Aneb protože pistole na benzin je hned vedle té s naftou, jak se dočteme v aktuální kampani jedné z pojišťoven. Každoročně se tak více, než dvěma tisícům motoristů stane, že se při tankování spletou. Snížit takové riziko má nově i sjednocené značení paliv na všech evropských čerpacích stanicích. Podívejte se, jak nové značení vypadá...

Možná se to už stalo i vám a pravděpodobně ve svém okolí znáte někoho, komu se v nestřežený okamžik podařilo natankovat do jeho dieselu benzin, či naopak. Ročně se taková komplikace přihodí více, než dvěma tisícovkám řidičů. A je to často případ firemních vozidel, kde řidiči často střídají vícero vozidel. Asistenční společnosti každý rok evidují přibližně takový počet výjezdů k řidičům, kteří sáhli po špatné pistoli a nestihli si události včas všimnout. Nové změny mají napomoct především v rámci sjednocení označení v celoevropském měřítku.
Označování paliva doposud nemělo jasná pravidla, proto čerpací stanice využívaly své obchodní názvy. Při návštěvě některých jižních států pak český motorista mohl jen obtížně dedukovat, které palivo je pro jeho vozidlo nejvhodnější. Ve výsledku bylo podle členů České asociace asistenčních společností ale pouze 13 % takových případů zaznamenáno u českých řidičů v zahraničí. Zde bývají motoristé právě kvůli rozdílnému značení paliva obezřetnější.

O jaké jde palivo tak nově řidiči nepoznají pouze podle hrdla na čerpací pistoli či různých nápisů na stojanech. Dle nařízení Evropské komise budou muset všechny čerpací stanice povinně používat i jednotná loga pro jednotlivé typy paliv. Kolečko bude označovat stojan s benzinem, čtverec s naftou, kosočtverec bude určený pro plyn. V kolečku pak bude napsané písmeno E a číslo označující maximální podíl biosložky (u současného benzínu označovaném Natural 95 půjde o označení E5). Ve čtverci označujícím naftu bude písmeno B a číslo označující podíl biopaliva. U běžné nafty je tento podíl max. 7 %, označení tedy bude B7.



Záměně benzínu za naftu dnes brání zejména užší hrdlo nádrže u benzinových vozidel, které neumožňuje zasunout hrdlo nesprávné pistole do nádrže, avšak benzinovou pistoli do naftové nádrže zasunout lze. Motor a palivový systém však může poškodit i natankování paliva s jiným než předepsaným podílem biosložky, čemuž se mj. snaží předejít právě nová evropská legislativní úprava. „Jednotná evropská pravidla pro značení paliva jsou určitě vstřícným krokem pro motoristy, nicméně na počet případů, kdy motorista načerpá špatné palivo, nejspíš nebudou mít zásadní vliv, nadále proto budeme připraveni řidičům s touto nepříjemnou chybou pomoci,“ doplňuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR.



Pokud už k takové situaci dojde, je nejlepší takové vozidlo pro jistotu ani nezkoušet startovat. V případě že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, tak vozidlo ihned odstavit a v jízdě nepokračovat, jinak hrozí závažné poškození automobilu. „V drtivě většině případů je nezbytné vozidlo odtáhnout do servisu, kde vyčerpají špatné palivo, zkontrolují zasažení palivového systému a otestují plnou funkčnost motoru. Asistenční zásah v takovém případě vyjde průměrně na 1900 Kč. V případě, že má motorista tuto službu sjednanou k povinnému ručené nebo havarijnímu pojištění, pak ji uhradí pojišťovna,“ říká Marek Jaroš, generální ředitel společnosti Global Assistance.