V jižní a západní Evropě jsou velmi oblíbená, v Česku stále moc ne. Postavili jsme dvě novinky ve třídě minivozů proti letitému prodejnímu etalonu – Škodě Citigo. Který z prcků nás nejvíce oslovil a čím vás mohou tato minivozítka překvapit?

Pokud jde o pojem „miniauta“, jde čistě o pojmenování tohoto segmentu a popravdě řečeno, termín je to trochu zavádějící. Ona totiž tato auta jako taková už příliš mini nejsou – například Kia Picanto z našeho dnešního testu je stejně široká jako Škoda Fabia první generace, která často plnila funkci rodinného vozu a stejně tak dobře splňovala veškeré požadavky na fleetový referenční vůz. A kufr má v tomto případě picanto dokonce o pět litrů větší! A půjdeme-li ještě dál do historie, interiér picanta je širší a stejně dlouhý jako vnitřek populární „stodvacítky“. Jenže s metrem kolem aut nikdo nechodí, a na oko ona vypadají opravdu jak miniatury!
V čem jsou opravdu mini, to je cena – vždy zhruba o padesát tisíc nižší než u jejich zhruba o půl metru delších sourozenců, kteří jsou o stupínek výše v hierarchii značky. Přitom tahle malá auta nejsou nijak ošizená – jsou to dávno dospělá městská auta. Dokázal to i náš srovnávací test tří stálic českého trhu – dvou novinek (kia a toyota po faceliftu) s nejprodávanějším vozem třídy, Škodou Citigo, která je na trhu už sedmým rokem.
Také proto jsme citigo nedokázali na rozdíl od konkurentů sehnat z testovací flotily novinářských vozů. Už tradičně vypomohlo autocentrum AAA Auto, které ve své divizi Mototechna prodává i úplně nové a předváděcí vozy.

Nejlevnější varianta
Začněme netradičně cenami. Škoda se silnějším (a testovaným) motorem 55 kW přijde na 199 000 Kč bez DPH, Toyota Aygo (51 kW) je těsně pod ním s cenou 194 tisíc korun bez DPH. Nejlevnější je Kia Picanto (49 kW), za niž si výrobce říká jen 186 tisíc korun bez daně. Z cenového srovnání tak vychází vítězně.
Jenže „trpaslíci“ mají ještě jednu výhodu – protože nejdou moc na odbyt, automobilky na ně nabízejí slušné slevy za různých podmínek. Propočty ukázaly, že akční a omezené nabídky v čase naší uzávěrky spolu s výkupem starého auta na protiúčet znamenají ve výsledku téměř totožnou cenu pro všechny tři soupeře – necelých 178 000 Kč bez DPH. Skutečně tak platí, že – s výjimkou dacií – levnější nové vozy na českém trhu nekoupíte.


Technické údaje: Kia Picanto 1.0 CVVT
Cena od:     186 000 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     Benzinový řadový tříválec
Maximální výkon:     49 kW/5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     97 Nm/3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     161 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     14,5 s
Kombinovaná spotřeba:     4,4 l/100 km
Emise CO2:     101 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     3595/1595/1485 mm
Rozvor:     2400 mm
Objem zavazadlového prostoru:     255 l
Pohotovostní hmotnost:     935 kg


Prostorové čáry
Jak už jsme naznačili v úvodu, maličké vozy zase tak miniaturní nejsou. Z našich tří konkurentů je nejdelší Kia Picanto (3 595 mm) a konstruktéři si také výborně poradili s vnitřním prostorem. Pro čtyři pasažéry je v kabině dostatek místa a zavazadelník je těsně největší – s 255 litry o 4 litry překonává citigo. Škraloupem je fakt, že sklopením zadních sedadel nevzniká rovná podlaha a sklopné opěradlo spolujezdce (na rozdíl od citiga) není v nabídce vůbec.
Aygo je nejkratší, jako jediné měří pod 3,5 metru, což se negativně projevuje na velikosti kufru – s pouhými 168 litry je ze srovnávaného tria nejmenší. V základu je zadní opěradlo rovněž nedělené, od druhého stupně výbavy pak v poměru 50:50.
Citigo je „maličký obr“, hlavně co se týče šířky kabiny – sedm centimetrů navrch oproti picantu znamená, že uvnitř se posádka může rozvalovat. Vždyť kabina je ještě o centimetr širší než má o třídu větší rapid!
Kufr o objemu 251 litrů doplňuje standardní zadní dělené opěradlo a za příplatek sklopné opěradlo spolujezdce vpředu. Sklopením zadních opěradel opět vzniká velký schod, který lze vyrovnat jen příplatkovou mezipodlahou.

Překvapivě pohodlné
Malá auta jsou paradoxně pohodlná. Nikdo od nich totiž nečeká sportovní výkony, a tudíž nemusejí mít přitvrzené podvozky – a tak překvapivě umí velmi pěkně tlumit nerovnosti.
Picanto je v tomto ohledu nejslabší, podvozek je nejtvrdší mezi konkurenty. Neznamená to, že vás vyklepe, to ani zdaleka ne, ale v přímém srovnání je znát, že retardéry zvládne s menší grácií než aygo a citigo. Řízení je poměrně přesné, jen nám přišlo přeposilované – což je u městských vozů běžné. Všechny jízdní režimy včetně rychlejších výletů po okreskách zvládá picanto velmi dobře, koneckonců vše hlídá sofistikovaná elektronika. Ze všech tří má nejmenší poloměr otáčení – 4,7 m – a je proto při parkování ve městě nejobratnější.
Aygo má na rozdíl od picanta velmi komfortní podvozek, retardéry v něm vůbec necítíte. I jízda je bezproblémová – byť na první pohled jeho hravé tvary nebudí tolik důvěry, kola v rozích karoserie dodávají potřebnou stabilitu. Toyota jinak jezdí poměrně sebejistě – byť jistá „uskákanosti“ se kvůli krátkému rozvoru nezbaví.
Také citigo je na tom výborně, je stabilní, jisté, přitom ale komfortně měkké, ještě o chloupek lepší než aygo. Dojem z něj kazí jen motor.


Technické údaje: Škoda Citigo 1.0 MPI
Cena od:     199 000 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     Benzinový řadový tříválec
Maximální výkon:     55 kW/6200 ot./min.
Maximální točivý moment:     95 Nm/3000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     13,5 s
Kombinovaná spotřeba:     4,4 l/100 km
Emise CO2:     101 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     3597/1645/1480 mm
Rozvor:     2421 mm
Objem zavazadlového prostoru:     251 l
Pohotovostní hmotnost:     929 kg


Tříválce v akci
Všechny vozy z trojice pohánějí litrové motory – a jak je dnes zvykem, tříválcové. Citigo je z nich papírově nejsilnější, má 55 kW a 95 newtonmetrů točivého momentu. Ale jak už jsme naznačili, ve skutečnosti jede nejhůře. Na vině jsou předlouhé a těžké převody, kvůli nimž táhne nevýrazně z nízkých otáček – teprve kolem tří tisíc máte pocit, že to trochu jede; jenže o tisícovku výše ten dojem zase zmizí. Jedinou výhodou dlouhých převodů je, že na dálničním limitu bude z konkurentů točit nejméně.
Na dálnici jsme vyrazili jen v rychlosti, přece jen, není to typické prostředí, v němž se minivozy pohybují. Stačilo nám při 90 km/h a zařazeném pátém stupni (víc ani jedno z aut nemá) sledovat otáčky – motor citiga točil jen necelých 2,5 tisíce otáček, picanto i aygo pod třemi tisíci.
Toyota (s výkonem 53 kW a 93 Nm) i kia (49 kW a 97 Nm) mají kratší převody, což jim zajišťuje výbornou dynamiku, a o tu jde ve městě především. Oba jsou solidními semaforovými sprintery, 50 km/h máte na tachometru za chviličku – je třeba si na limity dávat pozor, protože tahle auta ještě navíc svou rychlost nečekaně dobře maskují.
I zmíněných 90 km/h jedete poměrně v tichu, tříválcový drnčivý zvuk je u všech tří slyšet vlastně jen po startu a při razantním vytáčení. Nejlépe utlumené jsou citigo a kia, toyota na ně trochu ztrácí.
Nejlepší průměrnou spotřebu jsme odečetli u ayga – 4,7 litru na 100 km, picanto si řeklo o 0,7 litru více. A citigo přidalo další litr na průměrných 6,5 litru. Motoricky tedy prohrálo na celé čáře.

Dospěláci?
Picanto je nejmladší auto našeho testu, aktuální třetí generace se prodává od loňska. Vypadá dynamicky, povedená je hlavně přední maska s velkým nasávacím otvorem a ostře řezanými světlomety.
Interiér je moderní, připomíná větší modely značky, skvělý volant s ovládáním koupíte od druhého výbavového stupně Comfort. Vše je navýsost ergonomické, zejména obří otočné ovladače klimatizace se dají nahmatat skoro poslepu. Palubní deska je velmi přehledná, kolem řidiče a spolujezdce je i spousta odkládacích prostor.
Čeští zákazníci jsou ovšem ochuzeni o barevný systém infotainmentu s navigací, přestože picanto tento systém má a v některých evropských zemích se prodává. V Česku by bylo možné navigaci (stejně jako třeba barevný interiér) dodat na speciální objednávku. Celkově se však uvnitř picanta cítíte jednoznačně nejlépe, sálá z něj pocit dospělého auta, který v druhých dvou vozech jen těžko nabýváte. Opravdu jsme si tu jako v jediném připadali jako v o třídu větším autě.
Nejstarší „datum narození“ má v rodném listě citigo; na trh přišlo už v roce 2012, mírnou modernizací pak prošlo v roce 2017. U starších zákazníků může bodovat nejusedlejším designem, žádné divoké linie na karoserii nenajdete. Vzhled tak neohromí, výhodou je, že nestárne.
Palubní deska je jednoduchá, ale přehledná, stejně jako přístrojový štít, podobný nenajdete v žádné jiné škodovce. Stáří modelu se ale projevilo v nabídce těch nejmodernějších zábavních technologií – na obrazovku navigace zapomeňte. Dostanete maximálně držák na upevnění mobilního telefonu.
Současná generace ayga má v rodném listu rok 2014, letos ale prošla modernizací. Hravý, ale trochu divoký design jí zůstal. Zejména výrazná přední maska tvarovaná do podoby velkého písmene X s velkými světlomety by mohla zaujmout mladé, ale starší české kupce bude spíš odrazovat.
Interiér je hodně jednoduchý, ale kvalitně zpracovaný, povedená je modernizovaná grafika přístrojů sdruženého displeje s jedním velkým „budíkem“ uprostřed. Pořídit si také můžete nejmodernější technické vychytávky jako sedmipalcovou dotykovou obrazovku navigace nebo zadní parkovací kameru. To ostatní soupeři nenabízejí.


Technické údaje: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
Cena od:     194 000 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     Benzinový řadový tříválec
Maximální výkon:     53 kW/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     93 Nm/4400 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     13,8 s
Kombinovaná spotřeba:     4,1 l/100 km
Emise CO2:     93 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     3455/1615/1460 mm
Rozvor:     2340 mm
Objem zavazadlového prostoru:     168 l
Pohotovostní hmotnost:     840 kg


Jasné vítězství
Komu přiřknout vítězství? Tentokrát byl výsledek vcelku jednoznačný, protože jsme se na první dobrou shodli všichni tři. Kia Picanto nabízí ideální mix: dobrou cenu, kvalitní interiér, velmi solidní vnitřní prostor, výborné jízdní vlastnosti i motor; jediné, co bychom vylepšili, by byl komfortnější podvozek. Ale její prvenství to ohrozit nemůže. Protož když na to přijde, někomu může jeho tvrdší nastavení i vyhovovat. Citigo boduje šířkou svého interiéru, pohodlím, výrazně ale ztrácí motoricky a výbavou; je také nejdražší.
Nejmenší aygo sice nejživěji jezdí a působí nejhravěji, je nejméně nudné, pohodlí mu nechybí; na druhou stranu je opravdu maličké a trochu uskákané. Proto ho řadíme až na poslední místo. Zadní sedadla jsou navíc opravdu spíše nouzová a na výšku bude trpět i jedinec 170 cm výšky. Komu to nevadí, může si jej s klidem posunout na první místo. Donedávna bylo nejlepší volbou citigo, nové picanto jej však dokázalo ve všech ohledech dohnat a po zásluze náš srovnávací test vyhrálo. Citigo tak řadíme na slušné druhé místo.

Roman Švidrnoch, Martin Šidlák, Michal Žďárský
Foto: Lukáš Procházka, Mafra

FOTOGALERIE

NAŠE DALŠÍ SROVNÁVACÍ TESTY:

- Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi - Souboj českých kombíků
- Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, SEAT Arona - Třikrát jinak
- Ford Focus Kombi, Kia cee´d SW a Škoda Fabia Combi - Šance při odchodu