba u francouzských značek, což kvitujeme s uznáním.
Protože testovaná auta byla ve vysokých výbavách, měla na palubních deskách velké displeje navigace – dnes se už běžně umisťují do zorného pole řidiče, což je ergonomické a praktické. Oba „tablety“ mají úhlopříčku osm palců, ten fordí má však vyšší rozlišení a tedy jemnější obraz, což platí i pro výstup z couvací kamery.
Focus má o něco lepší i sedačky: mají skvělé boční vedení, ideální tuhost výplní sedáků. Ocenili jsme také měkkoučké polstrování dveřní loketní opěrky. Obě auta mají spoustu odkládacích prostor, na mobily i kelímky s nápoji je zde místa dost. Sečteno: obě kabiny jsou natolik prémiově zpracované, že musíme dát po bodu oběma rivalům.

ASISTENČNÍ SYSTÉMY
Co se výbavy týče, na té se ani v jenom případě nešetřilo. O klimatizaci, palubním počítači, centrálním dálkovém zamykání nebo šesti vzduchových vacích snad ani mluvit nebudeme, to je dnes v kompaktní třídě standard – a pomalu se jím stávají i LED diody pro denní svícení a vyspělé asistenty.
Už v základní výbavě tak obě auta mají systém, udržující vůz v jízdním pruhu nebo automatické nouzové brzdění, pokud radar zjistí blížící se srážku. Ford překvapil detekcí dopravních značek, omezujících rychlost, nebo automatickým rozsvěcením světel za tmy, kia zase automatickým přepínáním dálkových světel.
Za příplatek pak oba modely mohou dostat další balíky asistentů včetně adaptivního tempomatu. Cenově lépe je na tom ford, protože jeho sada Assist 2 stojí jen 20 tisíc korun a můžete ji mít už od druhého stupně výbavy Trend Plus; u Kie stojí podobný paket dvojnásobek a pojí se pouze s nejvyšší výbavou Exclusive. I v tomto směru tedy ford vítězí.

FOCUS VÍTĚZEM
Úplně nejzákladnější ceed s atmosférickou 1.4 (73 kW) stojí 314 tisíc Kč bez daně, focus s oturbeným litrem (74 kW) je o necelých deset tisíc levnější. Pokud srovnáme testované podobně výkonné verze litrových tříválců – v případě kie 88 kW, u focusu 92 kW – je Američan z Kolína nad Rýnem opět o patnáct tisíc korun levnější. Takže vzhledem k tomu, že základní výbava obou konkurentů je téměř stejná, je jasným vítězem cenového souboje Ford Focus.
Po tak drtivém skóre to vypadá, že nová Kia ceed je špatné auto. Ale vůbec ne – je výborná. Jenže focus je prostě extrémně dobrý. Ať už do svého vozového parku přiberete kterýkoliv z těchto modelů, chybu rozhodně neuděláte. Jen focus v přímém srovnání vystaví naplno své kvality a nadále zůstává tím pravým etalonem své třídy. A pro nás i vážným adeptem na letošní Auto roku.

FOTOGALERIE:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

- Další karosářská varianta pro Ford Focus: Bude i jako SUV
- Na trh vstupuje nový Ceed – je nabitý technologiemi
- SROVNÁVACÍ TEST: Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, SEAT Arona - Třikrát jinak
- SROVNÁVACÍ TEST - Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi - Souboj českých kombíků