Letos v létě rekordně rostly prodeje nových aut v celé Evropě. Třeba v ČR v srpnu byly proti loňskému roku vyšší o 31,32 %. Přesnější ale je používat spíš slovo registrace než prodeje. Za tímto nárůstem totiž stojí automobilky, které využily možnosti registrovat určitý počet aut ještě podle starých emisních norem, které se od září zpřísňují. V září proto můžeme očekávat drsný propad.

 

Evropa zažívá silný růst registrací nových automobilů. Poslední komplexní údaje jsou k dispozici za červenec, kdy bylo registrováno 1,31 milionu nových vozů, nejvíc od roku 2009. Je za tím částečně přirozený růst poptávky v zemích, jako je Francie nebo Španělsko, ale dvouciferný růst zájmu v zemích jako Polsko, Rakousko nebo Nizozemsko není úplně přirozený. Skrývá se za tím snaha automobilek zaregistrovat co nejvíc nových aut homologovaných ještě podle starých emisních norem, než v září vstoupí v platnost nejen přísnější emisní norma Euro, ale vozy budou muset být homologovány podle náročnějších testů WLPT a RDE.
„Červencové výsledky jsou určitě pozitivním signálem na trhu nových automobilů navzdory současným výtkám proti dieselovým motorům,“ uvedl analytik společnosti JATO Dynamic Felipe Munoz. „Růst je ale částečně způsoben tím, že někteří zákazníci a dealeři využili možnosti zaregistrovat nová auta ještě předtím, než od 1. září vstoupí v platnost nové přísnější emisní normy. Uvidíme, jestli se tento trend projeví i v srpnu.“
Celoevropské statistiky ještě nejsou k dispozici, ale třeba ty české dávají sdělení analytika za pravdu. Celkově registrace nových osobních vozů v období od ledna do srpna letošního roku rostly o 4,3 %, ale v samotném srpnu meziročně o 31,32 %! Mnoho automobilek kvůli náročnosti měření WLPT a RDE nestíhá homologovat řadu modelů, které tak od 1. září nebudou moct nabízet. Vytvářejí si proto určitou zásobu skladových vozů homologovaných ještě podle starých předpisů.
Je to vidět na extrémním nárůstu registrací u řady značek. Třeba Kia místo loňských 730 registrovala v srpnu 1608 nových vozů (nárůst o 120 %), Nissan 1191 oproti 455 (+ 161 %) nebo Renault 1759 oproti 808 (+117 %). Podle odborníka z automobilového průmyslu, který nechtěl být jmenován, je tak v Česku kolem 7000 takto „naslepo“ registrovaných aut, které nemají konkrétního zákazníka a automobilky se jich v dalších měsících budou muset zbavit buď prodejem v ČR nebo reexportem do jiných evropských zemí. Na podzim tak čeká český trh výrazný propad v registracích nových vozů.
„Srpnový trh byl mimořádně silný zcela jistě v důsledku konce série EURO6b. Předpokládáme, že poptávka po těchto vozech homologovaných podle staré emisní normy bude ještě na podzim přetrvávat, nicméně dostupnost takových vozů bude již u všech značek velmi omezená. Z toho důvodu bude trh v září v meziročním srovnání spíše průměrný a výsledky posledního čtvrtletí asi podprůměrné,“ komentuje Arnošt Barna, generální ředitel českého zastoupení značky Kia.
Nabídka značek se s nástupem nové emisní normy zmenšila. Některé teprve dokončují evropskou homologaci podle EURO6c a s některými motory do budoucna už vůbec nepočítají. „Dojde průřezově u nových motorů plnících normu EURO6c ke zvýšení cen z důvodu vysokých nákladů na výzkum a vývoj,“ upozorňuje Barna.
Kia jako jedna z mála značek pravý důvod skokového nárůstu přiznává. „Výsledky registrací Kia dopadly v září nad očekávání dobře, protože jsme v úzké spolupráci s naší autorizovanou dealerskou sítí informovali zákazníky o nutnosti urychlit registraci do konce srpna. Očekáváme tedy, že v září bude náš výsledek z tohoto důvodu naopak nižší,“ uvádí Barna a dodává, že Kia splní u všech motorů ve všech modelových řadách ještě přísnější normu EURO6d temp, na kterou budou výrobci muset přejít až za rok - od září roku 2019.
I Škodovka hlásí rekordní srpen v historii, ale přikládá to novince ve své nabídce. „V srpnu jsme začali s dodávkami našeho modernizovaného vozu Fabia do naší dealerské sítě, který je na českém trhu po modelu Octavia dlouhodobě druhý nejoblíbenější. Jedná se o velmi důležitý model z pohledu retailového klienta,“ komentoval srpnové výsledky Luboš Vlček, šéf ŠKODA AUTO Česká republika. Nejspíš je to pravda, protože uU Škodovky nebyl meziroční růst ale tak dramatický jako u jiných výše zmíněných značek. Zatímco loni v srpnu registrovala 6253 nových vozů, letos 6671.
Martin Šidlák

Foto: Pixabay