Elektromobilita už vehementně prostupuje i do světa dodávek a nákladních vozů. Na trh vstoupil další takový kus, kterým je Renault Master Z.E. Může se provoz elektrických dodávek s nízkými provozními náklady i přes jejich vysokou pořizovací cenu vyplatit?

Širšímu rozšíření elektromobilů brání zejména omezený dojezd na jedno nabití, kvůli čemuž zejména při meziměstských cestách nedokáží plně nahradit automobily se spalovacími motory. U dodávek do 3,5 tuny je však situace odlišná: podle řady výzkumů neujede denně většina dodávek denně více, než 150 kilometrů. To otvírá možnosti právě v tomto segmentu, ve kterém bylo v poslední době představeno hned několik modelů.
V tuto chvíli byl do prodeje obchodní síti Renault Trucks oficiálně uveden i Renault Master. Elektrický pohon mu umožňuje zajištěno přístup do jakýchkoli městských oblastí, včetně těch s přísnými dopravními omezeními a je tak ideálním pomocníkem pro profesionály pracujících v městských zónách. Kdo ví, za jak dlouho se do takových oblastí s běžnou dodávkou už nebude možné vůbec dostat. V takovém Německu by o tom mohli vyprávět.
Master Z.E. je k dispozici v šesti verzích, což ho odlišuje od konkurence, která pokud už je na trhu k dispozici, vyjíždí pouze v jediné verzi furgonu. To master umí nabídnout u furgonu hned čtveřici variant a dvě plošiny navrch. Všechny modely jsou navíc navrženy tak, aby splňovaly všechny požadavky zákazníků pracujících v městském prostředí. Umožňují přístup do všech městských oblastí, dokonce i k těm s velmi přísnými dopravními omezeními.
Master Z.E. nabízí dojezd až 120 km a nabití jeho baterií trvá 6 hodin. Díky jejich umístění pod předními sedadly je vnitřní objem tohoto elektrického modelu stejný jako u běžného modelu Renault Master s dieselovým pohonem. Vozidlo je také vybaveno hlasovým výstražným systémem, určeného pro varování chodců ve chvíli, kdy se k nim přibližuje vozidlo jedoucí rychlostí v rozmezí 1 až 30 km/ h.  Elektrická energie je uchovávána v lithium-iontové baterii o výkonu 33 kWh, výkone motoru je 57 kW a maximální rychlost 100 km/h.
Odpověď na dotaz, jaká bude cena nového Masteru Z.E.., nám zástupci Renaultu nebyli schopni poskytnout. Víme tak jen, že  konkurenční bohatě vybavený e-Crafter, který odrazí na trh už na konci tohoto roku bude k dispozici za cenu od 1 700 000 Kč bez DPH a Renault Master by měl nabídnout cenu o něco málo nižší.  Zajímavé je i následné srovnání cen se vznětovými verzemi, kdy například Crafter s motorem 2.0 TDI o výkonu 103 kW stojí 706 823 Kč bez DPH, ovšem s podstatně chudší výbavou. Otázka, zda se koupě a provoz elektrické verze vůbec může v tuto chvíli vyplatit, záleží na konkrétním firemním provozu. Elektrododávky ale budou mít podstatně nižší náklady na kilometr co do „paliva“ i servisu, to ale vysoký rozdíl v pořizovací ceně zřejmě v českých podmínkách nevynahradí. Za pár let ale může být vše jinak.

 

PSALI JSME:

- Dává firemní elektromobil smysl?
- „Strážníci si plánují službu, aby na něj vyšel elektromobil“
- Elektromobily a aplikace mají Volkswagenu přinést zvýšení zisku