Model 508 prošel výraznou generační obměnou. O příčinách tak razantních změn jsme si povídali s Bernardem Hessem, Brand Project Managerem tohoto modelu z automobilky Peugeot. V rozhovoru nám prozradil i to, že hlavním úkolem vývojového týmu nové pětsetosmičky nebyla jen snaha o změnu designu, ale celého charakteru vozu. Důsledkem všech změn by měl být i nárůst zůstatkové hodnoty, která má být srovnatelná s modely VW Passat či VW Arteon.

Kolik práce a úsilí stojí prosadit si tak velké mezigenerační změny? Bylo třeba sáhnout k tak silné mezigenerační proměně?
U původní generace 508  jsme se jen poměrně málo zaměřili na hledání nových klientů, měli jsme početnou skupinu stávajících zákazníků značky, která tvořila hlavní cílovou skupinu. U nové generace už je ale naprosto nezbytné zaměřit se na získání nové klientely. Automobilový svět a preference zákazníků se velmi dynamicky mění, což je aktuálně patrné hlavně v segmentu SUV, kde se stále něco děje. Segment D však tak proměnlivý není a působí zde zaběhlé dominantní značky, mezi kterými je těžké se prosadit. Vládnou zde prémiové modely jako např. BMW řady 3, Audi A4 nebo  Mercedes Class C. Aktuálně klasické čtyřdveřové sedany v tomto segmentu už moc netáhnou, takže abychom mohli uspět vedle prémiových značek a úspěšně prodávat, bylo třeba udělat razantní krok, jakkoli to bylo náročné, tedy kompletně změnit architekturu a morfologii vozu, abychom představili něco mnohem atraktivnějšího než dřív. A tak se zrodily nová 508 a 508 SW, které se původní generaci vůbec nepodobají.
Jaké změny oproti původnímu modelu považujete za nejzásadnější?
Snížili jsme výšku vozu, přidali jsme bezrámové dveře, celkově jsme vůz zmenšili, a to u obou verzí. Přitom jsme ale zachovali úroveň modularity a komfortu v rámci standardu segmentu. Co se týče verze SW, máme stále víc klientů, kteří sice chtějí vůz s vlastnostmi kombi, ale zároveň nechtějí klasický break, chtějí něco atraktivnějšího a dynamičtějšího. Takže tímto vším jsme změnili nejen design vozu, ale i jeho celkový charakter.

Nový charakter má cílit i na novou klientelu?
U původní generace modelu 508 jsme, jak už jsem řekl, měli klientelu, která byla věrná značce Peugeot, a víceméně jsme moc nehledali jinde. I teď chceme tyto klienty, ale také nové, ať už inklinující k prémiovým tak neprémiovým značkám. Chceme omladit naši klientelu v tomto segmentu. Ta má aktuálně, vezmeme-li 5 hlavních evropských zemí, v průměru přes 60 let. Celkově je průměr klientů v Evropě 55 let a u prémiových vozů dynamických tvarů je věkový průměr zákazníků 50 let. Je tedy třeba, abychom snížili věkový průměr zákazníků vozu 508  oproti dřívějšímu modelu o 5 až 6 let. Už teď naše testy dokazují, že takřka všechny věkové skupiny zákazníků reagují na 508 fastback velmi pozitivně. Vezměme si příklad – Španělsko, kde jsme prováděli marketingový výzkum, a které je jednou z klíčových zemí z hlediska prodejů tohoto modelu: Ze skupiny respondentů by si 60 % lidí vybralo  Peugeot 508, pokud by mělo volit z konkurentů jako Passat, Insignia, Mondeo, nový Talisman i původní generace BMW řady 3. U skupiny respondentů mladších 45 let byl podíl lidí, kteří by zvolili 508, dokonce 65 %. 

Co byly hlavní body, které jste si při vývoji nové generace modelů 508 a 508 SW vytyčili?
Při vývoji obou verzí jsme brali v úvahu cílového klienta, kterým je user-chooser. Nejčastěji je model 508 používán jako služební vůz. Platí to pro obě verze, hlavně pro SW, kde máme více než 75 % vozů nakupovaných firmami. To postavilo do popředí  našeho zájmu TCO, vše, co souvisí s náklady na údržbu vozu, široký výběr pneumatik, široká řada motorů z hlediska spotřeby i výkonu, dále příslušný výběr asistenčních systémů a převodovek. Naprostou nezbytností je automatická převodovka. Chceme-li být vybrání v rámci „car policy“, musíme umět nabídnout auto za dobrou cenu, nízké leasingové splátky, s dobrou zůstatkovou hodnotou, kvalitou a odolností. A i když si toto vše odškrtnete jako splněno, stále to nestačí, protože to nabídnou i jiní konkurenti, pak přichází ke slovu to, že auto se musí líbit, a zde máme vše k tomu, abychom uspěli.
Už nová generace modelu 308 zaznamenala velký kvalitativní skok, kdy se už při vývoji hodně hledělo na fleetového zákazníka a dělalo se hodně pro posílení zůstatkových hodnot. Pracovali jste při vývoji modelu 508 podobně?
Ano, zůstatková hodnota u nové 508 výrazně narostla oproti původní generaci a dosahuje úroveň mezi modely VW Passat a VW Arteon.

Nová 508 a 508 SW bude jistě často vyhledávaná firemními zákazníky i jako manažerský vůz, jaký podíl fleetového prodeje u tohoto modelu odhadujete?
Co se týče fastbacku, zde máme pravděpodobně velký potenciál přitáhnout soukromé osoby, a to zejména vyššími úrovněmi výbavy, což se nám s původní generací nedařilo. Ta totiž byla příliš klasická, zatímco nová s úrovněmi GT a GT Line směřuje přímočaře k luxusní kategorii produktů. S fastbackem se zřejmě dostaneme na podíl 65 % firem a 35 % soukromých osob. Verze SW zřejmě zůstane většinou fleetová, odhaduji tak 75 % až  80 %.

Nová generace se představí i jako plug-in hybrid. Co zákazníkovi nabídne?
Nový pohon plug-in hybrid  u modelu 508 spojuje benzínový čtyřválec o výkonu 180 koní a elektromotor o výkonu 110 koní. Oba motory jsou umístěné v přední části vozu, vůz tedy není na rozdíl od našeho zde představovaného modelu 3008 Hybrid4 čtyřkolka, ale zato nedošlo k žádnému omezení modularity ani zavazadlového prostoru. Motory jsou spojeny s automatickou osmistupňovou převodovkou upravenou pro hybridy a s vysokonapěťovou baterií lithium-iontového typu s kapacitou 11,8 KWh, což umožní dojezd čistě na elektřinu až 50 km. Vůz se dobíjí z domácí zásuvky. Znamená to, že uživatel může do práce jezdit na elektřinu, pro delší cesty zapojí spalovací motor. Průměrná spotřeba by se měla pohybovat kolem 2,2 l/100 km.

Proč jste zvolili právě 508 jako první model s plug-in hybridním pohonem a proč nenabízíte stejně jako u Peugeotu 3008 používajícího stejnou hybridní technologii také pohon 4x4?
Vozy s hybridním pohonem využívají hlavně firmy. Peugeot 508 Hybrid má konkurovat takovým modelům jako Passat GTE nebo BMW 330e, kterým odpovídá i charakteristikami, tedy pohon dvou kol a výkon kolem 220 koní. Hybridní Peugeot 508 je součástí strategie přechodu na nové druhy pohonů. Chcete-li ovšem přimět zákazníky přejít z dieselu na dobíjecí hybrid, nemůže být hybrid moc drahý ani příliš výkonný, proto jsme u 508 preferovali začít spíše s pohonem Hybrid a pohon Hybrid4 jsme vyhradili modelu Peugeot 3008.

Jaký zájem o plug-in hybridní verzi očekáváte?
Podíl vozidel s Plug-in hybridem bude postupně narůstat. V roce 2021 očekáváme u modelu 508 mix přibližně 30 % Plug-in hybrid, 30 % benzín a 40 % diesel. To odpovídá i mojí představě o rozvrstvení pohonů do budoucna. Podle mě v budoucnu zavládne rozmanitý mix, vedle sebe budou fungovat hybridy, CNG, vodíkové články a další. Rozmanitost je podle mě správná volba.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

- Řídili jsme nový Peugeot 508 – je se na co těšit!
- Peugeot 508 SW: Nový konkurent Superbu Combi se představuje
- Test Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8: Prémiové zboží