Britský trh je pro české exportéry pátým největším a dominuje mu automobilový průmysl, stroje a elektronika. Brexit v jeho tvrdé variantě by měl značný dopad na trh logistických služeb v Česku. Po jeho zavedení hrozí podle nové studie na hranicích v Doveru až patnáctikilometrové fronty.

Problém na hranicích představuje v první řadě jejich úzké hrdlo, které zpomalí přepravu zboží a přinese logistickým firmám nové vícenáklady kvůli stojícím kamionům. Přepravci kvůli tomu mohou začít preferovat lépe placené zakázky v unijních zemích nebo přistoupit ke zdražení transitních služeb. „Četli jsme studii, která se zabývá situací na hranicích po Brexitu. I když bude jedno odbavení v anglickém Doveru trvat pouhé dvě minuty, vytvoří se i přesto kolona o délce patnácti kilometrů a bude nutné vyhradit jeden dálniční pruh jako odstavné parkoviště. Stojící kamiony nevydělávají peníze a hrozí, že přepravní firmy budou preferovat zakázky v zemích, kde jim kvůli kolonám nevznikají dodatečné vícenáklady. V případě Británie může jít o významné navýšení, které mohou dopravci kompenzovat i růstem cen přepravních služeb,“ upozorňuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která je v Česku největším poskytovatelem celních služeb pro exportéry i dovozce.
Silný podíl na exportu do Velké Británie má například české strojírenství, které zastupuje společnost RWT. Vyváží brousící stroje a nervozitu ostrovního trhu před Brexitem dokázala využít ve svůj prospěch. „Objem sjednaných obchodů se za poslední rok navýšil a my to vidíme jako důsledek obav anglických firem z toho, co bude po Brexitu. Firmy mají v současné době větší ochotu investovat a připravit se na případný odchod z EU. Zároveň nákupem technologií řeší nedostatek pracovních sil na trhu. Všeobecně má české strojírenství v Anglii dobrý zvuk, na bonitě aktuálně přidává automobilka Škoda, která má s novými modely dobré jméno na trhu,“ uvádí majitel firmy Petr Rojek.
A jak se mají čeští exportéři na Brexit připravit a na co si dát pozor? „Na základě analýzy četnosti zásilek, způsobu přepravy, druhu obchodovaného zboží, ale i personálních možností, by si vývozci i dovozci měli v prvé řadě vyhodnotit, zda je pro ně výhodnější řešit celní služby vlastními silami nebo využít outsourcing. Druhou možnost bych doporučil v případě Brexitu, který přinese mnoho nepřehledných situací a nežádoucích prodlev v toku zboží na ostrovních trh. Nemluvě o nové administrativní zátěži kvůli náročným celním procedurám, zcela chybějícím či neúplným celním dokladům a dalším chybám, které zpomalují byznys,“ doplňuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach.

ČTĚTE TAKÉ:

- Dopravci se přesunují k levným čerpacím stanicím
- Více dodávek = více problémů
- Ve Slovinsku plynuleji
- Dopravci musí snížit provozní náklady